Vegan iFokus

Vegan

Etiketterhygienskönhet
Läst 12152 ggr
[TrevorS]
3

Sololja - Recept

Ja då får man frågor om sololja vilken man ska köpa och vilken som är vegansk, men då har jag en bra lösning, varför inte göra själv.

Det fanns en liten varning, eftersom den inte innehåller titandioxid bör man vara lite försiktigare i solen.

Ingredienser:
80 ml hasselnötsolja
80 ml sesamolja
40 g kokosfett

Gör så här:
Smält kokosfettet i vattenbad. Tillsätt sedan hasselnötsolja och sesamolja och häll upp på en flaska eller på ren sprayflaska.

Orginalrecept finns på crearome.

[Mamma-Mia-Marie]
0

Superbra tips, hur gör man om man behöver skyddsfaktor 30-50 då man bränner sig lätt i solen? Finns det nått knep förutom att strunta i att bada/sola - gå påklädd!!! =)

tlover
0

Så den skyddar alltså från solen?

skulle vara praktiskt att kunna göra egen då vi sällan är i solen nå mycket. Vi har så mycket mygg hemma att vi är klädd från topp till tå även på sommaren men tex då man löptränar (dvs är för snabb för myggen) och arbetar i gassande sol (dvs det är för varmt för myggen) behöver vi inte vara fullt påklädd. men eftersom det är så korta studer behöver vi nog inget starkt då vi vill få i oss D-vitamin också

l'm back

kelfwing
0

Ursäkta TrevorS, men det alla det där oljorna låter som soljoljorna man gjorde på den tiden (jag tror det var 60 och 70-talet) när idén inte var att skydda sig från solen utan att underlätta för solen så att man snabbare blev brun. 

Olja gör att maten lättare blir stekt samma sak gäller din hud…..

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[TrevorS]
1

Nej nej, detta är inget solskydd utan en sololja, man använder sololja för att få en jämn färg när man solar sig. 

Ämnet titandioxid brukas tillsättas för att det ska ta något längre tid för solen att verka, alltså inget skydd.

Som skyddsfaktor har jag hittat en aloe vera på sprayburk som har V-stämpel på sig, dock osäker på namn, ska försöka leta upp den i år också.

tlover
1

Där ser man vad jag kan om solning visste inte ens att det fanns såna produkter 🤪

Själv har jag alltid hellre suttit i skuggan och läst en bra bok än att sitta och svettas i solen. Solsemestrar är också nått helt oförståeligt för mig.

Min syster älskar däremot att sola kanske en framtida present till henne.

l'm back

kelfwing
1

Tack TrevorS för förklaringen. Då låter det som rätt produkter i blandningen.  Verkar dock att det var bra att klargjordes att det handlade om sololjor och inte solskyddsprodukter trots att det förstnämnda står i rubriken.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[TrevorS]
0

Kan förstå att inte allt är lätt att känna till. Visste inte riktigt själv vad det var och fick leta lite efter några förfrågningar i en annan tråd efter recept.

tlover
1

Särskilt för folk som inte ens vet att det finns saker för att man ska få mer "sol" till huden (tex jag) 😉

l'm back