Vad kan jag ha i iestället?
Jag har gjort en egen gryta som jag älskar. Jag har gjort den flera gånger och kan äta den flera gånger i veckan. Den är väldig enkel och snabb. Men vad kan jag byta ut köttet mot?
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Kanske jag skall skriva receptet så ni vet vad som finns i den och kan ge tips.
400 gram valfritt kött i bitar/strimlor
En halv Findus wokade frysta grönsaker
En tetra med go green bönmix
1tsk currypasta (vilken färg du vill jag vet inte vad som är skillnaden, än)
Grillkrydda
Sen min redning: en stor barnmatsburk med vatten och en matsked (en sån man äter med alltså och inte måttet) med vetemjöl.
Bryn köttet, ha i grönsakerna. I med redningen och currypastan. Blanda om. Sist i med bönmixen. Puttra tills köttet är genomkokt.
Jag äter så som den är. Alltså ingen potatis eller ris.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Nu har jag aldrig haft detta i någon gryta, men dessa borde fungera att ha i:
http://www.gemzell.se/blogg/wp-content/uploads/2011/04/image_100001.jpg
Sen finns det även "soja steaks" från samma företag. :)
Måste du ha i ett köttsubstitut? Bönor är ju fantastiskt gott som de är.
Sen är det mer snällt mot miljön ur transporteringsperspektiv om man köper torkade bönor och kokar själv. Bara att koka hela förpackningen och sen pytsa över i burkar och stoppa i frysen. Ekonomiskt är det också. :)
Vaknade och var på mitt bästa miljömuppshumör. ;)
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#2 Wow det ser gott ut. Undrar om det finns på Åland.
#3 Vad menar du med torkade bönor? Det enda torkade jag sett är ärtor. Jo bönor är gott. 
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Med torkade bönor menar jag torkade bönor. ;) Ex http://www.saltakvarn.se/produkt/produktblad/5140.htm
Citygross och invandrarbutiker har de mest fördelaktiga priserna.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Kanske något du finner lite omständigt, men seitan är riktigt mumsigt, och billigt eftersom man knappt behöver något mer än vetemjöl :)
Det blir inte lättare, men DU blir bättre.
#5 Citygross finns inte på Åland. Vi har haft någon thai eller asiatisk butik förut men jag vet inte vart den tagit vägen. #6 Jag trodde seitan var någon färdig produkt. :-P. Inte att man skall laga den själv. Hihi. :-)
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Snabb googling. http://www.aland.com/se/shopping_pa_aland/redaktionella_annonser/torggallerian
Annars så finns det en asiatisk butik i Norrtälje på busstorget om du åker över någongång. I norrtälje finns även Willy som också är billiga, men har inte riktigt samma utbud som Citygross. På Knutby torg finns även ÖB med ett bra bönsortiment.
Sen borde det ju finnas att beställa på nätet om du inte kan be din lokala matbutik ta in det åt dig.
#7Seitan finns att köpa färdigt, ofta i kinesbutiker. Men går även att beställa på nätet. SeitanFoods är ett bra exempel, vet inte om de skickar till Åland, men de brukar kunna lösa saker och ting. Deras kontakt med kunderna är fantastisk :-)
Det blir inte lättare, men DU blir bättre.
Härligt. Skall se vad jag hittar i veckan som kommer.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *