Vegan iFokus

Vegan

Etikettklotterplanket
Läst 6304 ggr
Anterrabae
1

Idag har jag... 11

[TrevorS]
1

Jag vaknade för cirka en timme sedan, tänkte ta och sätta igång med en städning jag skjutit fram på i flera dagar, har kartonger ovanför skåpen i köket som måste ner till källaren. 

Saga85
1

Jag har inte gjort särskilt mycket idag. Sitter och väntar på att pizzan ska bli klar och på att få material till musikvideon.

Kanske ska jag ta tag i att antingen skriva klart mitt cv eller klippa lite film från gamla bortglömda projekt.

Saga85
1

Åh, gick precis ut i köket för att se hur det går - luktar gudomligt!

Rhesus
2

Gjorde "köttbullar" på soajbönor med potatismos och spenat till.
Blev riktigt gott, saknade dock en sås. :)
Blev lite som en blandning mellan köttbullar och fiskbullar. Tror det var spenaten som gjorde det.

DesK
1

Jag har varit på inköpsrunda, städat kylen och rivit och packat om sånt som ska ner i frysen.

Önskar er alla en fin alla hjärtans dag! 

/Désirée

Anterrabae
1

Varit hos reumatologen, och sen tagit mig egendom en vidrig detox när jag kom hem :P nu är jag i hyfsad balans igen. Jag hade tänkt så mycket mer.. Men det bidde inte. Imorrn ska jag röja rensa, tvätta och städa :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Saga85
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Idag har jag införskaffat presenter till bror och hans fru samt min systerson. 1000-bitarspussel och ett ritblock (barnens teckningsskola). Självklart är 1000-bitarspusslet till för min 4-åriga systerson, för den som undrade 😉

Annars har jag inte fått så mycket gjort. Har fått musiken till musikvideon, filmmaterialet kommer med snigelpost inom de närmsta dagarna.

Sitter och peppar upp mig för AF och FK-mötet imorgon…

http://www.makingfiends.com/fiend15.htm

aadlihtam
1

Idag har jag försovit mig till landläkaren som ringde och väkte mi 30 minuter efter jag skulle va på plats :D, har kollat på sommarstuga med mamma! Och läst sinnets magi och gjort övning är helt förbluffad vad man kan åstakomma fysiskt och pyskiskt med fantasin!  Ligger just nu och lyssnar på underbara musik från Enya och ska snart till tandläkaren som jag missade imorse :D

Kul att höra vad folk gör, annars är ju rätt vanliga uppfattning vad gällande att man är Vegan att man är som kvinna superhårig feminist manlig och superaktivit. (i alla fall dom på mitt företag, haha)

kram på er

[TrevorS]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För några dagar sedan seitanbiffar. 😉

[TrevorS]
3

Visst är det gott med ångkokta grönsaker? 🙂

[TrevorS]
2

Sedan för någon dag sedan äkta Småländska kroppkakor (eller raspeballs som de heter på engelska)

[TrevorS]
2

Vego-pinnar med finhackade ångkokta grönsaker som potatis, morötter, majs och ärtor. Sedan kokar man upp vatten, blandar med potatismospulver, sedan ner med grönsakerna, låt stå i kylen i någon timme efter det svalnat, forma till lagom bitar, doppa i ströbröd och stek.

aadlihtam
0

Vart kan man köpa Seitan, jag hittar det inte någonstans hjälp :D

[TrevorS]
2

Så lite inhandling, inte ofta man köper hem burkar, men de var så billiga och humus som är på denna burk är grymt god, nästan bättre än hemmagjord!

[TrevorS]
0

#13. Seitan kallas för Mock Duck oftast och kan köpas i konservburk i asiatiska butiker men även i välsorterade matvarubutiker (dock har de dålig koll har jag märkt, frågade om det på Coop, de sa de ej hade, men när jag tittade runt så hittade jag bland konserverna vid grönsaker Mock Duck).

Annars får man nog göra detta själv.

aadlihtam
3

Okej tack!, ja annars går jag in på din blogg och tar ett recept där ifrån såg att du hade! :D

[TrevorS]
1

I förrgår blev det grönsaker, finhackad stek morot, ris samt kryddor.

[TrevorS]
1

Igår blev det fyllda paprikor med det som blev över efter i förrgår.

[TrevorS]
1

Idag blir det Vegan sarma. 😉 Fyllda surkålshuvuden.

[TrevorS]
1

Gjorde även Crème Caramel igår, men skulle nog använt margarin i karamellen istället för olja (hade inte margarin så försökte improvisera lite).

[TrevorS]
2

Testade göra margarin på morgonen också, blev rätt lyckat, smälter dessutom och god på smörgås. 😃

Anterrabae
1

Här är det en som pysslat i köket ser jag! :) så inspirerande! Fina bilder också!

//Ida

[TrevorS]
1

Vad har du själv gjort i köket Ida?

Anterrabae
1

Plockat ;) Kom hem från MaPa i söndags kväll, igår var jag sliten. Försökte mig på pannkakor, men det blev inget bra. Bakade dock ett helt ok bröd :) Idag har jag brottats med migrän så det går väldigt långsamt med allt. :P

//Ida

Saga85
0

Ååååhh…Maaaat! Har inte kunnat äta något på tre dagar, var på vårdcentralen idag, de sa om jag inte har feber längre så är jag tvungen att vänta till imorgon. "Visst är det tråkigt att du inte kunnat äta, men har du inte feber längre så är det inte så akut".

Har legat och feberkallsvettats två dagar, med svullna halsmandlar och äckelpäckel i halsen (halsfluss).

Hade tvättid i tisdags, och det var nog det värsta jag gjort på länge…kändes som om jag skulle tuppa av på väg ner till tvättstugan.

Hatar februari. Har 6 födelsedagar (tre syskon, ett syskonbarn och två respektive), och det får det att gapa tomt i plånboken. 300 riksdaler kvar…hrmf…får leva billigt resten av månaden…

[TrevorS]
2

Vad blev det för bröd Ida?

Saga, inte kul att vara sjuk, mår du bättre idag?

Det blev lite rester, Sarma…igen. Jodå det var faktiskt godare än vad jag trodde. Blir flera surkålshuvuden nästa månad. 😃

[TrevorS]
2

Grönsakspinnar, hemmagjort rotmot hemmagjord vegansk grönmögelost och grönsaker.

Grönmögelosten gjordes på så sätt att man köpte grönmögel på en liten flaska man sedan penslade på en nygjord avsvalnad tofu som sedan får stå ett tag, när den var klar, rev jag ner den, kokade upp soyghurt och blandade ner och lät svalna något för att få något tjockare konsistens. 😉

Minns inte affärens namn, men finns i någon tråd här.

[TrevorS]
2

Blandade ihop en färs på sojafärs, lite vatten, ströbröd, vetegluten och kryddor, på en smörgås och stekte. Vet inte vad de kallas för men gott blev det. 😉

Anterrabae
1

Det blev ett enkelt bröd på vete- och kornmjöl. Lite annorlunda, men gott :)

//Ida

Saga85
0

Jodå, idag mår jag bättre. Sedan igår har jag fått i mig snabbnudlar och blåbärsoppa.

Hrm… Min sammanlagda mat sedan i tisdags - en liten vattenmelon, ett paket snabbnudlar och blåbärssoppa. Men det värsta av allt - inget kaffe 😮

Idag har jag varit nere på vårdcentralen. Sitter och funderar på vad man kan göra för storslagen mat när halsen blir bättre. Det värsta är att jag varken är hungrig eller sugen på något.

[TrevorS]
0

Låter gott Ida. Kornmjölet gjorde du det själv? Aldrig sett färdig i butik.

Saga, va härligt att du får i dig något även om det inte är så mycket. Hoppas de kan komma med förslag som får dig att må bättre, inte kul att vara sjuk.

Anterrabae
0

Kungsörnen har, så jag köpte deras :)

//Ida

kelfwing
0

Apropå på de gula bönorna, det finns både gröna och gula skärbönor om det är de bönorna de har torkat.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[TrevorS]
0

Goda var de i alla fall. Men de är rundade och delade så antar det är delade gula ärtor, bara att de kallar dem för bönor. För skärbönor är det inte, påminner mer om ärtor än bönor i smak konsistens. (kan tycka bönor är mjöliga och ärtor lite lenare)

kelfwing
0

Hittat följande vårtecken idag:

Vårtecken 1: Gick en 20-minuterspromenad från en busshållplats till en annan istället för att ta bussen.  Inte förrän ombord på bussen. upptäcker jag att jag har glömt tröjan på jobbet. Att jag inte har upptäckt detta utomhus och inte fryst trots att det inte går att knäppa jackan pga trasigt blivt är vårtecken nummer 1.

Vårtecken:  Kassörskan pratar med en mer än tala om priset och glatt samtal med personen bakom i kön bakom är vårteckne 2.  När det börjar bi varmt börjar vi bli glada och börjar prata.

Vårtecken från veckan som gått:

Högstadiebarn råkar få upp fotbollen på skolans tak av misstag på rasten.

[TrevorS]
1

Hehe, ja vårtecken är ju härligt, har redan börjat växa på lökarna i trädgården, någon cm. Ska bli skönt med värme, behövs när det varit kyligt så länge.

Saga85
1

Påbörjat ännu en Kåvepeninkur mot halsfluss och mest legat och tyckt synd om mig själv. Nu är det bara lite ont i halsen, men jag tvingas i "karantän" i 2-3 dagar. Blev pepp på att baka bröd och göra linssoppa, men brödbakningen blev ett fiasko som började med mjölmask och slutade med en andra sats som smakade alltför mycket jäst så jag struntade i linssoppan, blev arg, gick ut och rökte och lyckades på något vis få ciggen att fastna i läppen, blev ännu mer frustrerad, gick in, var rastlös och arg och kände för att slå i något. Såg katten, mjuknade något, slog mig själv i benet och skrev ett blogginlägg istället.

[elefanta]
0

Ooouch! Ciggläpp svider som bara attan ju. Jag skrattar gott åt ditt elände, för jag ser det komiska i saker å ting.

Idag diskar och städar jag, ska försöka gå ut och titta på solen innan den försvinner och ikväll tänkte jag baka kärleksmums att bjuda på imorgon.

Saga85
0

#38 Det gör jag också i efterhand. Jag blir lätt dramatisk när jag varken har ätit, druckit något kaffe och knappt rökt något på en vecka. Att jag sedan insåg att jag är pank och tvingades låna pengar för att ha råd med medicin och busskort.

Men igår fick jag min första måltid, blev bjuden på bakad potatis med ett par goa röror (tsatsiki-liknande och potatisbaserad) och sallad med passionsfrukt. Och ett par glas vin och kaffe med det, så blev det trots allt en lyckad avslutning på veckan.

Tänkte också passa på att gå ut lite i solen nu innan jag påbörjar projekt musikvideo.

[TrevorS]
2

Testade ett nytt sätt att göra veggo-pinnar på, blev supergott, recept kommer upp på bloggen senare.

OBS! Hade tråkigt och lekte lite med maten. hehe 😍

Berätta mer om musikvideon? Låter spännande. 😃

Anterrabae
2

Men hur snyggt blev inte det där då! ;) :D

//Ida

[TrevorS]
2

Igår blev det cottage pie. Grymt gott!

Anterrabae
2

åh, de ser jättegoda ut! 😍

//Ida

[elefanta]
1

#39 Låter gött med vin, kaffe och mat efter en sådan pärs. Hoppas att du inte tog illa upp för att jag skrattade, men det var kul skrivet och jag kände igen mig från när jag slutade röka.

#40 #42 Med guuu va' snygg mat ni gör!

Ska snart äta quinoa med bb-sallad (broccoli å bönor🙂) och stuvad savoykål. Hungrig efter träningspass.

[TrevorS]
1

Tack så mycket elefanta. Låter jättegott. Du får ta bild på det om du inte hunnit äta upp. Alltid kul med matbilder. 😉

Anterrabae
1

Idag tvättas det. Så har jag varit hos osteopaten det behövdes, så nu vilar jag för att orka med kvällen..

//Ida

[TrevorS]
2

Idag har jag gjort det omöjliga möjligt! En glutenfri, sojafri, havrefri och nötfri vispgrädde! Den kan ersätta grädde på tårta, i chokladdrycken, som klick i kaffet och kanske till och med kan blanda med socker och grädda och få maräng! (inte testat det sista!)

Det som behövs är endast 2 ingredienser! Linfrön och vatten! Låter det galet? Recept kommer på min blogg inom kort då jag känner att jag testat flera gånger och att den känns som den fungerar! Grejen var att när jag gjorde en majonnäs med linfröslemmet (visst låter det fint? hehe) så har jag funderat på om man kanske kunde vispa till för att få någon form av ersättning för ägg eller grädde, helt glömt bort tills jag hittade bland mina anteckningar!

Testar nu hur länge det håller sig "vispat" i kylen nu en sista gång för att få lite mer exakt tid!

[TrevorS]
2

Från det här.

[TrevorS]
2

sedan det här.

[TrevorS]
3

Till det här!😃

kelfwing
0

Vilken förvandling!

[TrevorS]
2

Testar även göra maränger med endast 3 ingredienser samt en glass som jag får reda på i morgon om den är lyckad. 😃

Alltså 3 helt nya recept om alla lyckas, annars blir det 1 eller 2, beroende på hur marängerna går!

kelfwing
0

Spännande!

[TrevorS]
2

Här är en bild på glassen innan den åkte in i frysen, ska stå under natten så får vi se i morgon vad det blir av den om det är hiss eller diss.

[TrevorS]
3

Tog precis ut marängerna, de ser helt okey ut, frågan är nu hur de blir när de svalnat om de blir bra eller dåliga.

Saga85
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Idag lades musikvideon äntligen ut.

Sedan har det blivit påsklunch hos föräldrarna.

[TrevorS]
4

WOW! Vilken bra video ni gjort! 😃

BTW, testade marängerna, känner mig exalterad över….JAAAA jag lyckades! Maränger på endast 3 ingredienser! Alla finns på ICA, Hemköp, Willys m.f. 😃

Receptet? Jag måste pilla lite till med det, men när det är klart så publicerar jag det på min blogg!

Anterrabae
2

WOW! Jättehäftigt! Du är verkligen bäst, TrevorS :)

//Ida

dcos
2

Verkligen häftigt, TrevorS! #48 påminner mig om när jag sökt efter någon naturlig ersättning för hårgel. Finns massa på nätet om det :)

[Iyen]
3

#59. Kommer alltid att skrattta åt scenen med luggen i filmen Den där Mary. Alltid.  Tack för leendet 😃

Anterrabae
2

#60 den kopplingen har jag också gjort :D

//Ida

[TrevorS]
2

Nu ligger recepten ute på min blogg

kelfwing
3

De ser riktigt bra ut, TrevorS

[TrevorS]
2

Tackar! 😃

[TrevorS]
3

Har gjort en vegansk dessertost, uppdaterat receptet på en lite äldre version tidigare postad på min blogg.

Topping med pesto. 😛

[TrevorS]
2

Fick mjölkkefir idag, tack så mycket till, ja du vet vem du är. 😃

Ska bli kul att sätta igång med att göra lite sojamjölkskefir, tänkte bara låta den få återhämta sig lite efter postens hantering, sedan blir det kefir. 😃

tlover
2

Jag ser att kefiren har kommit till nån som bryr sig om den 😉

kanske ska döpa min snart, min surdegsgrund har ju ett namn (Lukas)

l'm back

[TrevorS]
1

Den har kommit. 😉

Lukas, vilket vackert namn, är det från min? Den är rätt snabb att bubbla igång! 😃

Vad ska min heta, förslag?

tlover
0

Tyvärr har den inte kommit fram än 😕 om inte min man råkat gömma den (det är inte första gången brev försvinner ur vår postlåda tyvärr)

Luskas är min surdegsgrund baserad på råg och han fick namn efter vilken dag han startade (vem som hade namnsdag då) så jag kommer nog göra samma med potatisgrunden, men jag glömde att kolla på min kefir.

din kom väl hem till dig igår?, då hade Marianne och Marlene namsdag om du kör på samma taktik som jag

l'm back

[TrevorS]
2

Märkligt, den borde varit framme för någon dag sedan. 🤔 Om i värsta fall får jag se om det är något kvar så får jag skicka om. Har du pratat med posten om att brev försvinner?

Startade en med sojamjölk så får vi se hur det går.

Det blev lite bös kvar av efter jag filtrerade vattnet genom te-silen, la i det sista av detta i sockervatten och tänkte se om de kunde växa till sig från det lilla (mycket osäker, men vem vet). 😃

Då får mina kefir-gryn heta Marianne. 🤪

tlover
0

breven som försvann tidigare var ren stöld men nu har vi ju låsbar brevlåda så det borde ju inte vara det igen, har den inte kommit fram på måndag får jag nog ta mig ett prat med posten.

Du behöver inte skicka nått nytt om inte den når fram för mig, käntes nog bra att dela med mig, särskilt om dom överlever.

l'm back

[TrevorS]
0

Ajdå, men hoppas den kommer fram snart i alla fall. Inte kul med stöld! Men om den inte kommit senast måndag så hör av dig till posten och även mig, så ska vi lösa detta på något vis!

Är det vetegräsjuice du har på bilden?

tlover
0

Nej Matcha (har skrivit en artikel om det på te i fokus om du undrar vad det är)

det är tyvärr (?) inget man jäser, jag vet ju hur mkt du gillar sånt 😉

l'm back

Inlägget är låst för nya kommentarer