Intressant va Ni tycker...
Frågade min chef i fall vi kunde beställa soja mjölk eller någon mjölk till jobbet som jag kan dricka till mitt kaffe. Han sa nej och flinade.
Så sa jag men sara (min jobbar kompis) ju är laktosintolerat så vi båda kan dricka mjölken?
Jah men då så, klart vi kan. Trodde det va för att du var Vegan men i med att hon är allergisk så kan vi det, sa han.
Jag tyckte det va lite skrattretande, det är OK om man är allergisk men inte om man valt det själv att leva på ett visst sätt.
Va tycker Ni? :)
Nu vet jag ju inte hur stor din arbetsplats är (och vilken vinstmarginal företaget ) men jag förstår principen at man inte kan köpa en särskilt mjölk till bara en person men är det flera går det bra. Det har varit likadant på arbetsplatser där jag jobbat, när 1 t.ex vill ha mellanmjölk och resten standardmjölk till kaffet så är det standardmjölken som köps in och den som vill ha mellanmjölk får då köpa själv.
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Arbetsgivaren är väl inte skyldig att bjuda på varken kaffe eller mjölk egentligen. Jag vet att det inte är någon speciellt populär åsikt men har man valt att avvika från majoriteten så får man räkna med att bli särbehandlad ibland. Jag tror att det är kkontraproduktivt att vara "besvärlig", jag försöker själv att göra mig så "lätthanterlig" som möjligt. Jag tackar artigt nej till icke veg.produkter, men försöker visa att veg.mat är god och fullvärdig kost utan att vara påträngande. Hellre morot än piska. Oj va' långt det blev!
Det är alldeles riktigt , elefanta. Att arbetsgivaren bjuder på kaffe och mjölk är en förmån som arbetsgivaren valt att ge sina anställda.
Det är väl inget som ingår i jobbet utan något de betalar? Jag säger att jag inte tål på grund av att ibland lyssnar folk inte, blir sjuk också då jag faktiskt inte tål mjölkprotein. Så är det jämt, när man är på kalas fixar de till alla som har allergier förutom mig, trots att jag också har allergier. Finns en som inte tål mjölk, ägg och gluten, de hade en diskution om hur symd det var om hemne men att det var lätt att hitta något till henne. Allt ställdes fram til henne (det var veganskt), frågade om jag fick smaka, fick svaret, du är ju Vegan, du har gjort ett al fu har inte allergier. Svarade med att jag har allergier därav jag är Vegan. Satt tyst hela kvällen och blev bara depp. På mitt gamla jobb tog jag med mig havremjölk om jag nu ville ha det.
Okej, tack för era åsikter :) Det va precis det som TrevorS säger som jag mena att det är OK om sara får sojamjölk pga allergi men jag som itne dricker det av egna skäl (som för väldigt många är pga hälsoskäl) inte är okej. Jag har inget problem med det jag tar med egen mjölk men var lite intressant.
Jag förstår vad ni menar med att det är en förmån att vi har kaffe. Det är jag tacksam för! Men den förmånen har ju även min kollega sara och hon får laktosmjölk men inte jag. DET va min fråga :) om Ni tycker att det är Ok att "diskriminera" så. :D
Fast vet inte om det är så diskriminerande, dock kanske oartigt. Men kan se båda sidorna. Dock är ju det inget som naturligt ingår i de flesta jobb, rätt få jobb som de bjuder på kaffe över huvud taget och även något till.
Om nu hon får special, kan du inte fråga om hon inte vill ha soja eller havremjölk istället så delar ni?
Ja, men jag fick intrycket att först fick laktosfri mjölk först efter att du påpekat det och då gick ni från en till två (se mitt tidigare inlägg) och då du fick sojamjölken. Du kanske det helt plötsligt lönades sig för företaget att köpa in mjölken. Om det bara är en som vill ha något så stor nytta inte i proportion till kostnaden.
Rent generellt säger jag så här. ja, i detta fall tycker jag det är rätt, för det är ditt val och sarah, din kollega har inget val (sen kan man tycka att de är blandkostarna som gör fel val men det är en samhällskritisk situation) när det gäller kaffe. För både kaffe och mjölk kan man leva utan… Se mitt tidigare inlägg mellanmjölk/standardmjölk. sen tycker jag att vore smart av företaget om det inte är för litet (för då har det kanke inte råd) att ge dig veganmjölk. Det var därför jag pratade om företagets storlek i mitt förra fall. Jag dricker t.ex inte kaffe och på de flesta arbetsställen har tedrickarna fått köpa teet själv, det är också ett val, visserligen inte etiskt val. Men jag likställer dem, det är ungefär samma kostnad vi pratar om…
Däremot vilket hände vår TrevorS, vår Sajtvärd, att hans allergiska kollega får anpassad mat på middagar/företagsevent som är veganskt för hon/han är allergisk men TrevorS inte får han har valt själv (vilket dessutom inte är sant, han är Vegan p.g.a allergier). Det tycker jag är diskriminering men inte kaffesituationen. Kanske inte spikrakt resonemang men så tycker jag. Alla behöver vi äta och alla ska trevligt vid sådana tillfällen.
Sen vill jag påpeka att vi har kommit relativt långt på kort tid ändå. När jag var liten kunde allergiker få höra på fulllaste allvar: Nä, det där tror du bara…. och blev serverade det inte tålde (och t.om i smyg för att visa att det var inbillning från deras sida).
Nu accepterar ju restuaranger att man kan ha veganism som livstil.
På mitt arbete får man kaffe eller te, vill man ha mjölk i får man ta med det själv. Det tycker jag är bra.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
det tycker jag också verkar bra, Pelle Långlös
Kul att höra va alla tycker :D.
Ni har rätt… Jag ska inte va så petig haha. Det är ju faktiskt mitt val! Kan vara så att jag blev irriterad för jag är lite på kant med min chef.
Men jag ska från och med nu va mer positivt över vad som FAKTISKT erbjud så mitt arbete! Tack :)
Är med lite på kant med någon som letar man ju fe….
Vad roligt att vi kunde göra dig lite mer positiv. Positiva människor sprider bra energi…
Ja precis det är ju så, men jag jobbar fullt på att va mer positiv för negativitet gör ingen absoult ingen på bättre humör eller bättre beslut! Men ibland tänker man inte på det som denna siutationen, så det tackar jag för :D