Falsk Mandelmassa och Marsipan - mandelfri
Eftersom många inte tål mandel och andra nötter och frön så har vi komponerat ihop det här receptet på "falsk mandelmassa".
Mandelmassa 1
Ingredienser:
1 medelstor kall potatis (kokt)
3 dl florsocker
vaniljsocker
Gör så här:
Pressa potatisen genom en potatispress eller noga med en gaffel och arbetar ihop med hälften av florsockret och vaniljsockret tills de blandat sig väl och tillsätt resten av florsockret tills det blir en jämn och fast massa.
Mandelmassa 2
Ingredienser:
1 medelstor kall potatis (kokt)
1 dl strösocker
1 dl florsocker
Gör så här:
Pressa potatisen genom en potatispress eller noga med en gaffel och arbetar ihop med strösocker tills de blandat sig väl och tillsätt resten av florsockret tills det blir en jämn och fast massa.
Marsipan
Ingredienser:
300 g falsk mandelmassa
0,5 dl vatten
1 msk mjölkfritt margarin (inte olja)
2,5 msk vetemjöl eller glutenfri mjölmix eller 1,5 msk potatismjöl
2 dl florsocker
Gör så här:
Koka upp vattnet och margaringet, vispa ner mjölet och låt det sjuda tills det blir en tjockare massa och börjar släppa från kanterna. Låt den tjocka massan svalna helt och riv i mandelmassan grovt och florsockret.
- Redigerat 2025-05-13 13:50 av Niklas
Mycket bra alternativ! Kan ju tillägga att det går bra att göra massa på solros- och pinjefrön också. Mixa med socker, lika delar blötlagda frön och socker.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Tack, det där låter som alternativ till mig (tål visserligen mandelmassa men tycker inte om smaken men mandelmassan gjord på potatats låter god
)
Tack för underbara recept, Trevor!
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
#1. Funkar med de flesta nötter och frön så länge man tål dem. 
#2. Då kommer du bli besviken eftersom det här receptet smakar precis som mandelmassa, inte potatis. 
#3 Det är möjligt, men jag vill ändå då jag är en sucker för potatis i de flesta former..
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Men testa tycker jag du ska göra. Jag tycker om all form av potatis, älskar potatis med. Vad brukar du göra med marsipan? Ska försöka få ihop färger till färgning snart igen då de gamla recepten är lite gamla men svart kör vi med collorit sojafärg (bara färg ingen smak och finns en av deras som är sojafri). Kokade rödbetor förut för rosa färg men riktig röd är svårare, de som gjorde matfärg förut som var vegetabiliska har gott i konkurs tyvärr.
om den inte blir fast utan lös vad har man gjort för fel då (var evigheter sen jag såg mandelmassa så jag vet inte hur fast den ska vara)
l'm back
Mandelmassa borde inte bli för lös då man inte tillsätter vätska och florsockret är lite bindande av eventuell vätska, men marsipan kan det vara att man tillsatt för mycket vätska eller ej kokat den tillräckligt tjock.
det var mandelmassan som var lös…
för lite potatis kanske? jag tog ju en medelstor potatis inte en medelstor genmanipulerad köpepotatis.
l'm back
Testa tillsätta lite mer florsocker, tror det kan funka. Har du haft den i kylen ett tag för att låta den svalna? Har du bara vispat den? Den blir fluffig, kan arbetas med handen blir den lite mer kompakt, kanske kan vara så att den är för fluffig också kan vara lite svår att hantera då kan jag tänka.
jag har försökt och vispa med elvisp, tillsätta mer florsocker och till och med tillsätta potatismjöl (tänkte att potatisen kanske inte var nog stärkelserik) men den är fortfarande lika rinnig.
knåda är inte att tänka på då det inte skulle gå.
jag hade den i kylskåpet ett tag eftersom jag var tvungen att göra lunch mitt i alltihopa men det borde ju inte göra nån skillnad då den aldrig varit varm?
jag använde recept # 2 eftersom jag inte har hur mkt florsocker som helst hemma.
det ser nästan ut som jag inte får äta några kycklingar till påsk :/ (hmmm detdär låter fel)
l'm back
Nu hänger jag inte med, har du använt en rå potatis? Recept nr 2 får jag ta och titta på om det kan vara så att det ska vara 1 dl florsocker till, men tror inte det ska vara detta.
Kan du ha kokt potatisen för länge kanske?
Tycker det låter konstigt att potatisen blivit så vattnig. Har gjort recept nr 1 några gånger och nr 2 vid två tillfällen och fungerade bra för mig.
Har du en ren kökshanduk? Testa att lägga massan i den och krama åt för att få ut en del av vätskan. Eller ett kaffefilter i tyg/nät om du har.
nej jag hade inte rå potatis men den skulle ju vara sval då man börjar blanda enligt receptet så jag tog av gårdagens potatis.
jag har sildukar kan testa med dom.
det komiska var att det såg "mandelmassigt" innan jag hädde i florsockret.
jag har mer potatis och nu har min man köpt mer florsocker så i värsta fall får hönsen misslyckad mandelmassa imorgon
l'm back
Märkligt att det fick den effekten. Undrar om det kan ha varit salt i potatisen som drar ut vätskan på något vis. Du får testa göra en mindre dos innan av den så du inte går miste om en massa potatis.
jag saltar aldrig potatis men nästa försök blir nog recept 1
edit: vilken slags potatis gör du på? kanske ska det vara mjöligare potatis eller så
l'm back
Jag vet faktiskt inte vad det var sist, köper antingen mjölig eller fast efter vad priset ligger på och utseendet på potatisarna. Första försöket gjordes med mandelpotatis vilket också var lyckat, lite osäker på vad den går som, men den är väl mer mjölig? Funderat även på om det kan fungera med vanligt potatismospulver om det nu är för blött?
Angående visp, tror det är en dum ide eftersom man gör den fluffig, bästa är att arbeta med händerna efter den mosats. Man vill ju inte ha den fluffig ju. Ska se om jag ska iväg i morgon skaffar jag florsocker. :)
redan från första dl florsocker vart det alldeles för löst för att använda händerna.
mandel räknas som en riktigt mjölig potatis (om jag minns rätt) men jag har bara en sort och den är inte så mjölig
l'm back
Men ska testa om igen och se om jag lyckas, fick söka runt lite på nätet, hittade faktiskt ett liknande recept som jag har postat här.
Om nu det inte skulle gå, finns recept med solrosfrön också, dock ej testat, men tror #1 har det. 😃
Hittade ett till med havre också.
det receptet verkade nästan som man kunde slippa att göra marsipan på (och det verkade enkelt… jag lag? näää) kanske ska testa det först (fast skippa den gröna färgen)
l'm back
Gör det tlover, du få berätta hur det blev, det receptet har jag ej testat, fann det idag när jag sökte runt. Inte lätt att hitta bra recept.