Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 4030 ggr
kelfwing
2

Leva billigt som vegan- student

Veggosessan tipsar på sin blogg om hur man kan leva billig som vegan: http://vegosessan.blogspot.se/2013_02_01_archive.html

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[yodhe]
1

Jo tack..kött är dyrt…dessutom tycker jag att det finns fler variationer på recept utan kött..och mycket godare..🙂

[TrevorS]
2

Var med i ett projekt för många år sedan, postades här tidigare men eftersom den var så gammal så var den inte aktuell märkte vi när vi besökte butikerna. Röda linser har som exempel gått upp cirka 8 kr senaste 5-6 åren, tänka sig.

Annars var det mycket med rödbetor, bra och billigt, rödbetsoppa för mindre än 2-3 kr per portion är galet billigt och gott.

[yodhe]
1

Mmm..färska rotfrukter är ju fortfarande rätt billigt..

Vegosessan
0

Ps. jag är mottaglig för tips. 😉

Kärlek, ärlighet & respekt. 
/vegosessan.

[TrevorS]
1

Va kul Vegosessan att du handlar på aliexpress, brukar köpa där också. Dock haft problem med att köpa då det är åäö i mitt namn samt adress vilket de är lite gnälliga på posten, men annars aldrig haft problem.

De har även massor av jackor som är i fusk-skinn och liknande. Hittade även en nudelmaskin man kan göra bovetenudlar och risnudlar med där för under 40 kr inklusive frakt. Galet billigt på den sidan. 😃

Vegosessan
0

Jo, fick tips om hemsidan! Hittade som sagt en sojamjölksmaskin där för ca 80kr inkl. frakt. Perfekt för min budget! Har också ä i min adress, hoppas på det bästa!

Jasså!? Bra att veta. Jag har inte kollat runt mer än på sojamjölksmaskinerna men en sån där nudelmaskin hade inte varit fel!

/vegosessan.

Ians
1

Potatis och purjolöksoppa med röda linser i…jätte gott och billigt!

Själv smakar jag av den med lite eller mycket senap. För en smak variation och gott blir det! Några mackor till om man är jätte hungrig!

VildaVittra
2

Totalt OT, men hur betalar man på Aliexpress? Hittade en ROSA äggkläckare för 28 dollar, den billigaste i Sverige kostar typ 1700 kr. 🤪 Köpgalen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Vegosessan
0

#7 Tack! Har också tänkt på massa soppor,
det är ju himlans billigt & gott. Spec med en brödbit!

Missa inte de nya inläggen, förresten.
Där är väl 3 - 5 nya inlägg sedan detta.

#8 Jag betalade via payson (alltså, direkt med mastercard)
Vad ska du ha en äggkläckare till?

/vegosessan.

VildaVittra
0

#9 Till mina vaktlar. Ruvinstinkten är nästan helt bortavlad tyvärr.

Då måste jag skaffa payson, hur gör man det?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[TrevorS]
1

Man betalar med sitt betalkort visa eller mastercard, paypal har de slutat me men har payson numera tror jag. Titta så det är priset för 1 och inte minimun 100 st, är egentligen för företag som köper där, man kan klicka i gratis frakt och pris och försäljning av 1 vara. Du behöver alltså inte payson. Är det en elektrisk måste man kolla noga så den funkar i Sverige. De har oftast adaprar om man frågar. Se okså till att andra handlat av dem och gett bra betyg.

[TrevorS]
1

Tänk på att åäö ej finns så skriv alla förnamn mellannamn med aao istället samma med adress. Då har de lättare att hitta dig på posten. :)

VildaVittra
0

Jag har inte kopplat betalkort till mina visakort, så något måste jag ju skaffa och payson känns tryggare.

http://www.aliexpress.com/item/Small-full-automatic-quail-egg-incubator-family-incubator-YZ9-7/748049390.html

Är det en inkubator man får?

[TrevorS]
0

Ser ut att vara samma el som i europa/norden. Det är en inkubator ser det ut som, så de ruvas nog gott i den. Är special för vaktlar också, aldrig sett innan. :)

Vegosessan
0

Haha, ja.. Ursäkta payson heter det nog..
Blandade ihop det där ;)

/vegosessan.

tlover
1

ett billigt mattips som snart är väldigt aktuellt ät att äta "vild mat" en av höjdpunkterna på vårsommaren är mjölkfrittmargarinstekt ogräs mums.

och på hösten panerad fårticka (är ovo-veg då den doppas i ägg före ströbröd men man ska ju kunna använda linfröslem istället vad jag förstår men sånt vet nog ni riktiga veggisar bättre)

sommaren är ju jättebillig grönsaksmässigt men ändå supergott (längtar)

www.skogsskafferiet.se är en bra sida om man vill kolla in på vad man kan äta, jag har väl några recept men mest improviserar jag.

l'm back

[TrevorS]
0

tlover, va spännande med att panera fårticka, älskar det, men det finns ju en liknande som är giftig så jag har inte vågat plocka det på många år, älskar fårticka, var som en tok när jag bodde i Småland, gjorde allt från burgare till lägga i smet och fritera.

Linfröslem låter galet läskigt men är bra att använda för att panera i, jag brukar bara doppa i vatten eller sojagrädde/sojamjölk och rulla i ströbröd och steka, nackdelen är att ströbrödet ramlar av en del och får därför torka av stekpannan när man ska steka nästa panering.

Nässelsoppa är billigt, nyttigt och full med bra ämnen som vi behöver dessutom.

Tack för tipset om skogsskafferiet!

tlover
0

fårticka har ingen som är rent giftig som den kan förväxlas med däremot kan den förväxlas med brödticka som är oätlig (dvs smakar illa) om den blir för stor (eller ja enligt mig så är den svår att förväxla men jag ska visst ha ett öga för svamp)

grobladsfrön ska man visst kunna använda på samma sätt som linfrön (slämmigtmässigt menat) men jag har inte testat det än.

sojadryck lät ju betydligt enklare däremot.

nässlor och svinmålla hör till mina favvogrönt funkar i allt… typ

l'm back

[TrevorS]
0

Den heter nog brödticka den oätliga, man kan pressa försiktigt på ena sidan så om det blir en viss färg så är det fårticka. Men kommer aldrig ihåg hur den ska bli.

Svinmålla, är det inte den man kan dra bort själva "blomknopparna" och låta dem torka och sedan använda dem istället för ris? De ska vara rätt nyttiga. 😃

Jag var ute mycket förr och plockade men börjat glömma bort allt. Du får följa med på en skogspromenad och fylla upp mitt skafferi mer tlover! 😉

tlover
0

det praktiska med brödticka är ju att den inte är giftig så att det är farligt att äta om man skulle ta fel (vad jag minns ni får konsultera en svampbok för att vara säker) det är ju bara dom stora brödtickorna som smakar illa om jag minns rätt också men jag plockar heller aldrig så stora)

fårtickan blir knallgul vid stekning (kan bli om jag minns rätt grön också om den steks i gjutjärn också men är inte hundra på det)

svinmålla är ju släkt med quinoa (quinoa heter ju på svenska mjölmålla) så det är fullt möjligt, vi äter drmot skotten och senare endast bladen.

bladen smakar som mild babyspenat och stjälkarna som ärtskidor, funkar superbra att ha i grytor m.m. också.

l'm back

tlover
0

hade tänkt kolla vad dom skriver om fårticka på skogsskafferiet men hittar inte

l'm back

[TrevorS]
0

Det var mer än vad jag visste om quinoa och att de var släkt. Visste inte att man kunde äta bladen alls på den, så det var ju spännande, kanske borde ut och plocka lite i skogen när de kommer upp. 

Ängsticka var det jag tänkte på, den är oätlig, tittade på bilder men insåg att de inte alls var så lika, kanske ska våga mig ut i skogen i alla fall i år. 😉

Brukar göra flädersaft också, men de har sågat ner träden vid en stig som det nästan dagligen står folk och plockar från, även 5 vilda äppleträd som var enorma och enligt historia kommit dit efter kungen kastade äppelskruttar där, så det fanns en historia, allt tog de bort nu när de ska bygga en illaluktande fabrik med tydligen havsutsikt. 🤐

tlover
0

quinoa ska jag testa att odla (finns att få tag på frön) då kommer jag verkligen kunna jämföra dom men det är nått år bort iår ska vi satsa på att faktiskt skörda vad vi sått och inte låta det frysa i landet.

ängsticka är jag ganska säker på inte växer såhär långt norrut, kanske därför jag tyckte att fårticka var så lätt.

fläder växer ju inte heller här vi har däremot chansat och satt en buske (2 zoner för kallt) men om den ger blommor så är det långt bort. här görs det saft på älgört istället (som är bra mot huvudvärk m.m. eftersom det innehåller salitylsalicylsyra… eller hur man nu stavar det)

l'm back