Svårare att sluta med socker än kött
Jag bestämde mig för att jag ville bli Vegan för alla de bra anledningarna som finns, hälsa, naturen, ekonomiska, (påverkan på u-länderna) och naturligtvis djurens skull. Men jag har märkt att jag har så mycket svårare att sluta med sockerprodukter än vad jag har med köttprodukter. Jag saknar bacon, ägg och kyckling men det är inte värre än att jag kan köpa lite tofu-ersättning eller nått, men jag kan inte sluta med saker som choklad och liknande. Jag har verkligen märkt att jag verkligen är sockerberoende, och det suger som fan!
Jag har lärt mig att det inte är svårt att blir Vegan utan snarare att det tar tid för man måste leta ersättningar och lära sig att navigera mellan alla gömda ingredienser som finns här och där. Men suck, det är verkligen svårt att sluta med socker, det finns ju i så mycket av maten likväl som godiset. Är det någon som har några bra tips på hur man kan slippa abstinensen eller minska den?
Tycker mer från en början att det är bra med ersättningar för att komma in i rutin och sedan lägga om, man finner så mycket mer och vad man kan göra med basgrejer som finns i de flesta butikerna.
Socker har jag aldrig haft något sug på, men visst är det beroendeframkallande, känner många (flest blandkostare) som är sockerberoende. Tror inte det är bra att bara sluta utan att man byter ut det mot något annat, varför inte en frukt?
Annars försöka trappa ned, inte tänka på det och göra något annat istället, virka, läsa en bok? Tror problemet oftast ligger att man äter godis vid speciellt tillfälle som när man sitter vid tv'n, då blir det en rutin och då är det bästa nästan att undvika tv'n under en period och ha det som grund att man inte äter vid tv'n. Så varje gång den är på så blir man sugen på sötma.
Annars är det populärt om man är ute efter bara sötman att använda stevia, har sett det till och med på Netto. 😃
Hej, tack för råden. Ang Stevian du rekommenderade jag har bara hittat raffinerad vit Stevia i tablett/pulverform, vet du om man kan få en bättre naturligare form? Jag har hört att de gröna och bruna är bättre.
Gröna och bruna? Man kan plocka i skogen och låta dem torka och pulverisera men det blir ljusgrått nästan helt vitt.
Man får nog titta runt lite, jag använder sällan sötningsmedel eller socker, använder muscavadosocker eftersom jag inte får huvudvärk av det.
Men finns några flera här som har bättre koll på Stevia, så du får nog snart ett bättre svar än från mig på det. 😉
Socker är en av de mest beroende framkallande substanserna som finns i vårat samhälle idag. Hög konsumtion rubbar blodsockerhalten och kan ge intensiva sockerkickar och extremt låga blodsocker nivåer efter att insulinresponden har gett verkan.
Kanske det smidigaste sättet att ta tillbaka sitt liv från sockerslaveri är att äta mycket frukt under hela dagen. Något i stil med 1 apelsin varannan timma.
Fruktosen, som också är en sockerart, ger dig ingen sockerkick och ingen period av lågt blodsocker.
Fruktosen mättar också begäret av sötsaker mycket effektivt, i kontrast till socker som ökar begäret för sötsaker.
om du vill bli drogfri så måste du först förstå varför du vill bli det, sen slutar du äta socker och använder frukter som hjälp för att lugna abstinensen. för du kommer att få abstinens.
Belöning du får sen, en välbalanserad blodsocker nivå, kommer att få dig att sukta efter sötsaker längre. För du vet nu att socker är en drog som rubbar en känsligbalans i kroppen som bara leder till gringhet och konsumtion av mer socker.
Lycka till!
Tack hörni.
#3 Ang bruna och gröna så menade jag alternativa former av Stevia. Jag startar en till tråd om Stevia.
Du kan starta en tråd om Stevia, har diskuterats i någon annan tråd, men varit mycket på ytan.
För mig hjälper det att även utesluta andra kolhydrater. Äter jag mycket pasta och bröd får jag cravings efter socker. Mindre mängder frukt, ris och potatis brukar funka, men många kraftigt sockerberoende triggas även av detta. Försök hitta vilka triggers du har och uteslut dem ur kosten, åtminstone tills du är i balans! Det är mitt tips. =)
Här http://www.svtplay.se/video/1154994/ska-vi-forbjuda-sockret kan ni ett program om socker och dess påverkan på kroppen och samhället. Programmet följer också två sockerberoende (varav en fysiskt beroende av socker) när de ska 3 veckor helt fria från tlllsattt socker.
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

#4: I allmänhet innehåller frukt innehåller inte bara fruktsocker (fruktos), utan även "vanligt" socker (sackaros) och druvsocker (glukos). Att mota sötsuget med frukt är ganska omöjligt, men det är säkert nyttigare att äta frukt än smågodis.
Här finns en tabell som visar sockerinnehåll i olika frukter och grönsaker uppdelat efter sockerart.