Kräftskiva utan kräftor.
Jag har suttit och funderat lite över vad som passar in istället på kräftkalas. Har sett vegetariska kräftor som är gjorda av seitan med plasthölje i form av kräfta. Tyvärr svåra att få tag på och hittade bara ett ställe i Göteborg som tar in bara 2 gånger om året och detta är på vintern.
Tångkaviar finns istället för vanlig kaviar.
Vad passar mer in på kräftkalas? Inte varit på kräftkalas på så många år så jag har knappt koll på vad det klassiska är inom maten. (förutom kräftor förståss)

Vegansk variant av flygande jakob gillar jag, kanske inte passar in men gott ändå.. 
#1. Ja det som är så gott.
Borde man kanske laga idag på tal om ingenting. 
Nu blev jag nyfiken
Recept?
#3.
Flygande Jacob ala vegan
Ingredienser:
100 g seitanstrimlor eller skivad tzay eller fryst vegansk sojafärs
3 dl havregrädde/sojagrädde
2 bananer
50 g osaltade jordnötter
2-3 msk chilisås
curry
Gör så här:
Stek seitanstrimlorna/tzay/sojafärs i olja i någon minut tillsammans med lite curry. Lägg i en ungsform i omgångar med strimlor, skivade bananer och jordötter. Vispa ihop grädde, chilisås och curry och häll över allt i formen. In i ugnen 225 grader i 10-15 minuter.
Serveras till ris, sallad och gärna alfalfagroddar.
Tack! Det låter mums och ganska lätt att göra
Måste testa!
Vad kan man ersätta jordnötterna med om man är allergisk mot nötter (inte jag själv)?
#5. Jag ska göra det idag. 
Tål personen inga nötter? Jag vet inte på rak arm vad man kan ha istället, men kan skippa om man vill. Annars kanske man kan ha i kokta kikärtor? Vet inte om det kan bli gott. Men har kört utan nötter någon gång.
#6 Nej hon gör tyvärr inte det. Däremot kan hon äta pumpakärnor och solrosfrö.
#7. Solrosfrön kan man hälla över när det är 5 minuter kvar.
Låter smaskigt!!!!!!
#8 Tack! 
Nu är det kräftskivetider igen, så här är några andra tips på rätter som kan var passande på vegansk kräftskiva, beroende på vilkens sorts kräftskiva man hade tänkt att ha.
Vegetarisk kräftströmming http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=950&artikel=337378
Vegoräksallad http://vegania.net/palagg.html#rakFy
Upp-pimpad räk-coctail http://vegania.net/forratt.html#cocktail
Fylld avokado med svamp: http://vegania.net/forratt.html#cocktail
Fylld avokado med vegoräksalad.http://vegania.net/forratt.html#cocktail
Smörgåsbakelsen Den glada laxen http://vegania.net/forratt.html#laxbak
snabb kräftsnaps: tp://www.tasteline.com/recept/Snabb_kraftsnaps
Dessutom kan man bjuda på kräftkantareller, kronärtskocka kockt i krondill, falska kräftor, falsk hummersoppa, lyxlåda, havssallad (recept kommer i följande inlägg) och tångkaviar passar givetivs på om man kör buffevariant
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Kräftkantareller:
Man kokar in kantareller precis som man kokar kräftor ,salt och mycket krondill.
Förvaras i sitt spad minst ett par veckor.
‘Falska kräftor 1
10 Styck
1 pk Smördegsplattor
10 Rasherskivor eller liknande, med röksmak
10 Champinjoner, skivade
2 1/2 dl smältbar veganost
2 msk Basilika, färsk, ELLER- - 2 tsk torkad
1 pn Svartpeppar
Halvtina plattorna. Kavla ut varje platta och dela dem på mitten. På varje skinkskiva lägger du skivad champinjon, lite riven ost basilika och svartpeppar och rullar ihop till skinkrullar som rullas in i smördegen. Forma ändarna till en kräftstjärt eller klo. (Hit kan man förbereda om de förvaras i kylen). Lägg "kräftorna" på en smörad plåt eller bakpapper och pensla dem. Grädda mitt i ugnen i 200C cirka
15-20 min.
Obs: Vet inte var jag hämtade följande, så om någon känner sig träffad, skriv så gör jag en länk istället
ch till den som inte äter varken räkor eller kräftor, kanske en allergiker, Vegetarian eller ett barn, lärde jag mig för många år sen att göra falska kräftor. Det är närmast en stuvning men smakar faktiskt ganska kräftlikt. Gott på rostat bröd.
Falska kräftor 2
Smält 2 msk smör, rör ner 3 msk mjöl och tillsätt sen 3 dl gräddmjölk. Låt puttra en stund under omrörning. Smaka av med salt och peppar. När stuvningen svalnat rör du snabbt ner köttet av 2-3 hackade tomater (ta bort kärnorna före) och 1 dl skuren dill. Servera.
Samma gäller för detta recept, är det ditt recept, skriv så fixar jag en länk istället
Falsk hummersoppa!
4 pers.
6-7 medelstora morötter ca 700g
4 dl vatten
1 tsk salt
1 liten gul lök
1 ½ msk smör eller margarin
1 ½ msk vetemjöl
5 dl grönsaksbuljong
1 ½ dl tjock grädde
½ krm kajennpeppar (kan uteslutas)
½ krm vitpeppar
2-3 msk konjak
2 msk finhackad persilja
Skär morötterna i bitar koka dem mjuka
Ta upp morötterna spara spadet
Mixa morötterna
Skala, hacka löken. Fräs till fin färg.
I med mjöl och buljong, morotspuré och morotsspad.
Låt soppan sjuda men inte koka, rör ner grädde smaksätt med
kajenn, vitpeppar och konjak. Häll upp soppan strö över persilja.
Servera gärna med creme fraiche
Dryckförslag:
Ett mousserande torrt vitt vin, mineralvatten med citron eller öl.
Receptets tillagningstips:
Om du gör i ordning soppan i förväg vänta att tillsätta konjak och grädde tills strax innan servering.
Kommentar: En del tycker soppan smakar godare dagen efter.
Tack för recepten. 
Detta recept är från vegomumsn, men eftersom de ligger ner just nu, tar jag mig frihetan att publicera receptet här. Desstom jag gjort det helvegetariskt.
Lyxlåda (vegetarisk laxlåda)
Ingredienser
Marinad:
½ liter vatten
1 grönsaksbuljongtärning
2 msk Knorrs fiskkrydda (jo, den är helt vegetarisk)
1 knippa dill
ev ½ ark japanskt sjögräs
150 g tinade quornbitar
2½ dl basmati- eller annat ris
ca 5 dl buljong
2 dl Yosa Havre Fraiche/Rapsy Frutti/Cashey Creme Fraiche eller valfri vegangrädde
1 dl vitt vin (eller annan vätska)
1½ msk stark senap
1 krm cayennepeppar
2 dl gröna ärter
1 knippa finklippt dill
Citron- eller lime-skivor till dekoration
Gör så här:
Marinad:
Koka upp vattnet tillsammans med buljongtärnigen. Krydda med fiskkrydda.
Lägg dill och ev sjögräs i botten på en glasburk. Lägg i quornbitarna och häll över buljongen.
Låt stå minst några timmar, helst över natten.
Sila av marinaden från quornbitarna, men spara den smakrika vätskan till riskoket.
Späd marinaden till 5 dl och koka upp, smaka eventuellt av med mer kryddor.
Smörj en eldfast form. Häll i riset och den kokande buljongen och låt riset svälla mitt i ugnen ca 15 min i 225 grader, under lock av aluminiumfolie.
Värm creme fraiche med vinet, senapen, ärterna, kryddorna och det mesta av dillen.
Lufta riset lite (så att såsen kan rinna ner ordentligt), lägg quornbitarna över och häll sedan såsen över det hela.
Lägg på resten av dillen och ställ in formen i nedre delen av ugnen ca 15 minuter till.
Garnera med citron- eller lime-skivor.
Varsågod TrevorS.
Detta recept kommer också från vegomums
Havssallad
Ingredienser
2 quornfiléer
Marinad:
1 msk tomatpure
1 msk Knorrs fiskkrydda (jo, den är helt vegetarisk)
1 tsk dill
lite sparris från burk
½ msk spad från inlagda rödbetor
½ msk spad från sparrisen
ev lite vatten för konsistensens skull
Dressing:
3 msk vegansk creme fraiche eller vegangrädde med citron i
1 msk tomatketchup
1 msk vegansk.majonnäs
1-2 tsk svart vegetarisk kaviar (Caviart)
Gör så här:
Skär, hacka, grovmixa eller riv quornfiléerna och tillsätt tomatpuré och kryddorna. Tillsätt spad från sparrisen tillsammans med spad från inlagda rödbetor (för färgens skull).
Låt stå och dra en timme eller fler, upp till fem.
Häll av spadet från quornen.
Blanda creme fraiche med quorn, ketchup, majonnäs och caviart.
Kanske man får anordna en kräftskiva, blir isåfall min första veganska kräftskiva! Hade varit spännande det här..
Kärlek, ärlighet & respekt. ♥
/vegosessan.
Du får gärna hjälpa till att skriva en artikel Vegosessan, påbörjade en som aldrig blev klar, gjorde "friterade räkor" fast med saltinlagda veggobitar. Sedan åt vi bara sallad till.
Fanns i Göteborg en butik som sålde veganska räkor och kräftor som dessutom hade skal, kan dock inte minnas vad det var för ingredienser på skalet. Men de var gjorda av vetegluten, rismjöl, stärkelse och salt vill jag minnas. Kanske går att göra själv.
Någon skivade morötter och skar som in som en spiral, kokte och stekte, ringlade över lite citronsaft, var faktiskt rätt gott som alternativ.
Hur spännande som helst det här med vegansk kräftskiva! Jag menar julafton, påsk & liknande är rätt lätt att veganisera. Kräftskiva är en helt ny nivå. (tycker jag!)
Synd att du inte fick ihop någon artikel!
Men en artikel består väl vanligt av lite information (vad jag har sett brukar du lägga till varför man firar det, eller?) & sen några recept. Eller minns jag fel? :)
/vegosessan.
Stämmer bra det Vegosessan, brukar skriva lite bakgrundsfakta och recept. Försöker hålla mig till produkter som finns i vanliga matvarubutiker eftersom jag märkt att flera vill använda varor som köps via internet och som nybörjare kan detta vara svårt.
Ska riva upp alla mina papper och leta recept, har några spännande recept som kan passa. Du får också gärna hjälpa att bidra med egna recept. 😉
Jag kan se om jag hittar något recept som jag tycker passar bra! Hoppas vi kan få ihop en bra artikel. Veganer vill också ha kräftskiva!
/vegosessan.
Absolut, håller jag med om! 😉 Kräftskiva vill ju alla ha. Smörgåstårta är ju popis också.
Tänkte också det.. Smörgåstårta med någon "räksallad. "
/vegosessan.
Bara på tal om detta med veganska kräftor, finns på saigon cash i gamle stan (gbg). har funnits i deras frysdisk varje gång jag varit där :) gjorda på någon växt som heter konjak.inte så goda råa, men fantastiska om man stekte upp dem och hade dem i någon gryta :)
Det blir inte lättare, men DU blir bättre.
TrevorS, hoppas du har fått mitt mejl med alla tips.
Hoppas något tips är bra åtminstone!
/vegosessan.
Absolut, har inte hunnit vara här inne så mycket, varit mycket runtom. Men ska gå igenom det! 😃