vegan full ut...
…är inte superenkelt i dagens samhälle.
Nu är jag mer Vegetarian men köper en hel del veganprodukter.
Men det jag syftar på är allt "du inte vet" som innehåller animaliska produkter. Det finns exempelvis animalisk D-vitamin som man kanske inte tänker på när man ser koden E och en massa siffor.
Eller om man är ute och ska köpa bil- läder runt ratten, läder runt växelspaken :(
Jeans- ska företagen envisas med den där lilla läderlappen bak.
Analog kamerafilm- innehåller gelatin.
Medicin- innehåller animaliska produkter, bla gelatin
Sen att som vegetarian/vegan själv inneha ett köttätande djur, som katt eller hund- så bidrar du ju också till djurindustrin. Såvida du inte enbart ger hunden slaktavfall från vilda djur- men man bidrar till dödande av djur.
Men det är klart det är bättre att göra ett val och försöka vara så mycket vegan/ Vegetarian det går än att inte göra något alls.
Då kan jag tipsa om några artiklar här:
Håller de uppdaterade och kontaktar med jämna mellanrum så därför bör man titta in då och då.
Jag äter inte medicin men skulle det vara så blir det alternativt, finns två trådar här med bland annat mot värk, feber och inflammation samt sömnmedicin som är helt vegetabiliska.
Angående att ha djur själv är det väl eget val, spelar ingen roll om man är blandkostare, Vegetarian eller Vegan.
"Veganism är ett levnadssätt där en person avstår från exploatering av djur i den mån möjligt och praktiskt."
Detta är den fösta meningen som står under veganism på wiki.
Jag anser att även om man har ett par skinnskor som står i hallen eller om sojamjölken råkar innehålla animailskt d-vitamin, så kan man fortfarande kalla sig för Vegan. Man kan inte veta allting från början, jag kan till exempel inte alla e-nummer. Det jag tycker är viktigast är ambitionen och det aktiva valet. Ingen är helt perfekt, men däremot så tror jag absolut att man blir bättre på att vara Vegan med tiden.
Go vegan or die trying.