Vegan iFokus

Vegan

Etikettmatprodukter
Läst 5053 ggr
mopsen12
1

mest mjölklik?

Vilken vegansk 'mjölk' tycker ni smakar mest mjölk? Jag har just nu alpro soya 'mjölk' light och den är inte äcklig, men den smakar heller inte så jättegott som alternativ i allt jag hade mjölk i tidigare. Så som gröt och te… 

Tips, någon?😃

[TrevorS]
1

Jag gillar inte sojamjölk föredrar havremjölk framför. Dock är sojamjölk god oftast i matlagning, bakning m.m. Älskar dock Lidl's Soywell frågade förra året om produkten och fick svaret att de skulle återkomma, skrev en gång till. Men nu när jag tittar på förpackningen står det ett V och även "Vegetarian/Vegan" så den är helt vegansk. Det är inne med veganism i Tyskland, har även sett på de flesta produkterna som är veganska att de har V-stämpeln på sig på lidl.

Annars är Garant's Havremjölk grymt god!

PS. Tycker lidl ska ta in sin soyghurt igen!

mopsen12
2

Ok, men tycker du havremjölk passar bättre till gröt/te/etc? :) Hoppas den kommer tillbaka!

[TrevorS]
2

Till te vill jag ha i havregrädde, om man nu vill ha något i. Till gröt föredrar jag havremjölk eller rismjölk (beroende på vad för gröt).

Sedan är det lite smaksak, jag gillar inte smakerna på alla alternativmjölkarna vilket jag vet andra älskar. 😉

E-l-vira
2

jag tycker att mandelmjölk smakar mest likt komjölk av vad jag provat hittills :)

Medarbetare på klickerträning.ifokus

mopsen12
1

Får bli att pröva de olika nöt-mjölkerna då! 😃 Finns dom i light versioner?

kelfwing
2

Jag tycker bäst om hemmagjord hasselnötsmjölk när det gäller mjölk och risgrädde som gräddersättning. Jag vet att många dock alternerar mellan havre- och sojagrädde då det ska ersätta grädde beroende på vilken funktion grädden ska ha.

Nu kommer jag inte ihåg vilken veg mjölk då hjälper det inte dig, som jag tyckte funkade som grötmjölk men inte som drickmjölk. 

Men om du inte tycker att sojamjölk är äcklig och odrickbar som jag tycker, så borde det finnas flera alternativ som passar dig för det är sojamjölk som har mest egen och skarp/vass smak.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

mopsen12
1

Tack för svar! Ska köpa havremjölk och mandelmjölk tänkte jag! 😃

E-l-vira
1

#5 jag brukar göra dem själv så jag vet inte ;)

Medarbetare på klickerträning.ifokus

kelfwing
4

Cashewmjölk kan jag tänka mig bli mest lik, eftersom många tycker cashewgrädde liknar vanlig ko-grädde men den måste man ju göra själv och jag har inte testat ännu…

mopsen12
1

Hehe, sådant trixigt med att laga själv får jag fixa när jag har mer tid… 😉 Men det var ett bra tips!

kelfwing
2

Du får köra som jag: Köpa hem alla sorterna (inte alla på en gång) och testa dig fram vilken som passar dig bäst..

mopsen12
2

Aha! Kan göra ett inlägg om det! Smakar-mest-som-mjölk-test!

Vegosessan
1

I mat så tycker jag allting smakar ungefär likadant..

Men om jag ska dricka det naturellt, vilket jag gör få gånger.
Men jag tycker om ICAs sojadryck kall.

Kärlek, ärlighet & respekt. 
/vegosessan.