Vegan iFokus

Vegan

Etikett: klotterplanket
Läst 4046 ggr
kelfwing
3

Vad folk tror att veganer äter

Peta har gjort två cirkeldiagram.  1 över vad folk tror att veganer äter och ett över vad veganer faktiskt äter.  Med tanke på första diagrammet inte undra på att de undrar om veganer har en ätstörning och om vi inte saknar kött.

Det folk tror att veganer äter: músli/sädeslag (engelsak ordet var granola), gräs, tofu. Och sen är det några som har valt alternativet  frågetecken (så de kunde väl inte ens gissa…)

Vad veganer faktistk äter: mandelmjölk, äpplen,aprikoser, kronärtscockor,sparris,avokado, vegan-bacon, bananer, bönor, vegan-biff, rödbetor, kex, bröd, broccoli, brownies, brysselkål, veganska buffalo wings,  veganska burgare, burritos, morötter, selleri, veganska oststekmackor, vegansk ost,  vegansk cheeseckae, körsbär, vegansk chili cheese fries,  chlili, kinesisk mat,  kokosnöt,  kokosnöt curry, koosmjölk  kakor,  vegansk cream chees, croissaner, gurkor, veganska munkar, enhchiladas,  etopisk mat,  pommes frites, vegansk friterad "kyckling,  vindruvor,  sky/sås, guacple,   hash browns, palmhjärta,  vegansk varmkorv, vegansk glass, indisk mat, jackfruit, grönkål, kiwi, salladswrap, lasagne, vegansk mac´n cheese, mandariner,  mango, veganska marshmallow,  pottismoss, meloner, mexikansk mat,  nachos, nuddlar,  lökringar,  apelsiner, paella, pasta, persikor, jordnöttssmr, ärtor, chillfurkter/paprikor, pajer, ananns, pizza, friterade potatis skal,  ptaotis, pumpa, quinoa, hallon, ris, salsa,  samosa, mackor, seitan, vegansk soul food, soppa, sojamjölk, vårrrullar, wok, jordgubbar, vegansk sushci, friterad sötpoatis, taboulleh, tacos, tempeh, thailändsk mat, tofu-kalkon, tofu-omelett, tomater, friterade grönsaker (vegie tempura), wraps,  och sista kategorin jag tyckte var underbar och allt annat.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Mongolocks
2

Vegan chili cheese låter ju underbart. någon som vet hur man gör?

Go vegan or die trying.

Anterrabae
0

Haha! Ja det är ju inte sällan, när man säger att allt från växtriket funkar fint, och svaret som kommer är något i stil med att ost går bra, men inte paprika och tomat ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Nodularia
0

Jag brukar säga att jag äter växter till människor som frågar vad jag äter. Då kan de fantisera lite själva om vad min kost består av.

kelfwing
4

En trevlig busschaufför råkade idag komma i samspråk med mig (lakto-ovo-vegetarian) och en  annan passagere (hon var sjundedagsadventist och vegan) på bussen.   Först förstod han inte hur man kunde bli mätt på bara grönsaker som Vegan. Sedan fick han veta av henne att som Vegan äter man också bönor och sojaprodukter.

Sedan när hon gått av och vi fortsatte prata så tyckte han det var okej att man inte kunde äta en köttbitt t .e x entrecote som vegeterian men då kunde man ju inte äta chili con carne eller spaghetti med köttfärsås. Då upplyste jag honom att det går att göra chili sin carne  utan kötoch spaghett i med "köttfärssås" kan göras med t. ex linsfärsås och eller sojafärs.   

Det var en mycket trevlig bussresa där vi respekterade varandras koster och lärde oss mycket av varandra. Vi kom också in på vad ekologisk betyder och livsmedelsindustrins lurendrier och flera andra intressanta samtalsämnen..

Han hade en bekant eller kollega som sade sig vara vegeterian men som åt kyckling vilket förbrylllade honom förståeligt nog.   För han tänkte precis som oss att då är man inte Vegetarian.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Jullanhugo
0

Hahaha XD Jadu, tycker endå att det är enormt fel att anta att veganer har ätstörningar osv bara för att dom inte äter kött ÄVEN om dom inte vet :p Då får man ju ta reda på vad vi faktiskt äter! Och vill man inte det så whats the big deal?