Vegan iFokus

Vegan

Etiketterreceptvarmrättartiklar
Läst 5803 ggr
en_tolvas_turer
3

Recept med natto

Hej! Jag skrev ett inlägg som jag sen verkar ha klickat bort någonstans i cyberrymden innan det hann fastna här tror jag. Ursäkta om jag nu på något vis råkar dubbelposta. Vad är natto? Kokta, fermenterade sojabönor som ofta rörs ihop med en fisksås och en litet kryddig senap (när man köper natto i Japan får man "dressingen/kryddorna" separat och kan lätt avlägsna oönskade animalier. Rekommenderar dock att man ersätter fisksåsen men något annat med mild sälta, t.ex litet japansk soja) Om man vill kan man tillverka natto hemma (har ej provat men den här länken verkar vettig, obs den är på engelska http://www.nattoking.com/) det fungerar som filmjölk vad jag förstår. Kommer garanterat att göra min egen natto om/när jag flyttar hem till Sverige igen. Natto har en fermenterad arom (såsom även miso, öl och lagrade ostar kan ha) och är dessutom väääldigt klibbigt när man rör vid det. I Japan är det korrekt bordsskick att lyfta upp matskålen och korta avståndet mellan maten och munnen och då blir det ju också färre klibbiga trådar. Men tänker man lite som när man äter spaghetti är man i hamn, snurra upp trådarna tills inget hänger ut och stoppa sedan i munnen! (Tips när du diskar nattotallrikar - några skvättar vinäger löser allt klibb!) Nu till några olika sätt att tillaga/använda natto: Natto är gott *med skivat äpple (gärna syrligt)/shiso-blad (även kallat perilla, kan ersättas med mynta)/en skvätt sesamolja/sesamfrön och ett mosat ume-boshi (inlagt surplommon). *neba-neba (kladdtrådig) sallad med färsk okra som man masserat med lite salt (för att få bort "håren") och sköljts för att sedan skivas tillsammans med (mycket välsköljd, skalad och polerad) färsk lotusrot och salladskök. (Inte fel att strössla på litet sesamfrön här heller.) *med avokado+soja+wasabi. Apegött!! *med skivad rödlök, tunnstrimlad purjo eller lättångade vitlöksskott. ( alla ovanstående recept är goda ovanpå kokt pasta/risnudlar/soba eller vilken sorts "pasta"/nudlar man föredrar! *i sushi-maki rulle med sesam och/eller avokado. *i miso-soppa! Klatta i det sista innan du serverar soppan och koka inte upp (min bästa miso-soppa just nu är med färskpotatis, spenat, litet riven ingefära samt vitlöksskott, kolla att din misopasta inte innehåller fiskextrakt, finns båda sorterna.) *på pizza (!!) förgrädda pizzabotten, bred ut natto och toppa med skivad paprika, svarta oilver, kronärtskocka och vad helst du gillar på pizza. (*med en vällagrad hårdost. T.ex Västerbotten eller parmesan. Förlåt, kunde inte hålla mig, det är verkligen tokigt gott ihop!)

• Redigerat 2025-05-15 11:51 av Niklas
kelfwing
0

Tack så mycket för trevlig informatio, en_tolvas-turer.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

en_tolvas_turer
0

Tack! Jag är ingen expert på fermentering men jag bor i Japan och kan fråga runt/kolla upp saker på plats om det är någon som har några frågor kring natto (tills vidare, tänkte lägga upp några poster till om japansk och samtidigt vegovänlig mat vad det lider. Även i denna kategori är önskemål är mycket välkomna!) /Johanna