Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 12824 ggr
[Matilda144]
10

Istället för mascarpone...

Hej! Jag funderar på att göra en efterättspizza men på alla efterättspizzor ska det vara mascarpone. Vad kan man ersätta det med? Jag har aldrig varit speciellt förtjust i ost innan jag börja äta veganskt, så jag vet inte ens hur mascarpone smakar/har för konsistens… :P

Mvh Matilda

[TrevorS]
0

Nu finns ju inte denna mjukosten kvar som finns med i ersättningslistan, ska försöka hitta några bättre alternativ. Men du hittar under Creme Fraiche/Gräddfil några recept samt märken på färdiga produkter som fungerar bra. Man använder oftast mascarpone som ersättning mot Creme Fraiche eller gräddfil.

Du hittar även recept på "färskost" här som kan användas som substitut mot mascarpone, fungerar inte med havreghurt utan fungerar endast med soyghurt. 😉

[TrevorS]
0

Såg några som har mixat lite vispbar sojagrädde med en sköljd tofu och några droppar citronsaft som alternativ till mascarpone. Men skulle nog koka tofun i någon/några minuter innan för att bli av med bitterheten om det skulle bli.

[Matilda144]
0

Tack för tipsen! :D Får se vilket av alternativen jag väljer… Tror du Tofutti sour supreme kan fungera?

[TrevorS]
0

Funkar nog bra, är ju en mjukost det med. :)