Viltkött kan orsaka höga blyhalter
"– De råden säger att barn upp till sju år, och även kvinnor som försöker bli, eller är gravida ska undvika de här typen av viltprodukter eller äta högst nån gång per år. Medan övriga konsumenter kan äta betydlig oftare utan att det ger några större hälsoeffekter."
Samtidigt föreslår några moderater en viltmåndag istället för köttfri måndag: http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2013/04/Debatt-Viltmandag-istallet-for-kottfri-mandag-1.48456/
Medarbetare på klickerträning.ifokus
Jag vet inte hur min hjärna fungerar idag, OM den gör det… För jag läste "Vitlök"…
😂
" Vitlök kan orsaka höga blyhalter"😂
Jag blir bara mer nöjd med mitt val att inte äta kött för var dag som går.
Haha, nej vitlök är ofarligt såvitt jag vet ;) Jag känner detsamma :)
Härligt :D Kanske inte heeelt OT men jag hade en lärare en gång som blev ombedd att vara med i en undersökning. ( kommer inte ihåg om det var i samband med graviditet eller inte). Undersökningen hick ut på att kolla närmre på tungmetaller i kroppen. Och tungmetaller får vi ju oftast i oss via animalier pga att det lagras i fettvävnad. (snälla rätta mig om jag har fel!!). Och det var så roligt för läraren va inget bra material i den undersökningen. För hon va veg, hennes mamma och nästa kvinna bak i generation. Det tyckte jag va lite kul. De kunde inte hitta så mkt i henne :P
Grymt! Det är väl så att det finns, pga våra utsläpp, i liten mängd i vegetabilierna och sen lagras det i djuren när de käkar t.ex. gräs och så lagras det i dem och hamnar i människorna som äter djuren. Vi som äter vegetabilien direkt får på så vis inte i oss lika stor mängd
Betande djur tar nog upp lite av varje. Men det mesta blyet kommer nog från blyhagel som jägarna använder.
Artikeln handlade ju bara om vilt, men diskussionen gled in på kött överlag