Stevia
Hej,
Jag undrar om Stevia, jag vet basic om den men jag vill veta mera. Jag har hört att de bruna och gröna är bättre, att den vita raffinerade och har extra kemikalier i dem, jag har för mig att de använder lösningsmedel för att extrahera de ämnena de vill ha, och det är ju inte så tilltalande att få i sig lösningsmedel. (I fall någon undrar vart jag har läst så är det hos "Kostdoktorn")
Jag är ute efter den mera naturliga formen. Någon som vet vart man kan få tag på det?
Du kan få tag i frön på impecta (där kallas den sötfockel), vi odlar stevia, mest för kuriosa däremot eftersom vi äter socker m.m också.
vi har antagligen för många stevia plantor, så bor du i närheten av Lycksele kan du få nån om du vill.
l'm back
Här finns fröna om du var intresserad, http://www.impecta.se/sv/artiklar/sotflockel.html enligt vissa ska dom ju vara svåra att dra upp från frön men det har inte våra märkt 😉
l'm back
2# Tack. :) Har du några goda idéer om användning Använder du färska eller torkade blad?
Jag har fått blad en gång som torkats och mixat till ett mjöl. Men kan säker jrossas med mortel färsk också kanske. Ska testa odla, men osäker på hur gamla de blir eller om de inomhus är ett år eller föera års?
#3 Vi har inte fått så mkt att det blivit mer än ett smakprov än, så exekt vad vi ska använda den till vet jag inte en. Vi odlade den mest för att det är kul att testa.
#4 dom är perenna men går inte att övervintra utomhus men dom små stackarna som kom upp förra året hade vi helt enkelt planterat i en kruka som tog in på vintern.
l'm back