Oscar's Okrabullar
Uppföljaren till Auberginebullarna så fungerar detta recept lika bra. Grymt god! Dessa gör sig bäst på konserverade okara vilket kan finnas billigt i asiatiska/turkiska affärer men även större välsorterade. Det fungerar med färska också men dessa bör då grillas i ugnen 200°C i 10-15 minuter tills de blivit mjuka.
För GLUTENFRITT kan brödet ersättas med glutenfritt bröd, vetemjölet mot potatismjöl.
Ingredienser:
5 dl okra (konserverade i vatten)
3 skivor franskbröd (vitt bröd)
4 msk sojagrädde (vatten går också)
2 pressade vitlöksklyftor
2 msk vetemjöl (kan behövas mer)
salt
svarpeppar
eventuellt ströbröd (om man vill ha krispig yta)
Gör så här:
Hacka igenom okaran med en kniv.
Pressa över vitlöken och skär brödet i små bitar så fint det går. Blanda ihop vitlöken, okaraköttet, brödet, sojagrädden och rör runt. Blanda sedan ner mjölet, behövs det mer så får du hälla i mer, tänk på att den inte ska vara som en deg utan smeten ska vara ganska lös, är den för lös så är det bara att att tillsätta lite mer bröd eller vetemjöl. Låt smeten stå och svälla en liten stund.
Rulla smeten i ströbrödet (kan uteslutas) och stek på medelvärme i ca 4-5 minuter. De blir inte alltid riktigt runda så jag brukar forma dem med en sked.
- Redigerat 2025-05-15 11:27 av Niklas
Låter gott och spännande!
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Tackar. 😉
Okara är ju det som blir över när en gör sojamjölk. Eller vad är det du använt i detta receptet?
LinnMalda
Det finns också en frukt/grönsak som heter okara. Själv blev jag förvånad första gången jag såg ett recept där det stod npgot i stil med okara- recept. Bra tänkte jag, jag had egått och funderat över vad man kunde göra med frukten/grönsaken och när jag öppnade tråden visade sig vara massan som blir över efter sojamjölk som åsyftades. Då blev jag bevisken och trodde det var feltavning men har sedan lärt mig att det finns två olika saker med samma namn.
Tror dock att de olika sakerna kanske stavas olika, men är inte helt säker.
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Ja just. Örten heter okra och resterna av sojamjölk heter okara. Förvillande snarlikt.🤪
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Ja okra vet jag vad det är. Misstänkte att det kunde vara det det handlade om :)