Recept - Pannkakor & våfflor recept
Älskar den här smeten, både goda att göra våfflor och pannkakor på men det är inte allt, det är knappt något fett i det heller och man behöver inte steka i fett heller eftersom det redan är fett i dem.
Pannkaksmet & våffelsmet
Ingredienser:
4 dl havre-/soja-mjölk (ibland brukar jag ta i 1 dl extra)
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
2 msk socker
2 msk olja (eller flytande mjölkfritt margarin)
Gör så här:
Värm upp stekpannan på spisen till medelvärme, blanda ihop alla ingredienser, häll ut en liten klick och se till att den täcker bottnen. Stek tills man ser att det börjar bli klart ute i kanterna, vänd på pannkakan och låt den andra sidan stekas tills den blir klar, ca mindre än en minut på var sida brukar bli bra, testa först för bästa resultat.
Klart. Supergott med lite vegansk-visp-grädde, Carlshamn har släppt en ny som är supergod, annars fungerar Soyatoo också bra. Även lite sylt kan vara gott ibland, jag brukar ha på hemmagjord marmelad. =)
Man kan även ta bort sockret och vispa i lite tinad spenat det är spännande med versioner, även testat att ha i tinad blåbär i och det brukar också bli gott, även rivit i limeskal och droppat i några droppar lime men då brukar jag tillsätta 4 msk socker.
- Redigerat 2025-05-13 13:51 av Niklas
Jag gjorde våfflor idag till frukost, så gott så man kan bli galen, tog bort 1 dl vetemjöl och satte till 1 dl havregryn istället, så gott..=)
1 msk kanel gör smaken intressantare. =)

Ska testa detta,tack för tipset!
Varsegod. =)
Jag har uppdaterat receptet en del, gå in på min blogg och kolla så får ni se:
Gjorde dessa precis.
Blev jättegoda!