Trampar, så jag får tråden med mig!
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Igår bakade jag skrädmjölsbröd med rågsurdeg 
/Désirée
Jag är kvar i Stockholm, och börjar så smått längta hem. Fars tillstånd är stabilt, och prognosen helt plötsligt ganska positiv.
//Ida
#3. Hur blev det med skräddmjölet och rågsurdeg? Får man se bild?
#4. Glödjer mig att det är stabilt och lite mer positivt! Precis vad jag hoppades på, tänkt på er!
Fick låna en manuell skärmaskin och skar lite tunnare skivor av seitan jag gjorde igår, rullade ihop dem och la potatis och morötter runt och hade dem i 30 minuter i 225°C. Serverades till brunsås. 
Har bakat den varianten många gånger, det är en av familjens favoritbröd, sedan länge. Hittar ingen bild just nu och kameran är på rymmen 
/Désirée
Ska baka äppelkaka ikväll. ÄÄÄlskar hösten då man kan köpa svenska äpplen, Ingrid Marie och Aroma är favoriterna,
Har just ätit pizza! Jag bara älskar det!
sen funderar jag på att baka småkakor. får se hur det blir.
Annars är jag inne i en period med mycket värk, så jag gör inte så mycket, mer än tar mig igenom.
//Ida
Varit i på IKEA och köpt en del småsaker som är behövligt i kök också.
Förlåt att jag inte Svarat om kolakakorna. Bakade efter detta recept, fast med mjölkfria alternativ. http://matlust.ifokus.se/discussions/508a9b27d4ebea6cb90002e5-recept-kryddiga-kolakakor?discussions-2 Det blir lite pepparkaka över det hela :)
//Ida
Åhh Trevor kan du inte berätta hur du gör din Ketchup och Senap? :)
Mitt recept på ketchup finner du på min hemsida. Jag har senare gjort ketchup genom att koka tomter, mixa till puré och låta rinna igenom en ren kökshanduk, sedan koka upp med lite potatismjöl.
Hittade massor av ketchupsrecept i en gammal kokbok från 1800-talet. Kul eftersom det fanns paprikaketchup, svampketchup, chiliketchup m.f.
Senapen körde jag efter receptet på paketet. Kör då med vanliga senapsfrön, lite vinäger, vatten och lite rörsocker. Blötlägger senapsfröna under natten och på morgonen mixar jag dem med vinäger, sockret och mixar. Detta blir "grov senap". Vill man ha fin får man mixa senapsfröna i en kaffekvarn innan, då blir de klara något fortare. Finns väl även senaspfröpulver också att köpa.
Men gott blir det. 
ahh spännande, ska testa göra själv, äter ju inte socker men det funkar säkert med lite stevia, tack för receptet :)
Köpt mixer idag. Och lite tahini!
Sen vart jag och min inneboende iväg på bio. Värdelös film, men trevligt!
Rhesus, blir det hummus? Tahini är gott att ha i sås och grytor. Vad brukar du ha tahini till?
Hummus var en av anledningarna, men det var mest för ditt ostrecepts skull. Och pastejerna.
Jag har faktiskt inte ätit det tidigare. Men har använt det istället för smör på mackorna :)
Påbörjat julstädninngen.
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
#19. Ja just det ja, osten var det också, jag har haft i jordnötsmör det senaste i brist på tahini, annars brukar jag göra tahini själv när jag har orken.
#20. Härligt med julstädning, jag tänkte köra en storstädning snart jag med, behövs väl inte direkt, men tänkte ge mig på alla skåpen igen, rensa ut gammalt som inte behövs längre och se om något kan skänkas bort. 
Har tänkt börja julstäda varje helg som varit nu, men det blir aldrig av.
Hoppas jag får tummen ur i veckan!
Ska iväg mot helsingborg idag, på jakt på agar-agar.
Nu vet jag att detta blir en tease!
Jag tror jag har lyckats "knäcka koden" till den veganska fabriksosten, billig, lätt att göra och alla ingredienserna finns i vanliga matbutiker! Vad säger ni om det? Här kommer 2 versioner jag gjort, ena är på vanlig färdigskivad "ost" och den andra på chili och peppar - färdigskivad "ost".
Hoppas att de blir bra, smakade på smeten och var riktigt god och ser lovande ut så kommer recept ut på den färdigskivade "osten" i morgon på min blogg! 
Kan vara skönt att göra osten då den bara är att koka, mixa, hälla upp för svalning och skära upp till lagom stora bitar. Ser även ljust ut för att frysning skulle fungera då den har i sig olja.
Kan då säga att första försöket jag gjorde skulle jag hållt mig till som botten vilket var plastfolie eftersom det är att lägga ut och så kan man vinkla formen så sprider den ut sig jämt. Bakplåtspapper blir blöt och skrynklar sig fult.
Jag tror jag älskar dig.
Ska göra detta imorgon, så fort jag varit i affären!
Det står att man ska göra en redning, sen koka upp resten av mjölken.
Lägger man till mjölken i redningen eller i en annan kastrull?
Och hur gör man en redning? :(
(Kanske borde frågat på din blogg istället?)
Redning är egentligen att man blandar någon form av mjöl med en vätska. Som i det här fallet vegegel med sojamjölk, det är för att den inte ska klumpa sig när man häller i den i den kokande "mjölkmassan".
Du får gärna fråga här också. 
TrevorS: Ingen bjäst? Coolt. jag ska testa detta imorrn! Tror jag har allt hemma 
Varför inte havremjölk? Blir det "fel" koncistens. Undrar hur det blir med havregrädde… *spånar*
Känner ett jag är benägen att hålla med Rhesus; "Jag tror jag älskar dig" 
//Ida
Nej, den är tyvärr inte bjäst-berikad. Med havremjölk får den helt fel smak som inte passar bra ihop, inte havregrädde heller vilket ger den ännu mer kraftigare havresmak (testat). 
Jag har faktiskt 2 recept till, en risost och en mycket hård mandelost, men de är inte riktigt färdiga än tyvärr, kostar att laburera så de recepten kommer inte upp innan jul tyvärr. 
Så fort jag diskat och städat lite ska jag sätta igång med brödbak, ostbak och påläggs-grej!
Grymt gott med ost-skivorna på, redan ätit upp allt på ena plåten. Testade en potatisgratäng med osten på, den smällter dock ej, men den passade utmärkt och fungerade bra att ha på gratäng också. 
# 31
Smaksatte du den på något speciellt sätt? :)
Vilken smaksättning passar på gratäng? :D
Jag använde den med finhackad chili, tyckte den var god. Kan rekommendera den. Men är lika gott med den vanliga också kan jag tänka, brukar hacka i chili ibland i gratängen.
Ätit fruktois ren adventanda: pepparkakor med glögg. Ingen nyttig frukost men det är ju bara 1:a advent 1 gång per år
TrevorS:
Angående osten, kan man använda tahini stället för jordnötssmör tror du?
Försökte fråga på din blogg, men förstod inte riktigt hur jag skulle bära mig åt :(
#34. Klart man får vara lite onyttig ibland. 
#35. Kan man göra om man vill. Man klickar på "View comments" och så kan man skriva där, man kan välja privat/anonymt eller ange sin e-postadress, facebook eller liknande.
#36 Underbart!
Tydligen hade jag lyckats utan att jag märkt det, haha.
Frågorna publiceras inte direkt, på grund av hot, kränkningar, nedsättande ord om kostval så har jag valt att få läsa igenom dem innan publicering.
Idag fick jag min iFokusvinst!
Här skriver jag lite om mitt första intryck av den 
/Désirée
GRATTIS! 
Idag har jag snackat med en kompis i drygt fyra timmar, varit trött och sliten, men fått satt en bröddeg som ska jäsa över natten, matat djuren
Fått middag hemlevererad och gjort melon och hallonjuice.
Dessutom tvättat och diskat lite..
Jag önskar det vore mer, för det skulle behövts, men vissa dagar blir det inte som man önskar.
//Ida
Faktiskt aldrig druckit hallonjuice. Kan man köpa det i vanlig butik eller måste man plocka i skogen?
Har en tendens av att äta upp grönsakerna innan de hamnar på tallriken. Testade att göra schnitzel/kotlett eller vad man nu vill kalla den för. Mixade dock ihop alla ingredienserna istället för att låta bitar vara kvar som i orginalreceptet.
Jag köper frysta hallon på ica, i halvkilospåsar. De ska ju pressas/mixas i vilket fall så att de inte är jättefina stör inte mig 
//Ida
Spaghetti med grönsaksfärssås? 
Här har vi just gjort pepparkaksdeg och förut idag hämtade vi Bilen från verkstan.
/Désirée
Har haft en riktigt uppfriskande dag. Dagen började med att jag vaknade 1 timma tidigare än vanligt och hann med både kaffe, ett avsnitt av Medium och havregrynsgröt.
Tog en promenad längs vattnet från Järntorget till Brunnsparken efter en lugn förmiddag på jobbet, köpte en julklapp och vände hemmåt. Sen har jag softat med lite serier, njutit av hommusmackor och en mustig curry/ingefärskryddad kikärts- och potatisgryta.
Gissa vem jag hade storkok av kikärter i helgen och nu har maaassa hommus och kikärtsgrytematlådor 
Fick sådan lust att laga mer mat! Typ ställa mig och blötlägga kikärter medans jag gör rislinser med grönsaker. Eller chokladbollar. Eller pizza. Fylla hela frysen och kylsåpet med matlådor! Äsch, tar nog och fortsätter klippa håret istället.
Eller så tar jag och skriver något istället. Eller klipper lite musikvideo. Eller spelar lite gitarr. Eller så lägger jag mig helt enkelt och blundar en stund och njuter att jag faktiskt mår bra idag.
_No way! Yes way!
Note to self: Klipp aldrig håret när du är speedad eller nere - då hittar du plötsligt allt hår på golvet och känner för att raka av allt hår fast du inser att du inte har någon trimmer. Suck. Nåväl, det är bara hår…
_No way! Yes way!
Rakad skalle kan vara fint. Jag micade grösaker grovt i matberedaren och stekte till färs o majspasta.
Mjo, det kan det vara, har haft det ett par gånger tidigare. Senast för ett år sedan.
Vaknade dagen efter med ont i halsen, var hos läkaren igår och fick medicin mot halsfluss. Så äckligt med de små vita prickarna på mandlarna, har haft halsfluss tidigare. Lite feber, väldigt frossig. Orkade mig ner till affären idag för att köpa glass och te. Ska isolera mig i helgen pga smittorisk. Buuuäää….
Så idag. Har även köpt hårfärg för att försöka rädda min "frisyr". Laddat upp med Jordnötsbågar, Gott & Blandat och glass. Får bli filmer i helgen för mig själv. Inte helt fel det heller.
Och nu tänkte jag unna mig ett skönt bad med bok.
_No way! Yes way!
Har haft det en gång för så många år sedan att jag inte minns hur det var mer än att det kändes som man skulle dö och inte kunde prata. Krya på dig. Kallt hjälper för halsen. Rumsvarmt vatten med då arbetar kroppen fortare. Åt en thaigryta med massa chili, det hjälper grymt mycke med. 😉
Det såg gott ut med grönsaksfärssåsen! Det är helt klart en av mina favoriträtter 
Idag har jag bakat durumvetefrallor. Det kommer jag absolut att göra om 
//Ida
Idag har jag testat recept på vegansk brieost och vegansk getost för första gågnen. Båda ligger i kylen övertäckta och väntar på avsmakning, imorgon respektive övermorgon, då "brieosten" ska ligga över natten och "getosten" i 2 dagar.
Jag har också haft halsfluss tidigare, men riktigt så illa tycker jag inte att det är/var. Värre var det när jag hade urinvägsinfektion, särskilt första gången. Fick för mig att det var en njursten som jag kunde kissa ut, men när jag låg och kved av smärta och grät varje gång jag försökte kissa, låg och frossade fick mina föräldrar nog av min envishet och körde in mig till akuten. DÅ kändes det som om jag skulle dö…
Nu är det bättre, kan svälja utan större problem, men vågar inte riktigt träffa vännerna som planerar mysdag. Vill inte riskera att smitta ner någon. Det är vid såna här tillfällen jag saknar att ha en iller att leka med i snön…katter i all ära, men med en innekatt som får panik om man skulle försöka att ens ta ut henne i trappuppgången…suck.
Åh, kelfwing, uppdatera snarast möjligen om brieostresultatet, det är min svaghet!
_No way! Yes way!
Idag har jag f.ö. kommit på den perfekta julklappen till min brors fru - ett lånekort på Klädoteket
Hon är kommunalpolitiker i MP, så det är ju perfekt!
_No way! Yes way!
Bakar långpannebröd för första gången… 11min och ca 28 sek kvar tills jag får plocka ut det ur ugnen…
Jag är sjuk, efter ett par veckor med hyfsat fullt ös så tyckte kroppendet var dags att lägga sig! Halsont rinniga och svidiga ögon, småsvårt att andas. Idag har jag inte gjort många knop mer än vilat. Ledsen och besviken över att jag måste flytta på träningen som var planerad imorgon. Med är man sjuk så är man :P har väntat på den tiden i en månad.
//Ida
#61) Åh, de där ser goda ut! Kan man få en smak via brödbandet? ;)
//Ida
Självklart! Ha, haaa, älskar ordvitsar!
Är ensam hela helgen, hänger på nätet, gör nötmjölk, kokar bönor, bakar, dricker te och myser
. Det blir nog en äppelkaka till kvällen, kanske fotar om jag hittar sladden till kameran…
Äpplekaka är ju inget fel att äta. Du kan inte dela med dig av receptet?
#65 Självklart kan jag det. Nu ska väl sägas att jag inte följer något recept ordentligt när bakar, det blir olika varje gång ibland bra ibland mindre bra.
Men det här är det jag har nedskrivet
1 - 1 1/2 dl mjölk + lite äppelcidervinäger
1/2 dl olja
1 1/2-2 dl mjöl
2 tsk no egg eller maizena
1-2 tsk kardemumma eller pepparkakskrydda
lite kanel om man använder kardemumma
1 krm vaniljsocker
1 dl socker
1 1/2 tsk bakpulver
2-3 äpplen eller så många man vill
Häll äppelcidervinäger i rumsvarm mjölk och låt stå.
Blanda de torra ingridienserna.
Vispa ned oljan i vinäger och mjölkblandningen.
Blanda ihop allt och häll i en form.
Skär äpple i bitar och tryck ned i smeten, funkar att blanda direkt i eller hälla smeten över också.
175 grader i 15-20 min eller tills kakan känns klar.
Jag bakar väldigt mycket på känsla och har uselt minne men jag har för mig att det här receptet brukar funka. Ett problem jag brukar ha är att det blir för lite smet eller att den blir för tjock eller för lös, så där blir det ofta en del improvisation
. Det beror väl på att jag använder måttsats, egentligen ska man väl väga för att få exakt mängd.
Det vore förresten kul om någon mer välorganiserad person provbakade receptet
.
Den ser supergod ut! :)
//Ida
Åh hummus! Det ska jag göra idag :) så gott! Annars har det inte blivit så mycket än.. Lite juice, frukost och kaffe :) ska ta en bråttningsmatch med diskmaskinen också! :)
//Ida
Idag har jag inte gjort ett skit. Precis som igår. Orkar inte ta mig upp på mornarna längre och ta mig till jobbet, hoppas jag får ny lust/ork om två veckor, ska förhoppningsvis ut på praktik då.
Kanske är det insikten att min arbetsträning snart är slut, och trots att jag har tre artiklar på gång, varav en är klar och ska bara ha bilder till, den andra är klar för korrekturläsning och den sista kommer antagligen inte bli publicerad, så känns det meningslöst att ta sig upp.
Det ironiska är att den artikeln som ska korrläsas handlar om precis det - att inte orka ta sig upp, att ligga kvar i sängen hela dagen och bara stirra upp i taket.
Nåväl, Emmaus here I come! Om nästan en månad dock, pga Försäkringkassans snabba ryck…
Så, nog galla spydd. Kanske ska jag orka mig iväg och leta instrument till min systerson. Förra året fick han en ukulele, någon som har ett bra tips på något annat instrument till en 4-åring? Hans halvbror har en synt redan.
_No way! Yes way!
I ugnen står nu en "riktig ostkaka", eller snarare gjord på klassiskt vis fast med sojamjölk istället för vanlig mjölk. Hoppas att den blir god, har inte riktigt fastnat för den med färdigköpt tofu i, då den kan bli lite besk ibland. Men har en riktigt bra ersättning till ägg också som jag gjort tidigare, testar den i detta recept så hoppas jag att den blir bra! 
Den ser fin ut, hoppas den blev god! :)
//Ida
Åh, du får det alltid att vattnas i munnen Trevor. 
Och jotack, det är bättre nu. Har varit iväg på jobbet idag, tagit en två-tre timmars långpromenad i Slottskogen tillsammans med en vän och klappat på de fina gotlandsrussen, sett på när sälarna matades och sedan hem till vännen och gjorde fyllda paprikor. Samt fick mig en massa bebisgos medans mamman fixade tvätten.
Hade tänkt att gå och se en dokumentärfilm om kvinnliga superhjältar på Storan på väg hem, men biljetterna var slut.
Nåväl. Man kan inte få allt. Har påbörjat lite av ena försenade nyårslöftet - förbättra min kondis (vad bättre än en långpromenad när man knuffar en barnvagn upp och ner för backarna i Slottskogen). Mitt andra är att lära mig spanska.
Målet? Att åka till Peru och besöka Machu Picchu.
_No way! Yes way!
Idag finns det massor av nya smileysar och så har texteditorn fått ett rättstavningsprogram 
/Désirée
Fin bild! 
Nix rättstavningsprogrammet funkar inte för mig heller, jag testade till och med att skriva text på tyska, men hur jag än gör får jag inga röda markeringar. Undrar om det programmet också ska känna av alla underliga särskrivningar som folk gör? 
/Désirée
Dum fråga, är samosa den afrikanska motsvarigheten till pirog, fast den friteras istället?
lyckats hitta några lediga timmar 
Samosa är indiskt, och det är som små friterade piroger typ, främst potatis och kikärtor i fyllningen :)
Go vegan or die trying.
#86. Härligt med några lediga timmar, då kan man lägga ner tiden på bra saker.
#87. Där ser man, man lär sig något nytt varje dag. Låter gott, får se om jag testar någon gång i framtiden. Hur gör du degen? Är det vanlig deg på vatten, olja och mjöl?
De flesta recepten jag hittade var gjorda med sån färdig smördeg.. men tillslut hittade jag ett recept på norska med egen deg, som jag översatte. Jag ska ha det här på datorn någonstans, ska kika.
Go vegan or die trying.
Här är receptet:
När jag gjorde efter detta recept vart de ganska torra så ett tips är att exprimentera lite med fyllningen o ha i mer olja eller en skvätt sojamjölk eller någonting sånt.
Samosa (ca 8st)
Degen:
2,5 dl vetemjöl
1 msk mannagryn (kan ersättas med en matsked mjöl)
2,5 msk neutral olja
0,75 dl ljummet vatten
Eventuellt lite extra vatten för att pensla med.
0,5 till 1 liter olja till stekning
Rör ihop mjöl, mannagryn, olja och vatten i en skål, rör om tills du får en smidig deg. Det är inte nödvändigt att tillsätta mer mjöl. Knåda degen, forma den till en boll, täck skålen med plastfolie och låt vila i kylskåp i minst femton minuter.
Fyllningen:
2 deciliter kokta kikärtor
4 medelstora potatisar
1 schalottenlök
0,5 tsk gurkmeja
0,5 tsk garam masala
0,5 tsk spisskummin
0,5 tsk torkad koriander
0,5 tsk chili pulver
Salt
Några kvistar färsk koriander
Skär potatisen i små tärningar och koka tills de är mjuka.
Finhacka löken. Blanda kikärter, tärnad potatis, lök och kryddor i en skål. Smaka till smak och känna lite svårt i.
Ta upp degen på bänken och forma den till en rulle. Dela den i fyra lika stora delar. Bilda en skål av varje, och rulla ut i en cirkel. Dela dem på mitten och tillsätt några matskedar fyllning i mitten av varje avsnitt. Vik ihop degen se till att dina samosas är ordentligt förslutna. Pressa i alla sömmar så att den inte lossnar. Om det behövs kan du pensla kanterna med lite vatten, men detta bör inte vara nödvändigt.
Hetta upp oljan i en liten kastrull. Kontrollera att du har ett lock och ett par rena hushållspapper tillgängliga - Du kan aldrig vara nog försiktig när du friterar. Använd köksredskap av trä, stål eller silikon, inte plast.
När oljan är varm, lägg i så många samosas du får plats med och låt steka på medelhög värme tills de är gyllenbruna. Vänd dem om inte helt täcks av oljan. Lyft försiktigt och låt fettet avloppet på hushållspapper eller en ren kökshandduk.
Go vegan or die trying.
Oh, Samisas är supergott! :) Får jag be om dem i en egen tråd, så är de lättare att hitta igen. :)
//Ida
Idag har jag inte gjort något vettigt, sitter mest och räknar ner dagarna till fredag. Inte p.g.a helgen utan mötet med AF och FK som jag väntat på sedan i november/oktober så att jag äntligen kan få komma ut i det "riktiga" arbetslivet = praktik.
Snyltade åt mig lite mat hos en vän igår… Så himla gott, vet dock inte riktigt vad det var. Grönsaksbiffar med potatis och inlagda vita bönor, sallad och någon slags såsig röra (med typ vitkål och soya?) som jag inte har någon aning om vad det var. Och en "hälsobulle" på det = riskaka med marsipan och vispad grädde.
Haha, på tal om rättstavning - det första förslaget på "soya" var spya :)
_No way! Yes way!
Ja rättstavningsprogram är roliga, google som exempel (did you mean:) när jag skrev mitt efternamn ville rätta det till "söta djur". 
Jag är ledsagare åt en tjej, idag bjöd jag hit henne och vi bakade muffins i tre olika smaker. Lite kul att få visa att man visst kan baka massa goda grejer trots att man inte använder någon mjölk eller ägg.
Hon fick med sig en präktig påse hem så nu sitter hon med syrran o moffar veganmuffins till farmen :)
Go vegan or die trying.
Lite lång tråd, dags för en ny :) Välkomna: http://vegan.ifokus.se/discussions/511ab397d3b4fd1fe2000a5a-idag-har-jag-11
//Ida