Vegan iFokus

Vegan

Etiketter: receptråkostrawfood
Läst 4651 ggr
[NadjaIyona]1
1

"Super-foods" till frukost!

Jag ville komma på en bra raw vegansk frukost och jag tänkte att jag skulle blanda ihop en massa "super-foods" till en smoothie. Jag  blandade ihop: Korngräspulver, Vetegräspulver, Chiafrön, Incabär, Gojibär & Açaípulver i en mixer med lite vatten och fick en super nyttig smoothie. Den var inte så jätte god men den var inte heller så hemsk som man skulle kunna tro, och den är verkligen nyttig! :D Jag ska testa och blanda i en massa andra frukter och försöka få fram något som smakar bättre, (imorgon blir det apelsin.)

Jag måste blötlägg Chiafrönen, Incabären & Gojibären för jag köper dem torkade, så jag undrar hur länge tror ni att man behöver låta dem ligga i blöt?

I fall ni vill veta mera om de där "super-foods" så kan ni läsa mera på den här sidan: http://www.goforlifestore.se  Det är en jätte bra affär, jag rekommenderar dem verkligen.

[TrevorS]
0

De flesta blötläggningarna är på 6-12 timmar, är det frukt och bär något kortare. Har du kaffekvart man du mixa ned allt och sedan blanda för att låta stå i 5-15 minuter så de sväller till sig, går lite snabbare, men beror lite på vad man blötlägger för frön och frukter, men i regel. 🙂

[NadjaIyona]1
0

Okej, tack.

tlover
1

Till sommaren kan du ju testa nässlor i den också.

Jag gör eget "raw" nässelpulver på sommaren till vintern och den äter jag på min icke raw frukost. ett gratis superfood i Sverige 😃

Nässlor är också enligt mig supergott (nässlor blir "obrännande" av upphettning, torkning eller mixning)

edit: butiken hade inte ens nässlor va är det för "superfood butik" egentligen 🤔

l'm back

[NadjaIyona]1
0

#3 Det är inte en "super-foods" affär, det är en affär som säljer så naturlig mat som möjlig, och det är internationellt så dom fokuserar inte bara på svenska grejer. Jag antar att det är därför dom inte hade nässlor. 

Ska kolla upp nässlor själv.

tlover
0

Nässlor används inte bara i Sverige, i Japan gör man tex tyg av nässlor så det är ju inte nått "typiskt svenskt" på det sättet.

l'm back

[NadjaIyona]1
0

Intressant, det visste jag inte. Men iaf så kan de ju inte ha med alla super-foods, det finns ganska många. Jag tror att de inte tog med den för den inte är lika populär som de andra, även om det är ganska nobelt att försöka förse folk med ett hälsosammare alternativ så måste de också gå runt ekonomiskt. Det är vad jag tror, men du kan ju alltid höra av dig och fråga eller be dom ta in nässlor.

tlover
0

Jag kommer inte att köpa nässlor där då jag har nässlor helt gratis, jag tänkte mer på stadsborna som inte kan/orkar plocka själv

l'm back

[TrevorS]
0

Nadja, plocka nässlor! Det är extremt dyrt att köpa i affär och gratis ute i naturen.😃

tlover
0

Däremot första gången kostar det lite om an inte har bra handskar sen tidigare. sax är ett tips också.

l'm back