Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 3866 ggr
Tant Grön
2013-04-25 17:16
0

Nässlor

Såg att nässlorna börjar sticka upp på min odlingslott. Jag rensar inte bort dom utan har dom där i ett hörn. Dom är otroligt användbara. Förutom till gödning så gör jag nässelsoppa.

Nässelsalt: jag blandar färska nässlor med ungefär lika mycket grovt salt, kör i mixer, breder ut på smörpapper och torkar. Sen mortlar jag. Använder istället för vanligt salt. 

Förväller som spenat och hackar. Delar i kuber och lösfryser. Gott i soppor m.m. Torkar givetvis också.

I år tänkte jag baka nässelbröd. Undrar om någon har ett bra recept?

tlover
2013-04-25 17:21
0

vad jag förstått så kan man berika de flesta brödrecept med ca 1 dl nässelpulver (dvs torkade mixade nässlor)

Jag torkar nästan bara nässlor då jag tycker det är enklare i alla fall med en nästan full frys 😉

torkar man dom kan man ju lätt slänga ner lite i en pastasås eller så också (vi har frysen i garaget så det blir lite långt att gå för bara några kuber nässlor)

l'm back

[TrevorS]
2013-04-25 18:35
0

Färska nässlor är inget att hänga i julgranen när man ska baka på dem, men torkade nermalda fungerar super, brukar jag använda! 😃

Tant Grön
2013-04-25 18:56
0

Fick smaka på ett jättegott nässelbröd för några år sedan. Tyvärr glömde jag be om receptet. Det var lite grövre hålkakor.

Om man gör på 1/2 l degvätska, skall det då vara 1 dl torkade nässlor?

tlover
2013-04-25 21:10
0

#3 ungefär vad jag förstod ev lite mindre (kanske var ca 7 dl degvätska jag sett), man kan ju hä i nässlorna tidigt så att man kan anpassa vetemjölet efter det.

l'm back