Vegan iFokus

Vegan

Etikett: off-topic
Läst 6235 ggr
[TrevorS]
5

Det veganer får höra hela tiden!

Här tänkte jag att vi ska samla ihop flera frågor som vi stöter på dagligen/ofta. Har planer på artikel där man svarar på alla frågor, dumma som smarta.

Några jag stöter på ofta är dessa:

Men vad äter man då?

Enformig kost ni måste ha?

Blir man inte sjuk?

Då måste ni äta massor av medicin med vitaminer för att överleva?

[VirreVojj]
5

Va?! Hur kan det här vara veganskt?!

Är väl den främsta frågan man får höra när man bjuder folk på mat eller godbitar ;)

[Miseline]
1

Är du militant, eller? Fick jag höra när jag läste på högskolan. Oj så kul. INTE!

[TrevorS]
2

Släpper du ut minkar?

[Axia]
6

-"Kan man verkligen LEVA sådär? Människan är ett rovdjur, jägare, och borde äta kött o djur. Du kommer ju förstöra din kropp och dö av bl.a. näringsbrist?"

-"Varför kan du inte bara äta vanlig mat som en normal människa?"

-"Jaha, vad ska man bjuda dig på då?"

[VirreVojj]
8

Jag får faktiskt aldrig några nedlåtande frågor längre, det var mer saker jag fick höra när jag var tonåring och först blev Vegan, främst då av min släkt. Men nuförtiden är de frågor jag får endast av nyfiken och positiv karaktär, även av nya bekantskaper. De absolut främsta frågorna jag får är väl "varför är du Vegan?", "vad äter du då?", "kan du ta med dig något eget att äta till?" (främst första gången man är hemma på middag/fika hos någon ny bekantskap) och som Axia säger "vad ska man bjuda dig på?".

Värt att tillägga är också att så länge man kommer ihåg att alla dessa frågor härstammar främst ur nyfikenhet, inte illvilja, och svarar med en positiv attityd så får man sjukt bra respons tillbaka och sprider budskapet om en hälsosam, miljövänlig och snäll kost på ett bra sätt. :)

[TrevorS]
1

Är inte din mat tråkig och smaklös?

Vill bjuda dig på mat men tror inte jag kan äta något som du äter?

[pharfignewton]
3

Jag vet inte varför men folk verkar väldigt angelägna om att påpeka att DE minsann ALDRIG skulle kunna leva utan kött. Varför skulle jag vara intresserad av det? Jag har aldrig försökt påtvinga någon annan mina åsikter.

Sedan är det väl det gamla vanliga "Hur överlever du?! Men vad äter du då? osv. Jag upplever att folk tyycker att det är konstigt med vegtarianer/veganer som är medelålders, de tycker att det är något man ska ha "växt ifrån".

sighni
2

Jag upplever att folk tyycker att det är konstigt med vegtarianer/veganer som är medelålders, de tycker att det är något man ska ha "växt ifrån".

Mitt i prick!

Jag är 51 år och Vegan. Mycket märkligt kan tyckas. I övrigt är det intressant att läsa era inlägg. Känner igen en del.

#5 Värt att tillägga är också att så länge man kommer ihåg att alla dessa frågor härstammar främst ur nyfikenhet, inte illvilja, och svarar med en positiv attityd så får man sjukt bra respons tillbaka och sprider budskapet om en hälsosam, miljövänlig och snäll kost på ett bra sätt. :)

Mycket bra kommentar. Vill bara tillägga att vegankosten är djurvänlig också.

Crazygirl
1

En del har frågat mig (jag är vegan) " Men du äter väl fisk och kyckling?" och då har jag sagt nej, att jag inte äter något som är av eller från djur, att jag heller inte äter mjölk och ägg-produkter. Reaktionen har då ibland blivit att de utbrister "VA, inte mjölk eller ägg heller. Men vad äter du då?". Om de tror att veganer äter ägg/mjölk-produkter och äter fisk och kyckling, vad tror då folk att vegetarianer äter undrar då jag? Man är ju inte ens Vegetarian om man äter fisk och kyckling, för de är ju också djur. Många tycks tro att Vegan och Vegetarian är samma sak, för folk säger gång på gång  t ex "Ja just ja, du är Vegetarian!" eller "Detta är vegetariskt, så det kan du nog äta" eller "Jag är ju inte Vegetarian som du" o s v. Kan vara lite tröttsamt att hela tiden behöva förklara att man är Vegan och inte Vegetarian …

Cred till dig TrevorS för att du tar upp detta och planerar att eventuellt skriva en artikel och svara på alla frågor. Mycket bra idé måste jag säga. Folk behöver informeras, verkligen. Folk tycks ju tro allt möjligt felaktigt om oss! En del tror ju att vi är små kaniner som sitter och knaprar på morötter och salladsblad, endast.

Kör hårt!

Mvh

Petra

[TrevorS]
6

Jag har stött på personer som sagt att de inte kunde vara veganer då de blivit sjuka, när man frågade vad de åt så sa de "veganmat" när man väl får fram vad de ätit så berättar de oftast att de åt det de åt tidigare men plockade bort, köttet, ägget och mjölken så det var oftast bröd, sallad, pasta och ketchup, klart man inte mår bra av att äta det. Äter man en hamburgare inte plockar man bort köttet och lägger på några salladsblad, senap och ketchup utan man ersättar det.

Som en kille varnade mig för att äta det jag äter då man blir hungrig hela tiden och får brister på det mesta. Han har varnat flera av mina vänner också. När man väl frågade ut vad han menar så berättar han att han ätit en vegetarisk kost, som endast bestod av salladsblad, tomat, gurka, och ibland kokt potatis/ris och vinnegrätt. Jag förklarade för honom att jag förstod att han blev hungrig hela tiden om han åt endast det, svaret jag fick var "det var ju ändå vegetariskt jag åt, spelar ingen roll vad man äter, det är ändå vegetariskt och det är en farlig kost.". Jag kallar det för "svältdiet". Äter man endast en köttbit om dagen och blir sjuk kan man ju inte säga "men jag är blandkostare, jag åt ju blandkostmat".

[pharfignewton]
6

Den roligaste kommentaren fick jag av en ny bekantskap för några veckor sedan.

"Men…är det inte jobbigt att TÄNKA hela tiden"

Skrattande

Anterrabae
3

De flesta tycker att man är småbesvärlig att bjuda på mat. och man får frågpr som "Om du inte äter kött, fisk, fågel, mjölk eller ägg, kan du äta svamp då? eller bönor? eller grönsaker?"

Alternativt att jag säger att jag är Vegan och de svarar ja men va bra, då lagar vi fisk. Varpå jag svarar att jag inte äter fisk heller. Och de ser uppriktigt bekymrade ut. Oftast löser det sig, och när man väl får visa vad man kan laga och bjuda på veganmat så blir många riktigt förvånade hur bra mat det är.

Mamma var en av de roligare, innan hon gick över till nästan helt vegetariskt: Vi hade hela bordet fullt med olika veganska rätter, både kalla och varma. och mor min utbrister uppriktigt bekymrat "var är maten? Här är ju bara en massa tillbehör." Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[VirreVojj]
1

#12 Det där är faktiskt något jag aldrig riktigt har förstått mig på. Maten har för mig alltid, även innan jag blev Vegan, varit det som läggs på tallriken för att ätas. Det enda som skulle kunna vara ett tillbehör är snarare garnering, alla delar av maten spelar ju in i smakupplevelsen.

Anterrabae
0

#13 Jag håller helt med dig… visst är det knepigt hur vissa verkar tänka och funka! Som om det inte skulle vara en fullvärdig måltid utan djur, eller i alla fall något som ska imittera djur.

För mig är maten också det som ligger på tallriken, och har genomgått någon form av tillredningsporcess, lagad, skivad. strimlad osv.

//Ida

PetraTörnblom
3

Kommentarar jag har fått höra, självklart utan att ha klagat på vad någon annan valt att äta!!

-vill du slänga min korv i bussken nu ?? .´(en kille som var jätte emot veganism av någon anledning)

-är du millitant också eller ?

-man kan ju typ inte bjuda dig på någonting…

-du vet inte vad du går misste om..

-du kan ju typ inte äta någonting ju …

-vad äter du då ?

-vad är det där för gröt??

-hur får du i dig protuin då om du är Vegan?

-du måste äta tillskott va, om du är Vegan?

-det är derför du är så smal för du är Vegan!

-men du äter fisk och kykling eller ?

-jaha Vegan, det är ett snäpp värre än vegetarina va ?

- men vadå kan du äta det där ??? (något jag bakat)

-är det inte svårt att va Vegan?

-ska du inte ha lite kött heheh!?… (har jag hört tuuuusen gånger!!)

-jag förstår inte hur man kan vara Vegan . kött är så jävla gott!

-vad interesat!

-det är säker väldigt hällsosammt att vara vegan

-den maten du gör ser jätte god ut!

-jag tycker verkligen att det är starkt gjort att du väljer att inte äta kött sak du veta . det tycker jag verkligen! (jag är inte vegana av etiska skäl men ändå:P)

-okej är du duktig på att laga mat och så eller ?

-ja men du vet , sånt försvinner med olderns ska du se !(sa min lärare till mig när jag va ynger:P)

-jag tror inte att jag vill ha en tjej som är Vegan för jag äter typ bara kött … jag tycker att det verkar jätte jobbigt det där med att du är Vegan. (en kille jag dejtade för tusen år sedan)

-men kan du inte äta kött bara nu då ? (en som inte kännde mig så väl)

-jag har funderat på att bli Vegetarian facktist!

Sen jag har fått fler nyfikna frågor också.

Och inte för att jag är någon kostexpert .. men jag vet att jag kan mycket mer om kosst än många som trycker ner mig för att jag är Vegan. jätte tråkigt.

jag har fått höra många bra kommentarer, som har vart nyfikna och posetiva !!! MEN jag har nog fått höra fler negativa, oroliga och nertrykande kommentarar … och av någon anledning så vill folk börga argumentera ibland också !!! om att man ska äta kött och så vidare … jag tycker att det är jobbigt . och att det är synd för jag kommerntarar alldrig vad anndra äter.

Anterrabae
1

En sak jag sört mig lite på är att jag vid ett par tillfällen ställts till svars för veganism som helhet, för se bara i Vegomyten…. Suck… Inte så ofta, men har fått svara på det i alla fall.

//Ida

pinku
2

Mina favoriter är "Men människor har alltid ätit kött" och "Det är ju naturligt för människor att äta kött" Båda är så konstiga argument att jag har svårt att bemöta dem; i början trodde jag seriöst att det var ett skämt när någon sa så till mig, för så dum kan man väl inte vara, tänkte jag, men jag hade fel.

Sedan läste jag en insändare som fördömde vegetarianer och veganer, eftersom man skövlar regnskog för att kunna plantera sojabönor… Frågan är väl om man ska skratta eller gråta

[TrevorS]
1

Fick höra idag ett barn till sin pappa (antar det var hasn pappa), han undrade varför man åt kött och inte hans bror, svaret från pappan var att det var för att man ska kunna överleva, barnet undrade om hans bror kommer att dö, pappans svar blev att han kommer bli sjuk snart så det är bara en fas han går igenom.

Putt man blir.Obestämd

Anterrabae
0

ja vissa är otäckt inskränkta.

//Ida

PetraTörnblom
0

svar på TrevorS :

men herre gu velka roliga människor det finns asså :(

PetraTörnblom
0

men tanke på det … när jag säger att jag mår dåligt, typ ont i huvet eller vad som hällst, så förknippar vissa det direkt med att jag är Vegan också. tror det är många som tror att man tillslit blir sjuk som Vegan :/

[Tovab]
0

Men du äter väl kyckling och fisk?

Tråkigt att bara leva på sallad.

Inte undra på att du är så lite när du inte äter nått.

sluta mesa och ta en blodig biff.

dock är pojkvännen och hans bror väldigt glada över att jag är Vegetarian. "Mer kött till oss! Skrattande"

missemel
5

- men om inte du äter köttet så kommer ju någon annan att göra det
och
- men köttet finns ju där för att ätas.

Har funderat på att göra små typ visitkort där jag skriver svaret på de vanligaste tre frågorna typ för det börjar bli tjötigt.
Det är inte jag som borde försvara mig för att vara vagan/vegetarian, utan det borde vara dom som väljer den våldsamma kosten

PetraTörnblom
0

haha visitkort, smart grej!!

exakt så tänker jag också, är det någon som ska försvara sig så är det väl ändå dom :s

vissa vill inte tänka så långt…

:)

missemel
1

och så börjar dom tjöta om att vi är "skapta för att äta djur"
- Nej vi är blandkostare och vi liknar kor med i tarmsystemet än köttätande djur eftersom våra tarmar är kortare för att kötten inte ska hinna ruttna å det är därför många har sånna korta magsjukor bla bla bla.. tröttnat lite ;) hehe

[Myraan]
5

En av de dummasta frågor jag har fått väldigt många gånger är "men blir du inte sugen? Jag fattar inte hur du kan. Är det inte jobbigt att sitta med oss som äter det här utan att äta själv, det som är så gott?"

Herregud, snacka om att inte fatta grejen.

Anterrabae
2

hehe,det där med att man skulle vara så sugen.. man kanske kan förutsätta med en frågande ton, hur de kan vara sugna, och om de inte är sugna på att lägg aner költtet?  Flört

En annan ganska rolig, "men att du skulle bli Vegan, räckte det inte med Vegetarian?" Varpå jag får förklara att jag är Vegetarian, men som inte tål mjölk och ägg Flört

//Ida

[madelaine]
1

När jag nämnde för min käre sambo att jag tänker gå över till vegankost igen fick det till och med en statusuppdatering hans FB; "jahapp, nu ska miss Henriksson bli Vegan också"
Några av kommentarerna som följde:

"Räcker det inte med Vegetarian?"

"Det kommer ju bli svindyrt"

"Behöver du inte börja äta kosttillskott då?"

"Varför stanna där, du får nog sluta äta allt som har en skugga"

"Men om vi ska hem till mamma & pappa och äta då?"

Bör väl tillägga att sambon inte alls är emot mitt val av mat sen jag förklarade för honom att det inte innebär att jag lever på enabrt kokta grönsaker. Han älskar mina vegetariska rätter som jag gör nu, och var väl lite rädd att gå miste om dem :P

Sen har vi mammas hysteriskt roliga fråga som fick samtliga gäster att skratta gott. Samma visa varje jul när jag kom på besök:

"Ska du inte ha lite lammstek? Det är ju lammen som sprang här ute hos grannen förra sommaren…"

Anterrabae
0

Hehe, just därför ;)

//Ida

MorganJack
2

Jag är Vegetarian, och t ex i matsalen på min skola så har dom inget vegatriskt alternativ när dom har fisk (dom har fisk 1 gång i veckan)! Så första gången i min skola när dom hade fisk, så frågade jag efter det vegetariska alternativet och då utbrast en mattant: Men herregud du äter väl fisk! Det gör ju alla! eller nåt liknande….

[TrevorS]
5

Fick höra idag när en person frågade mig om jag var Vegan och svarade ja "Va tråkigt att du har en ätstörning".

[Sniff]
1

#30 När jag var på klassresa skulle vi skriva nationellt prov i en skola där vi var. Jag var Vegetarian då och blev ordentligt irriterad på dem när de serverade fisk som vegetarisk rätt… Skrikandes

PetraTörnblom
2

#31 Det känns som att folk tar sig rätten att säga vad som hälst som är otrevligt bara för att man är Vegan.

Har kännt så flera gånger. Har träffat personer som är trevliga men jusst när det kommer till att jag är Vegan så är det tydligen helt okej att slänga ur sig vad som hälst . Det är så konstigt. respektlöst också.

Namiko
1

#33 Folk har en tendens att slänga ur sig alla möjliga otrevligheter om man går för långt bort från normen utan att ens inse att man kan ta illa upp av det.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

KastKatt
4

Ta inte detta fel nu, jag tror ingen av er här inne är såna men,

något jag fått göra av flera "duktiga" veganer är

"Är du BARA Vegetarian? Ehhh, okej"

Vilket jag tycker är värre än när carnivorer inte förstår sig på mig, eftersom jag äter nästan bara veganskt, och kämpar med att informera om varför man itne ska äta kött, har varit med att starta upp DRA i min stad osv, så får man skit av någon för att jag ibland äter mjölksmör eller liknande.

Håller ni inte med om att det är jobbigt med folk som ser ner på en på grund av att de inte accepterar dina matvanor?

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

plantalicious
3

- Hur får du i dig tillräckligt med protein?

- På samma sätt som kon fick som du just åt.

Salish
3

Är inte Vegan än men vegetarian… Och jag har väl hört ett och annat men det roligaste var nog när en tjej frågade mig "men hur gör du när du äter kebab?" brodern min har också sagt att det är dåligt med sojaodlingar och sånt där i Sydamerika, han blev lite ställd när jag förklarade att ca 90% av sojan går till djurfoder, djur som han sedan äter.

Anterrabae
0

#35 kastkatt,
Jag håller helt med dig, det jobbigaste är när man av "likasinnade" får höra att det man gör inte räcker av en eller annan anledning. Det känns som människor borde vara glada att man tänker, och gör vad man kan. För de allra flesta är det en process, och det tar olika lång tild att nå sian mål.

Jag tycker du verkar jobba på bra! Kyss

//Ida

Anterrabae
2

En annan ganska rolig grej är just det här om att göra vegetabiliska alternativ. Det uppfattas av flera som att man egentligen saknar animalierna. Som att det inte går att äta vegansk taco, pizza, paj, korv, etc. "Varför inte bara hitta på egna rätter? och inte bara kopierar?"

Jag tycker att kriteriet för att hitta på eget är ganska roligt, eftersom allt man kan hitta på oftast har en köttig motsvarighet. Tungan ute

//Ida

KastKatt
1

#38 Verkligen! Att man hör det av carnivorer som skäller ifrån sitt dåliga samvete är en sak, men att få skit av en på "samma sida" är inte roligt. :/

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Rita-S
1

är inte vegetarianer eller veganer själv men fulgte vegetardiet i ett år för att sen leva totalvegan i ett halvår, jag var då under utredning för min mage. I dag är jag en köttätare med stor K för jag mår totalt eländigt på vegetarkost. Kosten var utformat av dietist med spesialitet på vegetar och Vegan, så det var inget fel med kosten, den bara var inte för mig.

Men jag fick då minsann höra mina saker under den tid jag undvek allt av kött och sedan allt av animaliska produkter.

- Ja, det måste vara jobbigt för dig att se mig äta kött (iof, det var det ju, jag gillar ju kött men det är en annan femma)
- Fast det är väl bara knäppskallar som får för sig någon fix ide?
- Ja då vart det inte mycket kvar att äta he he
- Men fisk är ju inte animalsik va? Du tar väl iaf transkapslar?!

Sen hör det faktisk (tyvärr) även med dom frontalangreppen jag får av många vegetarianers och veganers för att jag äter kött och animaliska produkter :( Jag tänker inte tråka er med just det, för det hör inte till just denna diskussionen egentligen, sen hoppas jag ju det är långt mellan dom "av er" som skulle göra samma sak mot oss andra som ni tyvärr får uppleva varje dag.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

kelfwing
4

I första numret av Nemi  i år var det en bra seriestripp (i  mitt tycke) när hon blir tillfrågad om varför hon inte är kött.  När jag läste den i början av januari tänkte jag på denna tråden

Blandkostaren: "Varför äter du inte kött? Det borde väl normala människor göra ?"

Nemi: " Jag kan svara på frågan, men det är ett personligt val och det valet har jag inte gjort  för att bli en levande cirkus som måste förklara mej varenda gång jag äter offentligt."

Hälften av jorden befolkning äter inte kött. Det krävs otroligt mycket  större resurser för att producera  kött än för vegetarisk kosta. Köttindustrin  är det största miljöproblemet.

Dessutom vill jag jag inte äta djur som lever och dör under sorgliga, ovärdiga förhållanden.

Men innan jag har hunnit så så lång, har du slutat lyssna. Nu kan jag säga vad som helts , och du kommer ändå att svara "Jaha", ditt praktarsle."

Blandkostaren: "Jaha."

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Salish
1

#42 Något liknande argument hörde jag alldeles nyss. Kött var tydligen inte alls onyttigt, det var inte högt kolesterolvärde heller, och miljöpåverkan var inte så stor att det var tillräckligt för att äta mindre kött.

Hmm… Levande exempel på någon som inte vill överleva utan kött, fast hen egentligen kan, men inte har prövat.

Mongolocks
1

- Hur kan du veta att inte grönsaker har känslor?

- Om grönsaker hade känslor skulle du inte äta det heller då?

- Har du råkat äta kött någon gång av misstag?

- när ska du börja äta kött igen då?

- jag skulle aldrig kunna bli Vegan, inte ens Vegetarian jag ÄLSKAR kött!

- Visste du att sojaproduktionen är det som förstör miljön mest av allt?

Go vegan or die trying.

Yolle
2

Om du inte äter kött, varför ser din mat ut som kött? *tittar misttänksamt på min seitankorv*

Min morbror frågade mig det varje gång han såg mig äta något alls. i början blev man ju lite tagen på sängen, men sedan fick man sitta och förklara att samhället har vissa normer vad det gäller utseendet på mat. Sedan är det mycket enklare att ha vissa former på mat eftersom de fallar sig naturliga, det är inte så lätt att äta korv med bröd om det är en tennisklump till mat man fyller brödet med liksom :P

Sedan så fick han erkänna att det faktiskt såg ganska gott ut :P

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

aadlihtam
0

Super rolig tråd!

jag har varit Vegan nu i en månad och jag får daglig höra kommentarer om mina matlådor. Och när jag blev Vegan så va det som en öppen invite för mina kollegor att argumentera för allt som heter köttätare. allt från du vet att det är ägg i pastan du äter. (åt pasta utan ägg givetvis) och dom påpeka allt möjligt jag åt som tydligen inte skulle vara veganskt…. (fast det va det, haha).

Sen roligaste kommentaren min kollega sa va nog. 

Men bryr du dig inte om människorna då? Tänk va människorna får slita för att du ska kunna äta dina apelsiner??? jag blev helt paff haha.

Tillslut samlade jag mina kollegor och sa att jag inte har någon lust att argumentera dagligen för det jag valt att äta. För jag argumenterar inte mot deras köttätande? 

Lite roligt faktiskt, till en överdrift jobbigt men det va en spännande annorlunda upplevelse att folk känner att dom måste säga va dom tycker och tänker när man byter matvanor.

Vegosessan
0

Jag har ju inte läst alla kommentarer.
Men jag stöter ofta på dessa:

Men kan du äta pasta (makaroner, spaghetti)?
Kan du äta potatis!?
Hur mycket sallad behövs för att man ska bli mätt?
Äter du inte kyckling heller?

Kärlek, ärlighet & respekt. ♥
/vegosessan.

[Qimsid]
1

**"Man måste ju ha proteiner annars försvinner musklerna"
**

**"Ska du inte ha lite ägg? Ska du inte smaka lite kött?" 
**

Är det jag hört allra mest….

Mimmi89
1

Men pfhiladelfia kan du väl äta? precis som att dom tror det är ägg i all pasta.. skrämmande hur lite folk vet om vad dom stoppar i sig!

Senast jag var på ett fik och frågar efter mjölkfritt.. till slut kommer det fram då att allt det där dom tipsade om med smörkräm faktiskt innehåller smör MED mjölk i!!! ahaaa inga komjölksprodukter (förklaringen mjölkfritt räckte uppenbarligen inte) alls, men de är ju så lite i smör… Ja och jag är allergisk j*vla puckon.. 

Börjar också tröttna på det där med att ens tallrik ska synas och kommenteras och frågas om, noga av dom man äter med men det finns väl inte så mkt att göra åt. Min mat är intressant iaf personligen skulle jag aldrig fråga vad deras mat innehåller (det slutade med mardrömmar sist också) :p

[TrevorS]
1

Har på senare hört många som börjar prata om protein att man måste äta rött kött för att få i sig tillräckligt mycket protein och att det inte finns protein i bönor och linser, när man nämner seitan så frågar de mig vad det är och påstår att det är en "ny produkt" på marknaden (trots den är långt över 1000 år gammal). Det mesta i bönor och frön har mer protein i sig.

Varför känner folk inte till det när man tränar?

Anterrabae
1

Det är samma idioti och lobbyism som gäller och ligger bakom "mjölk ger starka ben" För en blandkostare som inte gillar bönor finns ju "bara" animalierna kvar.. Man tänker att nötter och frön är för fetternas skull som om det bara skulle vara fett i dem ;) Sen kommer vi väl ihåg hur skolans kostcirkel såg ut, inte mycket veggo i den proteindelen. Lite ärter om man har tur.

//Ida

[TrevorS]
1

Vår stod det calcium och det var inte bild på någon grönsak där inte, inte ens spenat. 

[Qimsid]
4

Jag har fasiken fått mer muskler nu när jag börjat med linser och bönor.

Juste, på skoj som jag tycker är rätt kul "Va? Är du en Varan??"

[Aquelegia]
1

Fick höra en rolig sak häromdagen och tänkte då på denna tråden.
Jo, jag hade nära och kära på besök. Då bjöd jag på mat som råkade bli veganskt för mina vegetariska vänner äter så olika att jag körde säkert och gjorde veganskt mat.
Svägerskan frågade då hur det kom sig att jag hade så bra koll på veganskt/vegetariskt.
Svarade henne att "när jag är ensam hemma äter jag oftast veganskt/vegetariskt"

Må ni tro vad förvånad hon var, märkligt tyckte jag för, bara för att jag äter kött så betyder det ju inte att mat som betecknas som veganskt/vegetariskt är tabu för mig.
Omvänt från vad denna tråden handlar om men jag som köttätare får jämt höjda ögonbryn när jag pratar vegetariskt/veganskt och allmänna tycket är just "men va, du äter ju kött" haha nog om det. Lite smålustigt ändå att det ska vara så märkligt med olika matvanor. 

För att koppla mer till tråden så får jag som köttätare höra när jag äter vegetariskt samma som ni "men vad äter du då" vad inskränkta folk är, jag äter massa roliga saker! Utan mina vegetariska/veganska dagar skulle jag få krupp, vill ha mina bönor och linser!

Anterrabae
0

Visst är det knepigt Aye! Precis som att man måste äta kött hela tiden många gånger om dagen, som blandkostare/köttätare..

//Ida

[Aquelegia]
0

#55 Och idag fick jag höra det igen! Tror det är själva okunskapen om annan mat än kött, sås, potatis som är skulden i det hela.

[TrevorS]
2

Fick höra och även läst av två som styrketränar att de påstår att veganer får i sig för lite protein eftersom det inte finns något annat mer än rött kött, ägg och mjölk som innehåller mest protein. Ironiskt när de flesta bönor, linser, frön och nötter innehåller mer protein. Är man så dåligt påläst?

kelfwing
1

TrevorS: Du får upplysa dom om de framgångsrika professionella styrketränare/bodybuilders  som är veganer. Jag kommer inte på namnen nu (jag är urdåligt på namn) men du kan säkert googla fram dem.  Om de två som styrketränar som du pratar med haft rätt skulle ju ovanstående vara en omöjlighet.

Anterrabae
0

Vet ju bodybuilders på rawfood, sen massa år. En av dem sen 1972 :)

//Ida

[TrevorS]
2

Mac Danzig är en av de bästa, tar oftast honom som exempel. Behöver inte vara övertydlig, varför ska jag titta upp saker för andra? Om de inte läser på och tror på det själva kan jag inte mer än tycka det är synd, men inte min förlust.

indra-bus
3

Men varför äter du inte kött?

Man måste äta kött för att må bra.

Inte fisk eller ägg häller eller mjölk VA?? Men vad äter du då??

Jag växte upp i stan jag bor nu men flyttade som 18 åring. Flyttade hit igen för 3 år sen. Är nu 40år.

Ja tror inte jag träffat någon gammal kompis som inte frågat om jag inte växt ifrån tonårs iden än??

Nu är du ju vuxen o borde veta bättre? Men då får de en föreläsning om vem de är som är medveten.

Är du inte sjuk? 

Listan skulle kunna göras hur lång som helst.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[TrevorS]
1

Tänk om grönsaker har känslor, de vissnar när man skär dem. 😛

kelfwing
2

#62 svar på den dumma frågan: Om du tror det, så får du sluta äta kött. För det blir ju fler grönsaker som blir lidande om du äter kött. första ska kon/grisen/älgen/… ska ju äta grönsaker innan du kan äta den och en ko/grise/älg äter ju betydlig större mängd grönsaker än du gör. Så vill du låta grönsakerna slippa lida, bli Vegetarian.

kelfwing
1

Hade aldrig hört detta förr men typisk ändå: När jag berättade på jobbet att jag äter lakto-ovo-vegetariskt men egentligen vill äta veganska  men att det svenska samhället och min livstil just nu inte gör det möjligt, sa en av mina kollegor att för att Vegan måste man vara pensionär🤪 (för att hinna göra allt från grunden).  Nej, man behöver inte pensionär men det är lite svårt när man jobbar kl. 08.00- 20.30 (går upp 05.30 och kommer hem 23.00 fyra dagar i veckan) och studerar heltid ovanpå det att hinna laga mat (oavsett om det veggo eller blandkost) och veganska köpemat finns inte i överflöd i vanliga mataffärer precis….men lakto-ovovegetarisk mat hittar du alltid.

mopsen12
1

Min pappa ville inte att jag skulle börja på en viss gymnasieskola om det fanns många veganer/vegetarianer där för de människorna är såpass selektiva med maten att de flesta lär ha ätstörningar…

(Jag är Vegetarian men försöker att äta mest veganskt…)

Ska man skratta eller gråta?

Sedan är det många som kommenterar att 'snart lär hon väl äta kött igen som en vettig människa', och 'jag förstår inte hur du klarar dig utan kött'.

[Qimsid]
1

Den där köttvärlden börjar förarga mig så, de flesta köttätare och speciellt dem som sluffsar i sig vad helst utan att tänka innan. De gör sådan skada på den här världen.

kelfwing
1

Jag tror jag kommit på varför en del blandkostare blir så provocererade av oss.

I denna artikelhttp://bit.ly/Y1w6YE som handlar om något helt  annat citeras en av Oscar Wildes vänner som säger att han har:

"gjort sig skyldig till den yttersta vulgariteten, den att bli upptäckt".

Det är inte synden i sig vi upprörs över utan över att man åker fast.

och vi veggisar upptäcker och gör ju så att blandkostarnas "synd" att äta kött.

Hoppas ovanstående är begripligt för folk som befinner sig utanför min hjärna.

[TrevorS]
1

Tror många tänker "åh en Vegan, då ska jag skriva bacon och se om personen blir arg". Tyvärr förstår de inte att den här meningen anses vara kränkande, men de tycker att är man Vegan så är det okey att trycka ner och vara elak mot personen och ställa kränkande kommentarer. Låt oss rikta oss in på en annan grupp "åh en fet person, jag ska skriva bacon och se om personen blir arg.", tror personen skulle bli ledsen, tråkigt nog så förstår folk att man inte ska säga något till andra oavsätt religion, utseende eller vikt, ändå är det okey att yttra sig mot veganer.

Var en som frågade mig om jag åt LCHF, svarade nej och samtalet gick vidare till varför inte och att det är så bra och bla bla bla. Förklarade att jag testade när det hette "LC" för många år sedan och blev sjuk. Så frågade personen vad jag åt nu, skrev att jag äter vegetabilisk kost (veganskt), fick svar på frågan "kan inte vara hälsosamt att vara Vegan, när kroppen vänjer sig att inte få i sig protein eller fett så dör man ju eller får extrema sjukdomar". Fatta? Proteinbrist? haha, fettfritt sa jag inte att jag äter, finns gott om vegetabilliska fetter. :P