Afrikanska rätter.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
För flera år sedan jobbade jag i Västafrika och blev glatt överraskad av den goda maten. När många tänker på afrikansk mat tänker de på den nordafrikanska som är väldigt influerad av mellanöstern. I den här tråden vill jag tipsa om goda vegetariska/veganska rätter från det "riktiga" Afrika.
Denna rätt köper man på gatan till frukost, dock passar den bättre som lunch eller middag här i Sverige. Kvinnorna sitter längs husväggen och friterar dessa bönbollar som sedan serveras med en tomatsås, eller i ett bröd tillsammans med stekt omelett och mjukost. I Afrika stoppar man faktiskt det mesta i en macka, jag blev serverad pommes frites i bröd vid ett flertal tillfällen.
Men när jag gör denna rätt själv så äter jag den med tomatsås och ris. Falafel kan faktiskt slänga sig i väggen.
I videon har hon rensat bort ytterhöljet på de blötlagda bönorna, det orkar inte jag hålla på med, orsaken till att man ska ta bort dem är bara för att smeten egentligen ska bli helt vit, samt så blir det aldrig puré av höljena.
Kan du tipsa om någon god afrikansk rätt?
Låt dig suktas av Akara:
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
mmm det såg smaskigt ut…skall prövas!!!
http://yolandasgronaverklighet.wordpress.com/2012/11/13/soppa-med-okra/
Världens godaste soppa :)
Det blir inte lättare, men DU blir bättre.
Är okra gott? Vad smakar det som?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#2 mmm Den soppan skall jag göra! Älskar soppor!
#3 Okra har inte så mycket smak egentligen tycker jag. Har aldrig ätit färsk okra utan bara inlagd. Och den inlagda måste man skölja av noggrant innan annars så känns det inte så fräscht i munnen pga inläggningen.
Sedan finns det världens godaste sallad från afrika. man skalar och skivar en apelsin per person lägger ut på en tallrik, strör över chili och kanel. Får inte nog av den salladen :) Hade den i julas när de andra i familjen åt äggost
Köpte inlagd okra, var ingen höjdare. Den är tydligen populär att steka i chiliolja, testat och det var helt okey.