Min veganska skolmat.
Det här är min veganska skolmat.
Hur ser din veganska skolmat ut?
Kärlek, ärlighet & respekt. ♥
/vegosessan.
Jag går inte i skolan längre, men käket ser ju gott och fräscht ut. Jag reagerar dock på att ni inte har speciellt mycket baljväxter på tallriken. Det är något jag själv äter i princip varje dag.
Det såg inge vidare ut! Förstår inte varför skolor fixar vegetarisk mat men inte vegansk… lathet? Stackarn du kan ju inte leva på bara salladen o potatis… egen matlåda typ?
#Ser ut som du får fixa eget veganskt käk från salladsbordet och komplettera det med potatis från vanliga lunchen. Vet inte skolan din om att det har en skyldighet att servera näringsriktig mat (å andra sidan klarar ju inte många skolor det ens till blandkostarna….)
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Ser fattigt ut på tallriken. Kan du inte klaga?
Men herregud, har du samma kökspersonal som jag när jag gick på gymnasiet i början på 90-talet? ;)
Minns än idag deras paradrätt för oss veganer som bestod av utsmetat pulvermos i en form, gatinerad med rivna morötter och några ensamma burkchampinjoner. Mums! *kräks lite*
Hur svårt är det för dom att öppna en burk med bönor eller linser egentligen? Sen på med någon dressing eller sås och servera med kokt ris/potatis osv
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Det där var väldigt fattigt! du måste klaga du har rätt till näringsriktig kost, du kan inte bara leva på kolhydrater. För att orka med skoldagen och kunna prestera och lära dig något måste du få i dig alla näringsämnen.
Det är inte ens svårt att laga vegankost idag, finns hur mkt recept som helst att få tag i enkelt och det finns mkt färdiga produkter att köpa så de behöver inte ens göra allt från grunden.
Skolan där jag har praktik (puggar till lärare) har super bra mat för veganerna, både varm rätt och linser, kikrter och bönor i olika sallader.
Ojdå det där ser illa ut får du bara sallad? Jag får själv ganska bra mat :) Tyvärr så tror jag att personalen blandar ihop min veganska mat med laktosfritt ibland… Jag har fått säga till flera gånger…
De har jättebra vegetarisk mat, men vägrar servera vegansk mat.. Jag har gett de en lista på vad jag äter/kan äta som Vegan. Dessutom livsmedelsverkets rekommendationer. Utan framgång dock.
Visste, fin sallad & så.. men jag vill också ha tillagad mat..
Tycker att alla har rätt till näringsrik mat.
De vill inte servera vegansk mat för de är rädda att jag inte får i mig tillräckligt med näring/vitaminer.. så de serverar mig sallad..
Kärlek, ärlighet & respekt. ♥
/vegosessan.
du får ju i dig mindre näring om de låter bli, vilka knäppskallar, borde inte skollagen gälla på gymnasiet också?
Men hur skall skolan kunna anpassa maten till allas dieter? Det är halal, lchf, GI, vegetariskt, Vegan, rawfood mm.. Har man inga medecinska skäl så tycker inte jag skolan skall stå för specialkost. Man får helt enkelt ta det som erbjuds och äta bra när man kommer hem. Alternativt ha med en egen burk/påse med bönor för att komplettera med i skolan.
#10. Alla har rätt till att ha sin kost, så du menar att om man exempelvis är muslim och inte äter gris men tål det inte har rätt till en middag utan gris i skolan om man tål det?
alla har rätt till att göra sina egna val och det ska finnas mat som tillgodoser allas behov, skolan ska vara en demokrati och inte en diktatur.
Nu går inte gymnasiet under skolplikten, men jag tror att de också måste följa skollagen och erbjuda eleverna det dom behöver eleverna är ju fortfarande unga, bor oftast hemma och har ännu inte ekonomi nog för att köpa mat själva.
Så nog tror jag att de har rätt till ordentlig skolmat även om de är veganer annars är det ju bara skit dåligt.
det spelar ingen roll vad man har för skäl man ska ha rätt att få vilken mat man vill ändå :)
Kan ta ett kort när jag är i skolan. Brukar få rätt bra mat!
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se