Tvättnötter
Asså, detta kanske inte har jättemycket med veganer att göra. Men jag skulle vilja veta lite mer om tvättnötter! Hur funkar det? Hur miljövänligt är det? Finns det sådana nötter som är odlade i typ Sverige eller någonstans i Europa?
Ska uppdatera sidan om veganska hygienprodukter också, men tittar just nu upp olika produkter och ringer runt.
Tvättnötterna finns det två sätt de säljs på, hela och som skal.
Som jag förstått det så går de ej att odla i Sverige då vi har för kallt klimat, men kanske om man har växthus att det skulle kunna gå, men osäker.
De som är hela går att återanvända många gånger, skalet innehåller ett ämne som skummar och fungerar likadant som såpa och är väldigt skonsamt för kläderna. Dock flera som tycker att de kan ge en liten unken doft (vilket nötterna kan ha, inget fel på dem), detta blir man av med genom att droppa i citronsaft eller vinäger i sköljfacket. Det ska gå att tvätta på lägre temperatur också och ge samma effekt. De används tills de slutar att löddra.
De som säljs som endast skal kan återanvändas tills de är helt borta, de tvättas då i en speciell tvättpåse som oftast medföljes när man köper dem. Men sett de som sytt en själv som de slänger med. Dessa kan ge en liten unken doft, men väldigt sällan.
Angående den unkna doften, så sägs det att det oftast är på grund av för mycket klorin eller kalk, jag har testat och aldrig upplevt den doften.
Hoppas det var svar på din fråga.
Nu har ekogården slutat att sälja tvättnötter tydligen såg jag, tänkte länkat dit. EDIT: här säljs de nu, kan starkt rekommendera dem!
Men finns ett alternativ och det är linfröslem (jag vet det låter äckligt, men kan användas till så mycket). Flera använder detta och tvättar håret med då det "löddrar" så fint, även tvätta kläderna i. Dock bör man vispa linfröslemmet och det kan förvaras vispat i frys, sedan tar man fram det när det behövs och läggs på kläderna i tvättmaskinen (behövs inte så mycket).
Annars har jag funderat på om det skulle gå att göra linfröslem och låta det torka och smula ner till ett pulver.
(jag är mycket för alternativt till kemiska produkter)
Ursäkta alla mina inlägg, men om linfröna, 1 dl vatten + 1 msk linfrö, koka i cirka 15 minuter, sila bort fröna (eller använd till bakning) vispa tills det börjar att skumma/bli konsistens. Använda 1/2 dl för 5 kg full tvätt. Kan frysas in, då det bara håller sig cirka 1 vecka i kyl, ta då fram vid tvätt.
Har testat vid några tillfällen, mest när jag tvättat för hand, dock har jag mycket mörka kläder. Kan även användas i hår, om man har torrt hår tillsätter man bara några droppar olja.
Åååh, jättetack! :D Funderar starkt på att köpa detta till min mamma och använda det när jag flyttar hemifrån! Hon har äntligen insett att det är asmycket skit i tandkräm och shampo/balsam så hon frågade mig vart man kunde köpa utan sånt. Så yes! :D
Står lite i artikeln jag länkade till också, försökt att hänvisa till onlineshopar men även tittat så de flesta ska kunna gå att köpa i butiker. Dock är internet billigast med dessa nötter, sett i hälsokost-butik men de kostade mer än dubbelt så mycket där.
Oj! Men tack!