I stället för filmjölk
Om jag inte vill ha filmjölk till müsli, vad kan jag använda då som inte innehåller mjölk? Allra bäst tycker jag om fjällfil, men vanlig fil fungerar också.
Milka här på forumet brukar göra så här (själv har jag inte testat):
"Ibland när jag har ork så mixar jag en banan och frusna bär med en liten skvätt växtmjölk, så blir det ungefär samma konsistens som yoghurt. Detta äter jag med müsli, känns fräscht och nyttigt."
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
vill du att det ska smaka just filmjölk? om inte: man kan mixa silkestofu med bär och lite sötning (honung, socker, agavesirap….) det blir gott. finns ju även vegetabiliska youghurtar att köpa i butiken, flera olika. de brukar finnas bland laktosfria mejeriprodukter och på särskilda hyllor där det finns t.ex. laktos- och glutenfria varor.
Medarbetare på klickerträning.ifokus
Har varit med om soyghurt där man mixat ned ett äpple och blandat lite citronsaft för syrlighetens skull, har varit helt okey som alternativ, men den vätskas efter något dygn tyvärr.
Annars finns det vegetabilisk filmjölk som heter "Rapsy Frutty" finns i välsorterade butiker som flera ICA, Hemköp m.f. och är mycket goda. De kan även göras glass på, recept finns på något utav paketen. Dessutom är den soja och vetefri.
Står lite om det i artikeln ersättningsprodukter.
Fanns en havredryck med filmjölksbakterier, men den var bara test som försäljning, den såldes tyvärr för dåligt och knappt någon reklam för.
Tack för era tips!
Soya-yoghurtarna verkar alla innehålla tillsatser som exempelvis majsstärkelse så de är inte aktuella. Rapsy Fruttyn också.
Det måste inte smaka filmjölk men det ska ersätta filmjölk så det bör vara något som smakar gott tillsammans med granola-müsli så att man kan äta det varje dag. Eftersom det ska gå att äta varje dag är det bra om det inte kostar en förmögenhet. Mycket av det jag har sett i specialhyllorna är i det närmaste portionsförpackat och har väldigt höga liter-priser jämfört med filmjölk och yoghurt.
Tittade på alpros och deras soyghurt samt yofu, ser ut att inte hålla majsstärkelse men den innehåller pektin vilket finns naturligt i frukt så det är inga skumma ingredienser. Carlshamns soyghurt inehåller majsstärkelse och det är väl den som brukar vara billigast.
Är det så stor skillnad? Har sett här i staden att yoghurten är 1-2 kr billigare än soyghurt, men även sett yoghurtar som kostar 23-30 kr också som är populära. Men beror nog på vart man bor, de har inget direkt rekommenderat pris på dem.
Vi köpte en halvliterförpackning soyayoghurt och den kostade 23 eller 25 kronor. Det är mer än dubbelt så mycket som fjällfil. Det tycker jag är lite häftigt.
Kan jag inte annat med än att hålla med om att det låter dyrt, här kostar den 16 kr vilket jag tycker är överkomligt.
Finns en annan variant som heter "yosa" också, lite osäker på ingredienser, men den har jag sett billig här, dock har jag bara sett den i mindre förpackningar.
Annars om man vill ha billigt tror jag #1. skulle vara ett alternativ att mixa ned en banan med lite växtmjölk, hade nog valt havremjölk. Men kan tänka mig att om man mixar i lite citronsaft med sojamjölken så binder den rätt bra och får en krämig konsistens. Men då får man inte den levande bakteriekulturen i sig. Alternativt att man ersätter växtmjölken mot soyghurt?
Jag fick tipset en gång att mixa en avokado med frusna och upptinade hallon och lite havre-/soyamjölk.. Det har inte filmförevisning men var grymt gott till müsli och granola. Likaså har jag i perioder gjort smoothie på valfri frukt, banan och lite juice/mjölk till flingor. Fixar man rejuvelac (mjölksyrajäst vete-sädgroddsvatren) eller kvass (mjölksyrajäst rotfruktsvatren, tex rödbeta) så får man även bakteriekulturen i sin smoothie. :) en tsk Tahini, eller en msk jordnötssmör eller annat nötsmör i smoothiesen ger fett och protein och trevlig smakvariation.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag är själv på jakt efter ett filmjölkssubstitut, men för bakning och matlagning och behöver då den syrliga smaken. Nå tips någon?
Till bakning kan man tillsätta lite ättika eller vinäger för att få syrlig smak och då baka på vatten.
Det går att göra mjölk på mandlar och sesamfrön, för att få bakteriekultur i den kan man använda Rejuvelac som vätska.
/Désirée
Nackdel med att tillsätta vinäger i soyghurt är att den kommer skikta sig om man inte vispar i flera minuter efteråt. Rekommenderar Rapsy Frutti i alla fall.
Gör egen soyghurt eller köp filmjölkskultur och gör egen filmjölk av sojamjölk. Då får du dessutom samma nyttiga bakterier. Här har de sagt att deras kulturer ska vara fri från mjölk när jag frågat, finns bland annat filmjölkskultur.
Testa att göra kefir? http://fermenteringsfixeringen.wordpress.com/category/kefir/
Har själv inte gjort det med växtmjölk men kan tänka mig att det blir en schysst bubblig syrlighet.
Länken fungerade inte Willow. Hört talas om vattenkefir och mjölkkefir som fungerar i sojamjölk och havremjölk. Men den webshoppen som sålde finns ej kvar längre, men finns väl flera?
Här finns länker till var en kan köpa: http://fermenteringsfixeringen.wordpress.com/bra-lankar/ mjölkkefirgrynen lever ju i mjölk och behöver laktos, och går därför inte att få tag i veganska. Vattenkefir funkar i sojamjölk och säkert annan växtmjölk, och lever av socker. Det bästa tycker jag är att inte använda grynen i själva mjölken, utan att tillsätta lite vattenkefir istället. Nackdelen med kefir är att en får äta den ganska snabbt för annars tar jästen över, så den håller inte lika länge som soyghurt tex.
Jag lästa om någon som hade i sojamjölk, undra om det kan ha varit i sötad sojamjölk eller om det var vattenkefir de hade i? Kan man inte bara spä ut den istället om kulturen är så kvick? Har inte testat bara läst om. Så har ingen koll alls tyvärr. Tack för länken.
Jag menade alltså att en häller lite av färdig vattenkefir i sojmjölk, då syrar den bra. Kanske inte blev så tydligt. Häller en i vattenkefir precis när det ska ätas kommer det nog mest smaka sött, för drycken är inte så syrlig. Med grynen direkt i mjölk har jag inte fått några bra resultat, då går det ännu fortare och allt luktar bara jäst och alkohol. Kanske kan det bli bättre med mindre mängd vattenkefir i. Men jag misstänker att det främst kommer ta längre tid att få fram smaken en vill ha, och att det kanske inte förändrar processen efetr det så mycket.
jag gör sojakefir varje dag (började med mjölkkefir som jag konverterade till sojamjölk min man gillade inte kefir)
Jag har lite socker i som kefiren kan äta (gör egen sojadryck) och det funkar för mig, faktiskt bättre än med mjölk som det "ska" vara.
Jag har kanske en omgång att skicka snart (men är inte 100 min kefir råkade stå lite väl länge eftersom jag inte hade hunnit göra ny sojadryck så jag kan inte lova att jag har att skicka)
l'm back
Ska kanske införskaffa mig lite kefir och skriva en artikel om det kanske. Kan vara bra eftersom det är ett alternativ till yoghurt, filmjölk och ja mjölkkefir.
Men förstår jag det rätt att man bara fiskar upp svampbitarna och häller på mer vätska så börjar den på ny kur igen?
jag silar bort kefirkornen (med plastsil) och häller ny sojadryck på dom (i en glasburk). man kan behöva använda en slev (i plast/trä) då man silar eftersom den blir tjock (dvs man rör om tills man mest har kefirkorn kvar).
(anledningen till att man ska använda plast/trä är för att metall ska visst kunna skada kefirkornen… hur vet jag inte exakt jag är ganska ny än.
vill du ha kefirkorn om jag nu inte har dödat den?
man ska inte ta betalt för kefirkornen enligt tradition och mina är ju redan konverterade till sojadryck (frakt får du stå för själv om inte du skickar en motgåva, jag fick min kefir från göteborg och jag bor i södra Stockholm så den går att posta)
l'm back
Dör de i kyla? Kan man frysa in dem, eller låta dem torka och få den aktiva igen?
Kan skicka PM med fraktkostnaden skulle gå på. 😎
man ska kunna frysa in dom ifall man inte orkar göra kefir på ett tag, då ska man täcka dom med ett tunnt lager mjölk enligt vad jag har läst men jag har inte testa.
kefirkornen blir ju fler och fler så man får så att man kan exprimentera lite efter ett tag.
vill man inte göra så mkt (jag får ca 7 dl/dag i rumstemperatur) kan man ha den i kylskåpet.
…. kom på jag fick ju mina kefirkorn i januari per post så dm tål nog att frysa
l'm back
Det går bra att torka dem annars och starta dem igen. Om du får mjölkkkefir över skulle jag jättegärna testa med det! Jag har bara använt vattenkefir till sojamjölken eftersom mjölkkefir inte gått att få tag i utan mjölkinnehåll. Men om du redan konverterat och de växer bra i sojamjölk nu skulle det ju kännas mer ok än att själv konvertera. Det är många som påstår att en måste använda dem i mjölk emellanåt för att de inte ska dö. Men dnia förökar sig bra i sojamjölk alltså?
mina klarar sig bättre i sojadryck än med mjölk, men jag skulle inte våga konvertera direkt jag skulle få korn (dom misshandlas ju lite under färden, får inte äta på ett tag etc.
jag får se om jag snart kan konvertera mer så jag har extra över men det blir först efter jag skickat till trevor
l'm back
jag märkte när jag matade mjölkkefiren (har den i kylen och matar endast 1 gång i veckan) idag att mjölk kanske växer bättre ändå, men jag tycker fortfarande att resultatet blir bättre på sojadryck och tänker man inte dela kefirkornen så ofta så gör det ju inget att det växer lite långsammare :)
men jag har börjat att konvertera en ny sats sojakefir (fanns mkt mer korn än vad jag trodde) så jag kanske kan skicka till Linn Mafalda också på måndag.
nån som vet förresten om mjölkkefir och vattenkefir är samma kultur för växer det i denhär takten så kan jag börja exprimentera med sånt snart också.
edit: tror nästan det behövs en kefirtråd snart ;)
l'm back
Det är inte samma kultur vad jag förstått det som, men de producerar samma ämne även om de lever på lite olika sätt. Men som jag förstår det så bildas "Lactobacillus acidophilus"
Men frågat runt och det påstås när jag frågat en från England att det funkar med mjölkkefir i sojadryck om den är sötad eller smälter i någon tsk socker. Men eftersom jag själv inte provat så vågar jag inte svara på det.
Men har jag förstått det att man låter den jäsa tills blandningen blir tjock, eller vasslar den sig? Läst lite att någon silat och lagt i ostduk och gjort som en mjukost av den istället. Hur förvarar du svampen, är det bara att fiska upp och skölja av och använda igen?
Tittade lite på videor, tydligen låter folk mjölken stå i cirka 6 timmar, sedan så filtrerar de bort kefirsvampen och låter mjölken tjocka under tiden. Tydligen fungerar mjölkkefir med kokosmjölk utan konserveringsmedel dessutom, det var ju en trevlig nyhet.
Vad räknas kefir som? En yoghurtvariant?
Hittade recept på mjölkkefir i nötmjölk här.
Kefir är lite mer komplicerat än bara en kultur. Det är både mjölksyrebakterier och jäst som växer. Och det är någon skillnad på mjölk och vattenkefir, men jag har inte fått grepp om vad. Det kanske blir tydligare om en har båda sorterna och ser vad som händer om de får leva i mjölk eller vatten istället. På wikipedia står det lite om att ris ev. kan fungera som ersättning för laktos. Jag har gjort en blandning av soja och rismjölk när jag gjort med vattenkefir och det har funkat bra.
tlover, jag kan skicka lite vattenkefir till dig om du vill ha. Tyvärr är mina gryn inte så pigga just nu så det tar nog ett tag tills jag har några över eftersom de just nu är på "rehab" i kylen. Men kan spara när de börjar bli bättre om du vill.
Som jag förstått det är mjölkefir avlad på mjölk och lärt sig leva i den och tappat lite andra förmågor som att anpassa sig till andra vätskor. Ska laburera lite och se själv, ginns ingormation men dåligt om skillnaden och alternativmjölk. Kokosmjölk fungerar mjölkkefir i alla fall, även tismjöl, sojamjölk ska gå om man har i brunt socker, ej blekt. Hittade till och med recept. Man kan tydligen förvara mjölkkefir och "rensa" den genom att låta den vara i rent vatten och brunt socker. Den ska tydligen kunna tränas också enligt en sida jag glömde bokmärka. Ska bli kul att testa. Är väldigt nytt så ser fram emot att få göra mina drycker. Ursäkta Niklas att tråden blev lite off topic, hoppas det är okey.
jag använder blekt socker i min (har inget brunt hemma) och det funkar.
du kan ju för att vara säker köra på brunt socker men jag kan inte börja använda brunt socker innan jag skickar det eftersom jag inte kan köpa förrens nästa vecka.
sojadryck som man köper behövs inget extra socker heller (den är ju sötat… eller det kanske finns osötade sorter i storstäder men inte här)
somsagt mkt verkar vara åsikter eller så kan ju det vara så att just deras kefirkorn inte tål vissa saker (det blir ju antagligen lite olika kulturer automatiskt genom evolution jag kanske hade tur och fick tåliga korn.
det viktigaste verkar vara att den har nått att äta (som surdeg)
#29: jag hade tänkt testa göra egen vattenkefir av min mjölkkefir när den växt lite efter delningen som kommer ske på måndag så jag är inte i "akut behov" även om det var intressant (kanske Trevor ska få lite om han nu ska skriva en artikel i ämnet).
det blir extra svårt för mig då jag sällan har citron och ingefära hemma eftersom vi försöker odla så mkt av vår egen mat själva så jag måste hinna till affären innan (blir väl sent nästan vecka kanske).
så är det nån annan som vill ha kan dom få förtur.
(kanske en kefirtråd skulle vara bra)
l'm back