Vegan iFokus

Vegan

Etikettmatprodukter
Läst 3440 ggr
[NinaCrown]
0

Filmjölkssubstitut?

Någon här som vet vad man kan använda istället för filmjölk när man tex bakar eller lagar mat? Yoghurtsubstitut blir inte alls samma sak då de inte har den syrliga filmjölkssmaken tyvärr 😕

kelfwing
0

Den här tråden http://vegan.ifokus.se/discussions/513e104bce12c40826000df3-i-stallet-for-filmjolk?discussions-1  handlar om filmjölksubstitut visserligen till flingorna på morgonen.  Men kanske något tips däri också kan fungera till bakning.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[NinaCrown]
0

Tack så mycket ^^ Ska kolla vad folk skrivit för spännande.

[TrevorS]
1

Finns alternativ på ersättningsprodukter också.

[NinaCrown]
0

Där ser man 🙂 Har letat runt i butikerna här hemma men inte lyckats hitta något. Vet du om Rapsy Frutty har den syrliga filmjölksmaken med?

[TrevorS]
0

Jag har inte ätit filmjölk på kanske 16 år, så kan inte jämföra, men den är väldigt god och har en syrlig smak ja. 😉

[NinaCrown]
0

Jag får testa helt enkelt 😛 Har försökt hitta sätt att göra mina amerikanska pannkakor Vegan, men filen har ställt till det för mig ganska rejält.

[TrevorS]
0

Har du testat att ersätta det med sojamjölk och några droppar citron?

[NinaCrown]
0

Nej, men innan jag slutade med mejerier försökte jag mig på att göra dem med vanlig mjölk och de förlorade nästan all sin tjocklek och den fluffiga känslan 😮 Känns därför som att mjölksubstitut inte är rätt väg att gå.

Jag fundera annars på neutral soyghurt med en liten skvätt citron? Kan det kanske ge lite liknande smak?

[TrevorS]
0

Grejen är att när man blandar citronsaft (eller vinäger) i sojamjölken vasslar den sig, denna "ostmassa" ger den effekten som att man har i ägg, men fungerar lika bra att ersätta ägg som yoghurt/filmjölk i flera recept som pannkakor, våfflor, bröd, muffins m.m. 😉

Men förstår din tanke, trodde sojamjölken kändes galet att göra majonnäs på, men visade sig ge en underbar majonnäs. 😃

[NinaCrown]
0

Då förstår jag 😃 Då ska jag nog ge detta ett försök när det blir dags för pannkakor igen!

[TrevorS]
0

Det tycker jag, tänk på att det är bäst att använda sojamjölk, även rismjölk fungerar men inte dessa veggo-grädden eller havre tyvärr.

Man droppar i lite citronsaft i sojamjölken, vispa runt och låter den börjar vassla (tar några minuter, brukar blanda de torra ingredienserna så länge).

[NinaCrown]
1

Låter jättebra, och tack så mycket för hjälpen! Kan lämna en notis här sen ifall det fungerade då det kanske är andra som är intresserade 🙂

tlover
0

hemmagjord soyghurt är mkt syrligare än köpt annars

l'm back