Vegan iFokus

Vegan

Etiketter: receptråkostrawfood
Läst 10288 ggr
dcos
0

Barr från gran, en eller tall??

Vi har en Angel Juicer.

När jag läste lite om den på nätet här om dagen så stod det att man kunde göra juice på sibiriska granbarr!

Det väckte ju mitt intresse Skrattande

Frågan jag har då är: Kan man äta andra barr råa? Jag vet ju inte vart jag kan få tag på sibirisk gran…

/David

VildaVittra
2

Man kan ju äta granskott, men fjolårsbarr är nog lite svåra att juica.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

dcos
0

Jag tror att jag måste pröva i alla fall Tungan ute

Men kan det finnas något skadligt i barren?

Terpentin eller liknande…

kelfwing
3

Det ska inte vara något skadligt i barren vad jag vet iaf.  Granbarrste är en klassisk överlevnadsdryck. Smakar sk#t men ska vara näringsrikt (om jag kommer ihåg rätt…)

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Anterrabae
2

Idegranar är giftiga, så de barren bör man undvika.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

kelfwing
2

De har du ju rätt i Ida!

chilisalsa
3

Tror tallbarrste är vanligare. Det innehåller framför allt C-vitamin.

http://matforum.se/index.php?topic=473.0

Medarbeterare på Kost

kelfwing
1

Chilisalsa: Beror på var du bor…. I vissa delar av småland ser  du bara tall, i vissa delar bara gran. I vissa delar finns båda delarna.  Teet vi drack på en överlevnadskurs tror jag i i för sig både var tall och gran… men för jävligt smakade det…..

chilisalsa
0

Jomenvisst, det beror ju på var fallskärmen dimper ner… Det gäller bara att hitta unga exemplar oxå.

Medarbeterare på Kost

[TrevorS]
3

Har sett i den turkiska affären stora granskott, kan tänka mig att det är från denna Sibiriska granen.

Har inte läst inläggen men en gran här i Sverige kan man koka te på granskotten som kommer, men finns de grajar som är giftiga också. Dock ska man inte äta resten av granen då det bildas ett ämne som inte är så bra, men granskotten från denna gran fungerar fint att äta, endast skotten! står lite om det här med.

dcos
0

Så här års finns ju inga färska granskott… Menar du att det kan ha bildats eller anrikats något skadligt ämne i fjolårsbarren?

VildaVittra
0

Dom kommer ju när som helst. Bara snön försvinner så.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

chilisalsa
0

Näe jaj tror inte det. Bara att det är läckrare som kost helt enkelt !:-)

Äldre gran och tallbarr används annars vid t.ex gravning av fisk ibland. Men då som kryddning som man inte äter….

Medarbeterare på Kost

kelfwing
0

barr av en, har jag för mig är godast…..av de tre uppräknande…

tlover
0

jag äter granskott varje år och dom är inte giftiga

det säljs ju till och med granskottssirap så…

jag har recept på soppa på äldre gran barr men jag har aldrig testat den (innehåller creme freice och är inte raw heller för den delen)

l'm back

[Iyen]
0

Hehe granskott är inte jättegott 😛
Ska ge det ett bättre försök i år….

tlover
0

jo det är ju supergott (unga) brukar alltid plocka på promeader😃

l'm back

[Iyen]
0

Ja, jag provade förra året. Vi är ju ute rätt så mycket med hundarna… Men jag tyckte inte det smakade bra. Kanske var de för gammla? Hur stora brukar skotten vara när de är som allra bäst?

tlover
0

syrliga, när dom blir äldre blir dom stickiga och kådiga även innan dom blivit mörka

l'm back