Vegan iFokus

Vegan

Etiketterreceptvarmrättartiklar
Läst 19155 ggr
[TrevorS]
6

Glutenfri Seitan - Recept

Ni trodde kanske inte det var möjligt med glutenfri seitan? Jo men visst är det! Här har ni ett recept på Glutenfri Seitanskinka inspirerad av meatandeggfree.com.

Del 1
1 dl kokta mosade linser eller ärtor/bönor
0,75 dl finhackade solrosfrön
0,75 dl solrosmjöl (mixade solrosfrön)
5 msk riven gul lök
2 msk olja
1 msk vinäger
1 msk glutenfri sojasås
1 tsk socker

Del 2
1 dl rismjöl
0,75 dl kikärtsmjöl
1 msk potatismjöl
1 tsk majsstärkelse
1 krm salt

Gör så här:
Blanda ihop Del 1 i en bunke och vispa ihop med en slickepott. Blanda ihop Del 2 och blanda ner i Del 1 och arbeta ihop. Låt vila i 10 minuter, lägg i ungsform och lägg över ungsfolie.

Under tiden värm ugnen till 200°C och grädda i 1-1,5 timmar.

• Redigerat 2025-05-15 10:31 av Niklas
kelfwing
5

Wahoo!  Var har du hittat detta/Hur har du kommit på detta?

Detta måste absolut testas, vid första möjliga tillfälle!

En bonus är definivit i att I den glutenfria seitan får man ju i sig mer näring också än i vanlig gluten-seitan.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[TrevorS]
2

Receptet är gjort efter inspiration på länken som finns ovan.

Anterrabae
2

Så häftigt! Detta ska absolut testas!! :D

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Rhesus
0

Kan man byta ut kikärtsmjölet mot något?
Eller något tips på vart man kan skaffa? :)

[TrevorS]
3

Kikärtsmjölet har en gelebildande och bindande effekt, fungerar utmärkt att ersätta kikärtsmjölet med sojamjöl. Kikärtsmjöl kan man be matvarubutik att ta in. Jag maler mitt själv i en kaffekvarn, bör ej mixas i mixer eller mixerstav då den kan förstöras.

Ska lägga upp lite recept snart på en bortglömd köttersättning kallad protose, vilket man använde under 1800-talet bland annat här i Sverige. Där blötläggs bland annat ärtor och mixas till en puré och ångkokas, eller läggs i en öppnad konservburk som kokas i lite vatten under i en gryta. Den färdiga massan kan användas som att skivas och användas som hamburgare, hackas ned till färs, skära till mindre bitar och stekas eller ha i grytor.

Rhesus
2

Fantastiskt, sojamjöl har jag hemma! :)

Låter bra, får testa det sen. :D

[TrevorS]
0

Skrattande

[Aquelegia]
1

Fy så glad jag blev över detta recept! Precis vad jag behövde för sommarens stundande grillpartyn! Syster är gluten, väninnan äter inte vassle och tjohejsan så detta är utmärkt. Allting har jag hemma med såSkrattande

kelfwing
1

Sommarens studande grillpartyn, Aqueleiga?! Du planerar i god tid du Glad

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[Aquelegia]
1

#9 Japp ^^ Gick och tänkte på seitan för någon dag sedan påväg från jobbet faktiskt haha har varit nyfiken ända sedan förra sommaren men det där med vetegluten hit och dit var inte så lockande.

Är redan inne på att prova veganska julskinkor inför nästa jul Flört

[TrevorS]
1

Dessa är supergoda! Har vi gjort vid flera tillfällen. Skrattande

[Aquelegia]
1

Imorgon skall jag och en väninna försöka oss på detta! Skönt med vegetariska/veganska vänner så man får dela sitt intresse och kan samlaga mat. 🙂 Då min mixer är sönder får vi försöka mixa kiärtorna och solrosfröna på annat sätt. Hur pass finmalet måste det vara? Kanske går att mortla eller nått.

[TrevorS]
1

Det måste vara ett fint mjöl, jag kör i kaffekvarn oftast. :)

[Aquelegia]
0

Imorgon är dagen S-seitan!

Har nu blötlagt kikärtorna, dragit igenom med mandelkvarn och sedan torkat i ugn. Ser ut som mandelmjölet i butiken, funkar det? Såg nu att man inte fick mixa med mixerstav, gjorde det med det grova i slutändan som hade torkat ihop till hårda klumpar.

[TrevorS]
0

Kikärtsmjölet är till för stärkelsen att hålla ihop men även för att det bildar ett gele-liknande ämne som ger bra konsistens. Min mixerstav gick ju sönder när jag gjorde denna, annars funkar det om den har stark motor. Kom på att kikärtsmjölet kan ersättas med en del bovetemjöl och en del majsmjöl. Men bör kryddas väl då. :)

[TrevorS]
0

Vore snällt om du kunde lägga upp bild, gjort denna 2 gånger men glömmer ta kort.

[Aquelegia]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu vet jag inte om den är som den ska vara då jag inte har mixer och solrosmjölet blev sisådär.

Det är i alla fall supergott och skall serveras stekt som "spett" till en ljummen avokadosoppa med rostade solrosfrön till middag.

Torkade en hel burk med kikärtsmjöl igår så nu är det knappt något jobb alls att göra en ny sats😎
När alla mjölsorter var malna, allt hackat tog det kanske 5-10 minuter innan jag hade smeten klar.

[TrevorS]
1

Blev ju jättefin. 😃 Va kul att ni gillade den. 😉

Rhesus
1

#17, ser lite ut som en jätte-falafel.
Vad är det för konsistens på den? :)

[TrevorS]
1

Den är ju inte riktigt som seitan tyvärr, men upplever konsistensen trevligare. 😉

Rhesus
1

Okej, tack!
Det här ska jag försöka laga inom de närmsta dagarna. 🙂

[TrevorS]
1

Ska även försöka bli klar med protone också, den görs bland annat på nästan endast sojamjöl, men går att göra på andra mjöler som kikärtsmjöl eller blötlagda mixade bönor, men de varken steks eller grillas i ugn, de ångkokas. :)

[Aquelegia]
2

#18 Syster gav tummen upp trots att hon var väldigt tveksam först haha som att jag lagar något oätligt😃

#19 Konsistensen för min del blev lite brödaktigt. Den är lite lömsk, vi åt en skiva var och hua efter en liten stund bara small det till i magen så mätt man blev! 😊Rekommenderar avokadosoppa till !