Varför marinera tofu?
Jag har umgåts och umgås en del med många från olika kulturer. Flera familjer har inte ens hört talas om att man marinerar tofu utan tycker detta är löjligt. Det vanligaste (vad jag förstått) är att man kokar upp vatten med någon buljong som exempelvis grönsaksbuljong och låter tofun sjuda i några minuter. På så vis blir den lättare att hantera, går inte sönder lika lätt när man skär och blir av med bitterheten.
Så varför marinera i 12-24 timmar eller längre som många göra när man på några minuter kan få den ännu godare? 
Låter som nått man måste testa på!
Jag har inte riktigt hunnit falla för tofun..
men det vore kanske värt att testa iaf :)
Kärlek, ärlighet & respekt. ♥
/vegosessan.
Har inte heller fastnat för tofu. Dock kör jag oftast i ugnen i 1-1,5 timma som en stek. Många kör ju bara 10-25 minuter, vilket inte räcker för min smak. 
Jag gillar tofu stekt, men det här måste jag testa
Man steker alltså tofun efter man förvällt den i buljong.
jag gillar den tofun som är färdigmarinerad o smakar lite rökigt :) tummen upp till den, silkestofu tycker jag inte är någon höjdare. Men man måste ju testa på detta med.
sak testa att sjuda den, jag har aldrig lyckats med att marinera (var ingen stor köttätare innan jag blev veg åt mest tex kycklinggryta eller liknande så jag kan inte marinera kött heller)
pga det så gillar jag inte steka tofu.
när jag gör tofu gör jag ofta "mjukost" av den, har den i sushi, i svampsoppa eller liknande.
håller den bra efter man förvällt den eller ska man bara förvälla så mkt som man ska äta vid det tillfället?
ang varför folk marinerar tofu är antagligen pga att man tänker det som ett köttsubstitut och därför använder det som kött.
l'm back
Den klarar sig i 1 vecka i kylen, kan även skäras till bitar och frysas in efter man förvällt den, då är det bara att ta fram och tina. Dessutom håller den bättre. Dock har jag kommit på att när man gjort egen med vinäger så smular den gärna sönder sig när man förväller, så det bör vara köpt eller gjord med tofu"pulvret", minns nu inte namnet på vad de nu heter.
Kan nog vara så att man tänker på det viset, men fick en helt annan syn på tofun av den enkla delen som att förvälla den. Smaken/bitterheten försvann helt. Hur skönt som helst då jag far illa av just den smaken.
nigiri heter pulvret väl, men jag gör bara på vinäger 😕
Jag har aldrig märkt att tofu skulle vara bitter, men då gillar jag ju bittra smaker så jag kanske tänker den som "god"
l'm back
Ja, så heter det ju! Men du, ska ta en titt på det där, jag har själv misslyckats vid ett tillfälle och någon som skrev på min blogg att personen misslyckades, men då var det för för att den smulade sig, det kan varit att den inte var tillräckligt uppvärmd, ska ska inte ropa hej än. Använt nigiri då jag fick ett paket med 40 stycken förra året som använts redan, så börjat med vinäger nu också.
Så det kan funka bra. Så testa med en liten bit först av tofun först.