Potatismjölk
Maken hittade ett recept på potatismjölk, och potatisnörd som jag är måste jag ju bara testa ;) Och gissa om jag blev förvånad över att upptäcka att detta är den i särklass godaste alternativmjölken jag smakat! Både fyllig, rund och neutral i smaken. Upplever i stort sätt inga bismaker heller. Sötningen anpassar man efter tycke och smak. Jag råkade göra en väldigt söt som första försök, men gott blev det ;) Detta behöver du: 4 dl vatten 1 dl tärnad potatis En aning salt 1/4 dl mandel, helst blötlagd 8-12 timmar 1 msk honung eller lönnsirap 2 krm vaniljpulver Koka potatisen i 3 av de fyra dl vatten, och en aning salt tills den är genomkokt och klar. Blanda mandel, sötning, vanilj tillsammans mes kokt potatis, och potatisvattnet som dessutom är uppökat till 4dl vatten i en blender. Mixa i 5 minuter och sila genom silduk eller nylonfilter. Bild finns på mat-å-sånt-bloggen: http://anterrabae.wordpress.com
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
- Redigerat 2025-05-15 11:40 av Niklas
Va spännande, kanske något jag bör testa! Var någon mer här som gillade potatis. 
Mandeln är för kalcium.. Tål man inte mandel eller nötter borde man kunna lägga i sesam men inte för mycket, så det blir beskt :)
//Ida
Vilken kreativ man du har! Måste testas vid tillfälle!
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Nja, inte så kanske.. ;) han hittade receptet via ett forum som behandlade mat vid Autism, så fanns där ett gäng recept på mjölkfri mjölk, bl.a. Detta. Han letade, och jag testade ;)
//Ida
På så vis!. Jag har faktiskt tänkt vid något tillfälle att potatisen har mjukheten och fylligheten som man vill ha i mjölk men har trott att det då skulle smaka potatisvatten. Men mandel och potatis ihop låter riktigt vettigt. Så detta ska testas vid tilffälle. Så tack för att du delar med dig
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Jag måste berätta att det första försöket, den med mandel, smakade bättre än nästa försök med cashewnötter istället. Tycker jag i alla fall.
En annan grej att tänka på, mixar man länge blir den tjockflytande. Första försöket mixade jag bara snabbt, körde sen genom juicern och fick en mycket god mjölk, med rätt konsistens. Andra försöket, mixade jag med stavmixer, den tid som angavs i receptet och den blev för tjock enligt mitt tycke. Svårsilad. Kan påverkas av potatissort också kan tänkas. Jag hade King Edward- eko. Mjölken smakar vattnigt potatismos om man inte sötar ;) men med sötning är det gott :)
//Ida
kanske ska testa den sen då jag har ork, potatis odlar vi ju som det är men sojabönor blir det nog inte mkt odlat av härikring (men vi ska testa i växthuset.
så mandeln är för kalciumets skull då förstår jag varför ersättningen är sesamfrön (tål ej mandel…. förutom potatisen 😉)
l'm back
Ja, och för smakens :) den bryter potatissmaken mycket bra. Det torde även sesamfrön göra.. Hur är kalciuminnehållet i pinjenötter. Då det inte är nöt/mandel borde det vara ett bra alternativ, smakmässigt om tex sesam blir för påträngande i smaken *spånar*
//Ida
jag tänkte mest att om det bara var för kalciumets skull kunde man ju utesluta det helt, det finns ju ingen lag på att man ska få i sig allt kalcium från dryck.
då skulle mjölken nog passa mig bättre då jag inte tål så mkt fett.
l'm back
Testa! :) då vet du vad du tycker.. Det blir ju hur som helst inte ett dyrt experiment om det inte blir bra ;)
//Ida