Köpa Mögel?
Någon som vet vart man kan köpa "Penicillium" som är till att göra mögelost?
Spontant känns apoteket som en kandidat, alt välsorterade hälsokoster.. har du googlat?
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Så här stod det i en artikel om mögelosttillverkning:
Medan du väntar på din tack-& # x2019, S mjölk för att bli användbara, kan du ockupera din tid genom att göra Penicillium. Penicillium är en typ av svamp som ISN & # x2019, t skadligt för din kropp, en god svamp. Penicillium är det som gör den tunna spindel som vener som slingrar sig genom osten. Det traditionella sättet att få Penicillium är att placera bröd i en mörk, fuktig plats, och låta dem mögel. Efter tio veckor brödet skorpan är skalade tillbaka för att avslöja insidan av brödet, vilket är något mer än ett fint grönt pulver, pulvret heter Penicillium. Venerna i två ton roquefortost kan skapas med bara en fjärdedel kilo Penicillium. Om du inte & # x2019, gillar idén med gjutning bröd liggande hela huset, kan du köpa den online på osttillverkning butiker. Många ost butikerna säljer paket av bakteriell ost förrätter som hjälper dig att bestämma hur mycket Penicillium du kommer att behöva göra en viss roquefortost.
http://www.searchgrid.org/index.php?lang=sv&cat=409&month=2011-01&id=39373
//Ida
Hittat bara från US men de går inte alltid genom tull beror på hur renodlad och vem man köper av och det kan bli en riktigt dyr historia. Egentligen borde man kunna odla denna själv för det har man gjort tidigare i Sverige men hur är frågan.
Jag har frågat men de har aldrig hört talas om den. Blue Cheese Pasta kan den ibland kallas för också.
Hör är den första osttillverkarbutiken jag hittade, har inte letat så mycket. men man verkar kunna köpa mögel i alla fall 
//Ida
#2. Missade inlägget när jag skrev. Så Penicillium är från ett mögligt bröd, det visste jag faktiskt inte, kanske värt att prova men lite orolig att det blir fel bara.
#4. Den lät ju bra. Kollade lite på sidan såg lovande ut. Blev sugen på att göra "tofu" och lagra den precis som vanlig ost, blir ju lika bra. Måste kolla upp hur man ska lagra den bara, finns ju flera olika sorters sätt att lagra osten.
Jag tror det viktiga i pencillinum-världen är just att det är mörtk! Om du testar, berätta hur det går. Jag är jättenyfiken.
//Ida
kolla på alternativ.nu där finns en massa information om hur man gör ost. mögel och veg.löpe finns på hjemmeproduktion.dk, vill också gärna höra hur det går om du testar 
Ska kolla in detta.
Blev det något av det här? Jag har precis gjort ett första försök med en mögelost gjord på soja, men den fick inte så mycket smak tyvärr. Jag tror att det kanske blir bättre med nötter, eller en blandning av nötter och soja. Ska testa mer för det såg iaf lovande ut, och den blev ju absolut inte äcklig, smakade mest salt. Jag köpte mögel här iaf. Skulle vara kul om det fanns fler som eperimenterar som en kan dela tips och resultat av olika försök med!
Osten blev så här (den innersta):
häftigt! 
//Ida
#9. Va gott det ser ut, använde du pressad tofu eller sojaost? Ska fungera med nötost som är gjord på nötter, hört folk som lyckats. Kul resultat, var kul att se. 
Jag gjorde först sojamjölk med dubbla mängden bönor mot vad jag brukar använda, tillsatte även rapsolja för att öka fetthalten. Sen syrade jag mjölken med en kefirkultur och efter det värmde jag den och separerade den med citronsaft. Jag pressade den sen ungefär som med tofu så den blev fast. Sen fick den vila i några dagar innan jag tillsatte mögelsporerna. Den har lagrats i 2 månader i kylen.
#12. Var det "Blåskimmelkulturen" som du köpte? Jag funderar också på att testa. Ser bra ut i alla fall. Ska nog ge mig på det. Dum fråga, vad kostade det allt som allt? Dålig koll på danska kronor.
Ja precis, blåmögel var det. Jag har hittat en annan dansk sida som har lite billigare frakt där den också finns: http://hjemmeriet.dk/. Minns inte riktigt vad det blev allt som allt. Men kanske högst 200:- för både kefir och blåmögel. Det är ju inte så stor skillnad på danska och svenska kronor. Och kulturen räcker ju till många omgångar. Jag använde bara pyttelite utblandat med vatten till osten.
Puttar upp tråden.