Veganlife har tagit in Veg

Foto: Gabriella Terneborg/Djurens Rätt.
Veganlife (http://www.veganlife.se ) har från och med förra veckan 7 veganska ostar VeGourmet. Enligt veganlife.se påminner smaken starkt om klassisk komjölksost. De är baserade på oljor (men innehåller inga palmoljor). Smakerna är Klassisk, Örter, Oliv, Paprika, Tomat och Ädelost.
Ett paket ost innehåller 200g ost i form av 10 skivor och kostar 35 kronor.
Ostarna är gjorda av: vatten, vegetabiliska oljor (23%), stärkelse, modiferad stärkelse, emulgeringsmedel: salt och natriumcitrat, veganaromer, sorbinsyra och sen tillkommer givetvis smaksättningen för varje sort.
Källa: vegokoll.se, veganlife
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Ps. de är utan palmolja 😍
Kärlek, ärlighet & respekt. ♥
/vegosessan.
Någon som testat dessa? Hade så gärna velat ha en ost som gick att smälta till varma mackor tex
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
Har inte testat än, tycker de är för dyra just nu, brukar göra egen, men ska testa någon gång, tycker det verkar spännande.
Förlåt att jag frågar…men varför måste man ha något på sin macka som "ser ut som ost" ?
Det finns ju mängder med gott att lägga på brödet iaf…röror av olika sorter, grönsaker , råkost …rivna morötter med persilja tex
Funderar på hur bra de där oljorna är för kroppen och hur de har fått dem att bli som ost…är det Helt hälsosamt?
Tänker på vår överkonsumtion av oljor med omega-6 tex som kan ge besvär i kroppen.
bara tankar, jag har ingen kritik 😎
Jag har köpt några paket för nyfikenhetens skull, kommer nästa vecka. Det är alltid roligt att prova nyheter tycker jag.
Men jag håller med # 4 att ifrågasätta hälsosamheten i sådana här produkter. Inget jag skulle rekommendera att äta dagligen.
Men någon enstaka gång för en lite annorlunda smak, själv tänkte jag göra varma mackor. Den ska ju vara smältbar.

Innehållsförteckningen är läskig, men om man tycker färdigmat är OK så funkar det säkert.
"Vegetabiliska oljor" kan vara lite av varje och modifierad stärkelse är inte bra för någon.
Fick hem osten idag. Den smakar OST 😃
I alla fall så som jag minns att ost smakade. Den ser ut som ost, smakar som ost och luktar som ost.
Visst, kanske inte det nyttigaste av all veganmat, men absolut en rolig smakupplevelse om man tyckte om ost i sitt förra liv (som icke-vegan).
Jag tycker inte innehållsförteckningen är så läskig, den innehåller i alla fall inte en massa hormoner och kasein som komjölksost.
Rekommenderas! Om man nu tycker det är ok med lite "onyttigt" någon gång ibland 🙂
Tycker det är bra med substitut till kött, ost & mjölk - för de som vill det. Det är inget fel på det. Många har inte blivit veganer för att de inte tycker om kött, that's not the problem. Många veganer älskar kött.
Kärlek, ärlighet & respekt. ♥
/vegosessan.
Jag har också testat. Det är verkligen likt samma typ av färdigskivad koost. Köpte även ädelost varianten som jag inte testat ännu. De som har svårt för vegustos ostar, som ju smakar mer som lagrade, älskar nog de här. Den smälte bra i toast också. Smakar väldigt likt wilmersburger som också är färdigskivad. Men den här är billigare. Det är 200g istället för 150 g i varje förpackning också.