Vegan iFokus

Vegan

Etikettklotterplanket
Läst 3309 ggr
[Agilityvovven]
3

Frustrerad...

Jag är en tjej på 15 år. Har på senaste året blivit väldigt insatt i hur djuren i livsmedelsindustrin har det och jag känner att jag vill avstå från kött, mejeriprodukter och ägg. Är påläst om näringslära och vet vad och hur jag ska äta, och om jag behöver ta tillskott.

Har senaste veckorna tänkt väldigt mycket på detta, har känts väldigt svårt att bli Vegan samtidigt som jag verkligen vill. Efter att ha fått veta hur verkligheten ser ut så vill jag inte bidra till att fortsätta döda djur. Jag har ingen lust att äta/dricka något som kommer från djur längre. Behovet finns inte.

Mina föräldrar suckar lite men är okej med det (mest för att de förväntar sig att jag kommer tycka att det är jobbigt och sluta efter någon vecka tror jag.) Kompisarna kommer med spydiga kommentarer, att jag kommer bli sjuk, hur ska jag göra på julen osv. Har skitit i detta. Då var det bara att fixa skolmaten. 

Äter redan vegetariskt i skolan men de proppar såklart i mjölk och ägg så det räcker och blir över. Bad 'mattanten' om veganmat och hon skulle kolla med de som levererar skolmat. Idag kom hon med ett svar till mig. Den som hon pratade med avrådde mig helt från att jag skulle vara Vegan medans jag växte. Jag skulle bland annat få brist på B12 och bli sjuk. Ville jag ha veganmat så fick jag gå till sjukhuset och fixa läkarintyg först… 

Vad tusan gör man nu? Vad för läkarintyg vill dom ha? Läkarintyg på att jag är frisk, eller läkarintyg på att jag är allergisk mot ägg, mjölk och kött? Varför behöver inte de som äter döda djur intyg på att de verkligen behöver döda djur för att överleva?!

Känns så sjukt orättvist… Senaste halvåret då jag velat bli Vegan har jag fått ta mer skit än jag gjort resten av mitt liv. Bara för att jag vill göra ett val som dels är bra för mig, men också bra för djuren.

Så, vad göra..? Vänta i 3 år, tills jag är myndig och kan göra alla val själv, och gå runt med ständigt dåligt samvete tills dess? 

Jag känner mig bara kränkt, frustrerad och ledsen. Det lättaste skulle vara att bara fortsätta som vanligt, som jag har gjort i alla år. Men det jag har sett, läst och hört går inte att radera… Jag vill göra vad som känns rätt för mig, utan att få en massa skit, jag har andra saker att oroa mig för… 

Vet inte ens vad jag ville med detta, men kände att jag behövde avreagera mig på något sätt… Någon har kanske gått igenom något liknande och har tips och råd. Eller bara har någon positiv tanke att komma med. För just nu så känns det som att jag sviker mig själv, och alla stackars djur.

Vegosessan
0

Men oj! Jag har varit Vegan i ungefär ett år nu..
Jag började första året på gymnasiet i höstas.

De serverar endast vegetarisk mat,
då de säger att de MÅSTE ha mjölk/ägg i.
T.o.m i soppa!

I början var det prat om läkarintyg
men nu räcker inte ens det.
De vägrar.

Jag skrev en lista på vad jag äter & även livsmedelsverkets rekommendationer till kökschefen för hon var tvungen att rådfråga kostrådschefen som bestämmer vad dom får laga. Ännu har jag inte fått svar eller kommit någon vart.

Jag vände mig även till min kurator som bad mig prata med kökschefen. Nu förra veckan så kom min mentor till mig, hon var också upprörd över att jag inte fick mat! så hon skickade mig till rektorn så jag ska ha möte & prata med rektorn, vilket jag inte har hunnit än då han inte brukar vara på vår skola. Men jag har smsat & han vet om situationen så vi ska träffas & prata om det.

Kärlek, ärlighet & respekt. 
/vegosessan.

kelfwing
1

Konstigt det där med soppan vegosssessan.  Det finns ju flera klassiska soppor som faktiskt är veganska…

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Vegosessan
0

#2 Precis.. Jag blir så frustrerad!
De svarar bara "Vi MÅSTE ha mjölk i.." & tittar på mig konstigt..

/vegosessan.

[TrevorS]
1

Finns b12-tabletter samt att det finns i flera vegetabilier som sjögräs, surkål, persilja. Angående att man stannar i växten är en myt, jag är 196. Mit tips är att gå till kuratorn. Finns en ersättningslista här, den har hjälpt måmga i början, även fått föräldrar att få upp ögonen.

Vegosessan
0

Finns även en vegansk majonäs med B12-vitamin i från vegusto!
Sen äter jag omni-vegan vitamintillskott.

Hoppas din kurator kan hjälpa dig.
Min kurator är väldigt positiv & tillmötesgående
men han verkar inte kunna påverka köket, tyvärr..

/vegosessan.

Pelle Långlös
3

Så är det i skolorna nu för tiden. Vill man ha specialmat så måste det finnas läkarintyg för annars kan varenda unge gå och säga att de inte vill ha det ena eller det andra och det skulle bli hur råddigt som helst. Dyrt dessutom.

Jag hoppas kuratorn kan ge dig bra svar.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Qepta
1

Vilken jobbig sist.

När jag blev Vegan gick jag i sjuan och det var inga problem, fyllde bara i ett papper och lämnade in till en lärare.

Nu när jag börjat på gymnasiet så äter vi på en restaurang varje dag, sa bara till dem första dagen jag började att jag var Vegan och det har inte varit några som helst problem.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Ians
0

En stilla undran…hade det inte varit bättre om man lämnade in ett intyg på att man har bra blodprover någon gång per termin? Om nu kostchefen är orolig för att man får brister.

Reinar
2

Det blir lättare väldigt fort, sålänge du lagar din egen mat lär du dig väldigt fort vad som är lätt att göra och inte kostar allt för mycket. Det där med att det är dyrt att vara Vegan har jag aldrig förstått. visst om man ska ersätta varenda liten grej av ägg, kött och mjölk ,visst. men varför måste man det. Jag skulle klara mig utmärkt utan. Men det där med kött och mejeriprodukter är väl så ingrott i våra huvuden, så det är väl lättare sagt än gjort.

Och vad än folk säger så kommer INTE hälsa och nyttigheter från en hamburgare!! Men många verkar tro det.

Och att man stannar i väcten osv stämmer inte. Har en god vän som blev Vegan strax efter han börjat träna. Han lyfter närmare 270kg nu. och är stor som ettt hus.

Ettt bra tips i början: gör mycket matlådor som du bara kan ta fram och värma på när det krisar.

Ians
0

#9 Just det….hemligheten bakom ett lättare sätt att ta sig förbi jobbigheterna med omgivningens  inställning är att se till att ha mat med sig!

Man gör helt enkelt några extra portioner Varje gång och fryser in…så har man en låda att ta med sig enkelt och lätt…som man kompletterar med de grönsaker som serveras.

Glöm bara inte att märka lådorna…det är svårt att se vad som finns i dem när det är fryst 😉

Visst kan man tycka att skolor etc skulle servera den mat man faktiskt äter…men när vi inte lever i Den bästa av världar så…är det tyvärr så att man måste ta ett eget ansvar för sin hälsa o se till att man får i sig bra mat och näring under dagen!

Yolle
0

Oj, så bortskämd jag känner mig nu. Jag är på min skola 4 ggr/termin (distanskurs) och första gången jag va där va jag -mjölk och -rött kött. Kyckling åts bara om den va svensk och en massa andra regler. Nu hade jag anmält mig som Vegan till denna gången. Köket hade inte fått reda på det, men de värmde upp lite bönor i micron så jag skulle ha något och så skämde de bort mig lite extra de andra dagarna.

Lite konstigt ändå, att jag är ensam Vegan på en skola med 200 elever och en massa lärare…

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Agilityvovven]
7

Har helt glömt bort att svara på era inlägg..! Men tack så mycket för alla svar!

Min mamma har ringt och pratat med skolköket och då fick vi ett helt annat svar, att ville man vara Vegan pga etiska- eller miljöskäl så var det helt okej. Så nu serveras jag veganmat i skolan och äter så gott som veganskt hemma och ska gå över till helt veganskt inom en snar framtid. 🙂

Rhesus
1

Så att äta veganskt av etiska och miljöskäl är okej, men inte av hälsoskäl (t.ex allergi mot animaliskt protein)?
Skumt.

Roligt att du blir serverad veganskt nu!