Vegan iFokus

Vegan

Etikett: vegankost
Läst 1860 ggr
kelfwing
3

Ska vi veganisera nostalgi i sommar?

Hittade denna artikel http://www.alltommat.se/Nyheter/nostalgitripp-1.51671 om glassnostalgi. Artikeln innehåller GB:s glasskartor från 1960-tal, 1970-tal, 1980-tal, 1990-tal, 2000-talet.

Jag fick en idé: Vad sägs om dom av oss som är intresserade att exprimentera lite köket väljer sin favorit/favoriter och försöker veganisera den,  så kör vi en glass-kamp i sommar.  Hänger ni på?

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Vegolicious
2

Vad kul att du skriver om just det :D Jag började försöka veganisera en glassfavorit från GB för några veckor sedan, är inte helt klar med receptet än - men snart så är det perfekt och åker upp på min blogg, så jag är helt klart på :)

~ Bloggar på veganstyle.se ~

kelfwing
1

Tack Vegolicius. Vad roligt att du redan börjat och är på.

Din blogg är förresten jättebra. Jag upptäckte den nyligen tack vare vegosessan. Mina topp i tre veganbloggar (utan inbördes ordning): din, veganen.blogspot och vegoriket.    vegania. net är också en favorit men den ser jag mer som en digital kokbok än blogg…

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Vegolicious
0

Tack så mycket kelfwing, det gör mig väldigt glad att höra :)

Provade idag att göra chokladkexen för gb sandwich på ett annat sätt, så nu blev det jättefluffiga chokladkex (försöker fixa en bra gb-sandwich) Sist blev det stenhårda och platta kex. Försöker göra dem glutenfria, så det är nog därför det är lite trixigt. Har du tänkt försöka dig på någon glass kelfwing? Hoppas fler vill haka på och veganisera gb-glass :)

[TrevorS]
0

Håller med kelfwing, mycket fin blogg som du har! 😃

Jag har testat lite med glass och de som blir bäst är när man har guarkärnmjöl i mjölken, eller linfröslem (låter äckligt, jag vet, men är inte så farligt), man vispar linfröslemmet tills det blir fluffigt sedan blandar ner sojamjölk och kör i glassmaskin. Den smälter inte lika fort som den annars gör hemmagjord.

Vegolicious
0

Tack TrevorS! :D

Bra tips! Jag har hittills inte vågat mig på att göra hemgjord glass efter mitt försök sist som blev ganska misslyckat (har ingen glassmaskin), det blev gott som attan - men glassen blev full med iskristaller eller hur man ska förklara det.. Men kanske borde testa det med linfrö-grejen. och skaffa en glassmaskin ^^