Vegan iFokus

Vegan

Etiketterreceptefterrättgodisförrättartiklar
Läst 4879 ggr
[TrollKvinnan_66]
0

Granola Crunch

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blötlägg sånt man vill ha i sin granola, vi brukar ha hel bovete, solrosfrön, phyllisfrön…dagen efter sköljer man noga igenom och häller allt i en bunke, rör runt och så till smaksättningen…

Lite havsalt, vanilj, kanel eller annat

Torkad frukt (som även blötlagts) eller granatäpplen osv.

Vi brukar ha kanel och färska äpplen (golden)

sen har vi i boveteflingor men man kan ha i cornflakes (ekologiska) eller andra puffar man gillar eller flingor (havre om man tål det)

Sist har jag i agavesirap (höftar lite på känn)

Rör ihop allt och har satt på ugnen på 100 grader…häller ut på plåt/plåtar och bakplåtspapper - låter det torka så lång tid det behöver, mellan varven öppnar jag ugnsluckan så ångan försvinner, så granolan torkar och inte blir fuktig…

Vi använder den ovanpå efterrätter som bananglass och även i bovete yoggi eller i smoothie

• Redigerat 2025-05-13 13:50 av Niklas
tlover
0

Jag har ett jättegott recept men ajg får inte göra det längre för då ätervi för mkt av det ;)

granola med banan

2½l havregryn gärna stora, 1 dl sojamjöl, 3-4 dl kokosflingor, 1½ dl pumpafrön eller solroskärnor, ½ dl sesamfrön ev malda (går att använda tahini), 1 dl mandlar grovt hiackade (använde pumpakärnor), 3 dl varmt vatten, 1 tsk salt, 1½-2 msk vaniljsocker, 250g finhackade dadlar, 2 mogna bananer

1: balnda de 6 första ingredienserna i en stor bunke

2: blanda vatten, salt och vaniljsocker. tillsätt de hackade dadlarna. mosa bananerna grovt med gaffel och rör ner i vätskan.

3:häll vätskeblandningen över havregrynsblandningen. blanda väl med händerna tills det är väl fördelat utan stora klumpar.

4: rosta hälften av granolablandningen i en långpanna i 175 graders ungsvärme mitt i ugnen i ca 35 min. rör om då och då. låt granolan få lite färg men ta ut ur ugnen när det ännu är fuktigt, den torkar då den svalnar.

l'm back