Vegan iFokus

Vegan

Etikett: vegankost
Läst 16338 ggr
Ians
1

Risgrynsgröt på sojamjölk

För dem som är nya inom Vegan och inte prövat att laga risgrynsgröt med soja mjölk….som jag typ Flört

Så vill jag verkligen rekomendera det! Det blir jätte gott! Till det har man med fördel sojamjölk som man smaksatt med lite vaniljsocker och pudrar över lite kanel….mmmmm gott!

[TrevorS]
1

Det är klart det går, finns även ett gammalt recept på min blogg också. Risgrynsgröt. Skrattande

[Miseline]
1

Ett år använde min syster och jag avorioris istället för grötris. Det gick jättebra.

Ians
1

#2 Vi har jasmin ris hemma tror jag skall pröva med det! Man blir ju lätt inkörd i traditionella ingredienser….

Och den där gröt ris påsen brukar aldrig ta slut…sen under året lagar vi sällan risgrynsgröt…för det tar sån tid!

O så slänger vi det gamla riset varje år när det börjar bli dax för julgröt igen o köper en ny påse.

[TrevorS]
1

Avorioris är rätt likt kan jag tänka mig. Sushiris kan man använda, har dock inte förstått om det är samma sak, man använder ofta grötris i sushi på restauranger.

Ska man koka gröt på vanligt ris bör man förvälla riset 1 timme innan, koka upp i nytt vatten.

Man kan även göra lat-mans-risgrynsgröt i ugnen också, det ska vara väldigt lätt, hörde talas om det inte allt för länge sedan. Även koka vanligt ris i ugnen, det testade jag i veckan och fick ett fint och fluffigt ris. Skrattande

[Miseline]
0

Jag fick lära mig att man kan stänga av plattan när riset kokat upp. Det fungerar. Så går det åt lite mindre el också. Men man kan också använda en koklåda.

[TrevorS]
0

Jovisst, det ska ju bara svälla och det gör det så bra själv på eftervärme. Men jag brukar köra med mynt under eller ställa in kastrullen i ugnen på svag värme (då ska man använda en utan plasthandtag och klarar av att vara i ugnen)

Ians
0

Jätte bra då bränner inte gröten heller!

Samma när man kokar ris…jag kokar upp och sänker sedan till 1an…bränner Aldrig mitt ris!

[TrevorS]
0

#7. Koka ris har jag börjat med i ugnen nästan alltid, det är så lätt även om jag har riskokare. Riskokaren är väldigt bra men jag gör oftast linser i den. Skrattande

placebo
0

Någon som provat att använda råris och/eller korngryn?

[TrevorS]
0

#9. Står lite om detta i ris-artikeln. Råris blir inte gått och man måste tillsätta mycket socker för att bli av med den speciella smaken som finns eftersom de inte är polerade. Korngryngröt finns det massor av recept av.

Här är ett utav dem.

Korngrynsgröt

2 dl korngryn
5 dl vatten
5 dl sojamjölk/havremjölk
1 tsk socker
1 krm salt
kanel

Koka upp vattnet tillsammans med saltet och tillsätt korngrynen. Låt puttra på låg temperatur tills vattnet är helt borta, ca 10 minuter. Häll på sojamjölken, socker och kanel efter smak, koka upp och låt småputtra på låg temperatur i 25-30 minuter. Rör om i gröten med jämna mellanrum.

placebo
0

Tackar Trevor, då ska jag testa med korngryn.

[TrevorS]
0

#11. Glöm inte att skölja dem noga i vatten innan.Skrattande

Ians
0

mmmm korngryn!

Zureel
1

Ett litet tips det går utmärkt att göra sushi av grötris en del förpackningar har tom sushi instruktioner ifall ni inte hinner använda upp grötriset till risgrynsgröt.