Vegan iFokus

Vegan

Etikettmatprodukter
Läst 6508 ggr
[Iyen]
0

Havregrynsgröt

Hej.

Det är så att jag har någon period då jag gör havregrynsgröt ganska oft till frukost. Och den är väldans god, lite fler saker än bara havregryn. Men det bästa är en liiiten hint av kanel i och den serveras med hallonsylt.

Vilken mjölk tycker du passar bäst till havregrynsgröt?
Havremjölk? kaka på kaka?
Mandel kanske?
Soya kanske är för sött?

Vad tycker DU??
Kommer antagligen att köpa allt för att testa vilket jag tycker är godast, men måste ju börja någonstans.

[TrevorS]
0

Jag gillar havremjölk till havregröt om man nu vill ha mjölk i. Annars älskar jag lidl's egna sojamjölk till.

Zureel
1

Jag brukar aldrig ha mjölk över huvudtaget till gröt jag föredrar att äta havregrynsgröt med bara lite äppelmos.

Mongolocks
0

jag brukar maxa med sött o köra på vanilj-sojamjölk o massa sylt :D

Go vegan or die trying.

[Iyen]
1

Ja… Senare idag ska havremjölk testas… Vaniljsoya…. Oh my vad gott det låter… :D

E-l-vira
0

Jag kör på havremjölk, det smakar inte kaka på kaka även om det kanske blir det näringsmässigt 😉

Till det brukar jag steka äppleskivor i kanel och socker och lägga på gröten, mumma!

Medarbetare på klickerträning.ifokus

[Iyen]
1

#5… Okej. :) kanske man får testa. Men 7 disksaker från en och samma frukost :0

E-l-vira
0

#6 haha det kanske det blir ^^

kniv till äpplet, skärbräda, stekpanna, stekspade, kastrull till gröten, skål, sked att äta och röra om med

stämmer ;)

Medarbetare på klickerträning.ifokus

[Iyen]
2

Åh nej kniven hade jag glömt. ( skärbrädan behöver man inte om man använder samma tallrik man senare tänkt äta från ;) funderar allvarligt på att äta direkt ur kastrullen. Om jag äter ur kastrullen spar jag in 1 disk. Nej. Inte värt. Jag, lat? Äh tjöta Hehe

[TrevorS]
0

Vilket tyckte du var godast?

[Iyen]
1

Idag va ingen bra havregrynsgröt-ätar dag. Eller rättare sagt, ingen bra frukost dag. 🤐  Imorgon så 👍

[Iyen]
2

Sådär ja!
Ny dag, nya tag!

Havremjölk, det blev inte den kaka på kaka upplevelsen som jag först trodde. Och det hela känns ganska okej. *tar några tuggor till* Jo men det funkar!
Lite klister associationer får jag, men det beror nog mer på min icke existerande kokkonst. Ska inte skylla på havremjölken 🤪

Men ser på något sätt fram mot att testa vaniljsoyan 😃

Persifone
0

Jag är inne i en period och äter havregrynsgröt varje morgon. Jag älskar med soyamjölk på för det blir så sött :P Tar även lite sirap och hackade nötter.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Superfly
3

Rolig tråd!

Jag kanske kommer in lite sent?

Äter ingen mjölk till, men laddar däremot gröten med allt möjligt.

Gott är att koka halva mängden havregryn tillsammans med en blandning av lin-, pumpa-, solros- och psylliumfrön och sedan blanda ner fryst mango och frysta hallon sista kokminuten.

Jag toppar detta med kokosflagor, mandlar, banan, kanel och hackat äpple.

~Miriel~
1

Är inte Vegan än men brukar ha i den här blandningen i gröten  blandningen http://www.atmervegetariskt.se/den-perfekta-antioxidant-bra-mage-blandningen . Sen brukar jag koka gröten på spisen och värma mjölken på eftervärmen. När jag har tagit vegetabilisk mjölk har soja mjölk med kanel och kardemumma varit väldigt gott.😃

Tant Grön
1

Är inte Vegan utan Vegetarian och använder komjölk 😞Skäms :(

Jag äter Frebacos gröt med havre och quinoa och till den hemmagjord lingonsylt.

Har tänkt sluta med mjölken, tror att Oatleys har tillsatt B12 och D vitamin i sin havremjölk?

kelfwing
0

Tant grön: Du behöver inte skämmas.

A

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[TrevorS]
0

Jag är lite osäker på b12 men tror det är d-vitamin, var något tjaffs för ett tag sedan då det var animalisk d-vitamin, det är vegetabiliskt idag, men osäker på om de har kvar d-vitamin.

Tant Grön
0

Vore ju bra om den innehöll samma vitaminer som mjölk, är därför jag inte slutat med den för det är ett bekvämt sätt att få i sej B12 D och kalcium.

Såg i någon affär havremjölk med chokladsmak. Det låter jättegott och jag skall prova, men inte till gröten 😂

Tant Grön
1

Har nu provat Oatlys havredryck choklad. Smakar himmelsk gott.

Undrar om man kunde göra chokladpudding av den, kanske koka med majzenamjöl. Vad tror ni om det?

[Iyen]
0

Soya vanilj vann. Lätt. Underbart god. Har tom kunnat äta flingor i helgen. Oh my. Tack för tipset! :)