Hjälp i Asien
Hej allihopa,för 5 dagar sen (efter ha sett "meet your meat" och en lång tid av fundering) så bestämde jag mig för att bli Vegan! Saken är den att jag är i Asien och äter med andra ord ute varenda måltid. Jag kommer vara här ytterligare 30 dagar och undrar nu om det kanske inte var så smart att bli Vegan just nu då utbudet på vegansk mat här är lika med 0. Jag har ätit en del sallad,nötter och frukt men det känns ändå som att kroppen kanske behöver andra nyttig saker?
De är dessutom väääldigt dåliga på att förstå vad jag menar när jag förklarar: INGEN OST I SALLADEN eller att de ska ta bort andra produkter ur maten vilket gör att varannan gång jag beställer får jag någon typ av animalisk produkt iaf! Ganska frustrerande.
Säg att du är buddhist. Det ska vara sättet att få garanterad veganmat iaf i Kina.
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Jahaa ja det ska jag prova! Är i Thailand så vet inte om det fungerar här..har inte sett en enda munk på den här lilla ön..men ska testa ändå!
Kelfwing, det är inte så lätt att säga att man är buddhist, idag är det mer accepterat att man äter animalier även munkar, dock är det oftast ett alternativ vid tempel.
Låter rätt fattigt med bara sallader.
Nu vet jag inte vart i asien du är, men finns ett ställe som heter tripadvisor.se där de tipsar som även vegansk mat.
Finns ju som exempel i flera delar av asien, men beroende också på vart du är rätter som är veganska:
Lionhead soup gjord på tofu
Dumpling gjort på grönsaker
Vegan panang (krydda i vissa delar men en maträtt i andra)
Thai Tofu
Roasted Peas
Tom Yum Soup
Vårullar (har för mig de heter Spring Rolls, be om vegan)
Leeuce Wrap
Pad Thai brukar man kunna få be om att få med tofu, dock fråga om pastan så det inte är räkor i, lite olika beroende på vart man är
Du har säkert rätt, trevors. Vidarbefodrar bara information jag fått, hade hänvisa och länka till källan men pga bristande täckning ( skrev i mobilen) gick inte det.
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.