Vegan iFokus

Vegan

Etikettmatprodukter
Läst 3165 ggr
[Yllhilda]
0

Långtransport och idealen.

Jag ogillar att saker har fraktats långt ifrån och föredrar lokalproducerad och så miljövänligt som möjligt. När jag går på affären läser jag var det är odlat och försöker hitta det närmsta med kortast transportsträcka och gärna märkt med en fin kravstämpel. Som Vegan eller vegeterian får man ibland välja saker som produceras i kina, peru eller australien och saker som tagits fram på kemisk väg. Transporterna blir långa och det man får i sig är inte alltid så naturligt eller lätt att producera.

Vad gör man om man vill vara så snäll mot djur och natur som möjligt, få i sig allt man behöver och ändå ha rent samvete?

VildaVittra
0

Man handlar efter säsong. Bönor osv kan man köpa och torka själv, grönsaker kan konserveras, syltas eller syras.

Det bästa är att odla själv, då styr man hela processen, alltifrån transport till gödsling (dock är tillverkningen samt användandet av konstgödsel ett enormt miljöproblem).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Yllhilda]
0

Hur gör man med kosttillskott och eventuellt svåråtkomliga vitaminer?

VildaVittra
0

#2 Vill du verkligen ha svar på det av en hönsuppfödare?😉

B12 får man ju i sig om man gör surkål själv. Vilka vitaminer och mineraler skulle du få brist på av din kost? Sätt dig och kolla det i ett kostprogram, så är det ju bara att kolla vilka födoämnen som behöver tillsättas.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Yllhilda]
0

#3 Kloka och vänliga hönsuppfödare tar jag gärna råd från 😃 Sådana kluckar ofta vist!

I'm on it!

tlover
1

Jag är ju ovo-veggare men jag och min man försöker öka vad vi odlar varje år för att i framtiden förhoppningsvis kunna odla nästan all mat själv

det är till stor del för miljön (men inte bara)

några grönsaker du kanske skulle testa att odla om du vill ha nringsrikt är tex

grönkål (supermkt järn och kalcium), bondbönor (väldigt nära sojabönor i näringsvärde), allmänt kål och bönor, potatis (bra bas), skörda nässlor (järn/kalcium), plocka svamp (D-vitamin) etc etc

l'm back

[Yllhilda]
0

#5 Oh, du råkar inte veta om kål tar sig bra i krukor eller blomlådor? Vi bor i lägenhet för tillfället(och det blir nog ett tag till) och jag har redan varit i full färd med att prova min lycka med äppelträd, lök och tomatplantor i diverse burkar.

VildaVittra
2

Det går alldeles utmärkt att odla kål i kruka. Satsa gärna på sånt som växer på höjden, så som brysselkål.

Passar på att tipsa om ett smart sätt att odla om man har ont om plats. http://www.growingagreenerworld.com/creating-a-pallet-garden-step-by-step-instructions/

tlover
1

mindre kålsorter som tex http://www.impecta.se/sv/artiklar/gronsaker/kalvaxter/asiatisk-kal-baby-leaf.html borde funka, i alla fall för att öva sig på kål (men dom är ju också nyttiga men inte lika nyttiga som grönkål vad jag förstår)

men tänk på att täcka med fiberduk annars har du ingen kål men massa feta larver

l'm back

[Yllhilda]
0

Vad roligt! Här blir att planteras! 👍

E-l-vira
0

#5 sojabönor innehåller väl dubbelt så mycket protein…

Medarbetare på klickerträning.ifokus

tlover
1

#10 inte som bondbönor (om jag minns helt rätt) bondbönor ligger där i mitten mellan vanliga bönor och sojabönor.

(protein behöver ju däremot sällan vi "vanliga dödliga" bry oss om. det är få som tränar på så hög nivå att man har svårt att få i sig nog med protein i vanlig kost)

edit: dubbelkollade, bondbönor var mer än vanliga bönor och mindre än sojabönor, däremot närmare vanliga bönor än vad jag minns, det var nog aminosyreprofilen som var lik sojabönan. Men hursom så är den proteinrik så nanting, enkel att odla, håller bort sork från odlingarna och gillar att sammväxa med potatis. Så den är ändå en supersak att odla.

l'm back

E-l-vira
0

#11 den är säkert jättebra och jag vet att man inte behöver bry sig så värst mycket om proteinet men är väl lite faktapolis kanske 😇

Medarbetare på klickerträning.ifokus