sesamfrö dryck
Mixade och höll på, blev jäkligt beskt och med socker blev det bara värre för den beska smaken gick ändå inte bort! Är äppeljuice svaret?
Kan det vara så att sesamfrö blir mer beska om de är gamla? Tror desssa sesamfrö jag använde är några år efter utgångsdatum… kasta? Jag tror inte jag vågar testa med dem igen…
Vad kan man blanda sesamfrö med för att drickat ska bli gott?
Sesamfrön är väldigt beskt som mjölk tyvärr, har inte riktigt förstått mig på varför man försöker med detta mer än att ha i hummus eller i soppa eller färsås för smaksättning. Gott att ha på bröd också.
Tror det är svårt att göra något drickbart med sesamfrön tyvärr.
Fasiken. Jag ville mest göra på grund av näringen, mycket kalcium. Men jag tänker ändå göra ett försök att balansera beskheten! Annars får det bli blandning i något annat för att få i sig lite nyttigheter!
Gjorde sesammjölk efter ett recept jag hittade i en bok.
Blev också beskt och äckligt.
Trots att jag köpt fröna samma dag, så det behöver nog inte ha med datumet att göra.
I det receptet hade man i alla fall en banan i. Vet inte om det ska göra något för beskheten eller så.
Banan kanske kan funka. Man brukar ju blanda i banansmak i mediciner i barn dels för att de ta bort lite av bittersmaken och för att de ska smaka något gott.
Jag skulle pröva att ha i banan och potatis för att minska bitterheten och sedan någon dominerande smak som gör att man inte känner/tänker på bitterheten. Tänk bara på att de smakerna inte får vara bittra i sig för då förstärker du bitterheten.
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Jag lägger mina sesamfrön, som tahini i banan-äpplesmoothie. Hur gott som helst.. Men jag vill inte ha dem som "mjölk".
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Tror nog jag håller mig till o blanda ut lite smoothiesar då! Bättre näringsvärde blir det väl också om man inte silar. Ja det får la bli så!