Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 25839 ggr
DesK
7

Frågor om kikärter

Jag använder ofta kikärter i maten och i sallader och så gör jag då och då hummus av dem. Blötlägger och kokar alltid ett helt paket. Det som inte går åt fryser jag i påsar och använder vid senare tillfällen Glad

Nu till mina frågor! Jag har läst att man kan göra snacks av blötlagda kikärter, alltså de ska inte kokas först, utan rostas med kryddor, stämmer detta? Vidare har jag läst att man kan grodda kikärter, det låter ju jättegott, men ska dessa groddar kokas eller kan man äta dem råa direkt som de är? Har en stor bunke med fädigblötlagda kikärter nu Glad

/Désirée

Superfly
3

Groddar av kikärtor är goda att använda som vilka andra groddar som helst - råa, på t ex smörgås, i sallad. De är även goda att ha i wok!
Lätt att göra också, på det gamla hederliga sättet med fat och bomull.

Jag har gjort snacks av kikärtor - rostade i ugn efter att de snabbmarinerats i rapsolja och t ex tacokryddor, men alltid på kokta kikärtor. De recept jag hittade när jag snabbgooglade nu visar att en kan göra på både kokta och enbart blötlagda. Testa hälften av varje så kan du berätta sedan vilket som blev bäst Flört

DesK
1

#1 Smart idé, det ska jag göra! Tack för tipset! Glad

/Désirée

poetica
3

Rostade kikärtor galet gott! Låg värme, länge i ugnen med lite kryddor, typ paprikapulver, lite salt, kanske vitlök, kanske lite chili, allat annt som är gott. Perfekt "ta med sig mat" när man inte orkar ta med kylbag!

Anterrabae
5

Sen görs ju falafel tratitionellt på blötlagda okokta kikärter. Mycket gott.

En annan bra grej att veta är att just kikärter går att koka direkt, utan blötläggning. Det tar längre tid såklart, men har man tiden så är det ganska bra i till exempel grytor och sånt. De ger mer smak i grytan.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
5

Visst fungerar det att göra rostade kikärtor på okokta kikärtor, då får de den krispiga smaken man vill ha och är ute efter. Tyvärr blir det inte lika bra på kokta, så varför folk envisas med att göra dem på kokta kikärtor har jag ingen aning om, antingen för att de är rädda att de inte ska bli klara? Märklig anledning såg jag på min blogg att receptet inte har publicerats än på grund av att jag inte tagit kort på dem.

Vill även minnas att om man blötlägger och rostar att de inte tappar det lilla som finns av b-vitamin i dem. Dessutom viktiga och bra mineraler finns även kvar. Dessutom kan man grodda kikärtor i 3-4 dygn och sedan rosta dem, då bildas även flera nyttiga och bra ämnen.

Har även ätit söta kikärtor, då man rört runt olja och muscavaosocker, då behöver man inte lika mycket socker och vill inbilla mig något nyttigare.

Rostade Kikärtor

Ingredienser:
1,5 dl kikärtor (cirka 3 dl efter blötläggning)
2 msk olja
2 tsk mixad krydda (exempelvis tacokrydda)

Gör så här:
Blötlägg kikärtorna 6-12 timmar i lätt saltat vatten i rumstemperatur. Sätt ugnen på 200°C. Häll av och skölj ärtorna och häll över olja och kryddorna och blanda väl (kan även blandas i en påse genom att skakas om man inte vill kladda ner fingrarna med olja). Sänk värmen till 175°C och ställ in kikärtorna och låt dem rostas i cirka 60 minuter. Rör om då och då och titta till dem ofta tills de har rostats klart, går fort på slutet så ha koll så de inte bränns. Hälles sedan upp i en skål och låtes svalna.

[Aquelegia]
1

Följfråga på det där med rostat, kan man göra likadant med sojabönor?

[TrevorS]
2

Aquelegia, sojabönor kan rostas men ska då förvällas innan då tanke på ämnet som finns i dem, kan man rosta andra bönor också. Är väl mest bara ärtor som kan blötläggas och rostas på en gång.

E-l-vira
0

Stämmer inte det här? "Groddar av sojabönör, kikärter, bondbönor ska inte ätas råa. De måste kokas i 5-10 min för att ett enzym som försvårar proteinupptagningen ska förstöras."

Men varför lyckas jag inte grodda kikärtor? I börjanm hade jag dem framme men det har jag ju förstått nu att de kan bli dåliga då, så nu har vi provat i kylen men de har ju legat där i en vecka nu utan att det har hänt något? de har inte heller blivit dåliga (än). vi sköljer 2-3 ggr per dag som man ska… blir galen

Medarbetare på klickerträning.ifokus

VildaVittra
0

I kylen går de i dvala. Groddar gör man varmt och mörkt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[TrevorS]
2

Kikärtor ska gå att ätas råa om de groddas som flera ätbara ärtor, men bönor bör ej ätas råa groddade, flera bönor kan bli giftiga när de groddats. Men som exempel sojabönor kan groddas, mixas ned och stekas som falafel. Groddar kan bli svårt i kyl då de inte vill ha det så kallt. Jag groddar i rumstemperatur i en burk med en ren kökshanduk med gummiband runt. Sköljer du dem 2 gånger om dagen? Blir de dåliga kan det vara för vamt och behöver en tredje sköljning i rent kallt vatten.

[TrevorS]
2

Jag har märkt att billiga kikärtor har ångbehandlats och därför inte vill grooda. GoGreens har fungerat toppen för mig.

E-l-vira
2

jag googlade det när jag inte lyckades och då var de nån som hade skrivit att kikärtor måste groddas i kylen för att inte bli  dåliga… jaha, då ska jag se till att skölja dem tre gånger varje dag och att det är ett fungerande märke (vi brukar ha olika så jag vet inte vad just dessa var)

vad händer om de inte står i möker? jag brukar grodda saker framme, tycker de e finare när de är gröna

Medarbetare på klickerträning.ifokus

[TrevorS]
2

Däremot ska de stå i kylen när de groddat klart, cirka 4-5 dygn e de klara har jag för mig. De ska bara få en kort svans.