Vegan iFokus

Vegan

Etiketterreceptartiklarvarmrätt
Läst 9855 ggr
kelfwing
0

Vegetarisk yakiniku

Hittade idag i gammal tidning ett lätt variant på kött- yakiniku som jag genast gjorde om till en vegetarisk variant. Obs! Jag har inte testat receptet än, så det kanske behöver modifieras.

Vegetarisk yakiniku 4 port_500g  portabello
__1 purjolök
__3 vitköksklyftor
__1 msk olivolja
__0,5 dl japansk soja
__1 msk riven ingefära
__1 dl vatten
__1 msk lönnsirap
_0,5  kruka koriander

_Till servering:
_3 dl basmatiris

1. Koka riset  enligt anvisningen på paketet.
  2. Strimla portabello.
  3. Strimla purjolöken i mindre bitar.
  4. Skala och hacka vitlöken
  5. Fräs alltsammans samtidigt  i olivoljan i en varm stekpanna tills portabellon fått fin färg. Slå på soja, vatten och honung.
  6. Grovhacka koriander  och strö över. Servera direkt när portabellon är klar.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

• Redigerat 2025-05-15 14:38 av Niklas
[VirreVojj]
0

Kul att du ger dig på att göra en vego-yakiniku, men varför posta ett recept som inte är testat? Då kanske det smakar jättedåligt och så har en person slösat bort tid och pengar på det. Ett recept postar man ju ändå efter att man har testat det, gärna många gånger också så att man kan finjustera det.

Sedan undrar jag också om du syftar på lönnsirap där du skrivit honung.

kelfwing
0

# Därför någon kanske är äventylrlig som jag och gärna testar receot och modifierar. och jag vet att med mina smaklökar kommer ovanstående smaka jättegott.   Jag modiferar alltid recept när jag väl tillagar det. Jag postar det till likasinnade som jag.   Men för att andra inte ska gå och köpa sakerna som vill att recepten ska vara testade, så skriver jag att det inte är testat.

jag tyckte också att det var bättre att jag postade med en gång (medan jag skrev om det annars skulle jag glömma bort.

Apropå detta med att testa många gånger. detta är ett forum, ingen kokbok eller matlagningstidning och inte ens alla matlagningstidningar testar alla recept de har med i tidningen (kan jag tala om, de är därför de som är gör det är noga med att lyfta fram det faktumet)

Jag och i texten där det står honung ska det stå lönnsirap.

[VirreVojj]
1

Fast det är ju det som är själva grejen med recept, att det faktiskt ska vara beprövat så att det är gott. Annars kan man ju bara köra hittepå med vad som helst, och visst, det låter gott, och jag tror att det är gott, men chansen finns också att det kan smaka blaj av någon anledning.

Det är klart att detta inte är en receptbok, men att man åtminstone har testat att tillagat det känns nödvändigt. Hade det varit någon som efterfrågade ett recept på en vego-yakiniku så kan man ju absolut hjälpa till och tipsa även om man inte testat det, men det blir bara konstigt när det är ett tips ur tomma luften.

Lodis
0

En dum fråga, men vad är portabello?

[VirreVojj]
0

En svamp. Finns i nästintill alla vanliga matvaruaffärer :)

[TrevorS]
0

Tyckte svampen blev lite väl slemmig, men kan tänka mig torkade grytbitar man förväller innan, veggo har jag för mig gör de bland annat. Skrattande

Lodis
0

Älskar svamp Tungan ute

Den kanske blir mindre slemmig om man steker den först ordentligt innan  man steker ihop det?

Kan vara värt ett försök Glad

Men annars blir det nog gott med grytbitar också.

[TrevorS]
0

Jag vet inte, upplever den mer slemmig om man steker den längre. Brukar steka när den börjat vattnar sig när jag gör hamburgare av den som exempelvis, men kanske bara är jag som är lite kräsen. Gillar inte ens stekt vanlig champinjon, men älskar grillad och ungsstekt när den blir lite torr och mjuk.

Lodis
0

Haha, då kan det nog vara så TrevorS.

Jag googlade lite på portobello nu och den verkar ju väldigt användbar i vegansk matlagning.

Jag har helt missat det, jätteglad att jag läste om den här.

Nu ska jag köpa i helgen och testa Glad

[TrevorS]
0

#9. Absolut, jag brukar göra hamburgare av portobello, finns recept på min blogg, har även en färs jag gjort av portobello. Så den är mycket användbar, dock gillar jag inte när det blir kokt eller grytor, tycker inte om den konsistensen alls.

#0. Bara undrar, varför står det att man ska i honung? Menade du sirap?

Anterrabae
1

Jo sirap framgick det senare att det skulle vara Skrattande

jag uppskattar recept som läggs upp även om de är oprövade. jag Gillar att experimentera och det passar mig utmärkt att testa även om inte andra testat innan.

Jag tackar för detta recept. jag tror jag kommer gilla det skarpt!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

kelfwing
0

Hmm, jg har en hel del drös otestade recept på burken som jag aldrig får tid och möjlighet att testa.  Jag brukar för det mesta undvika att publicera dessa oprövade saker  här pga liknande skäl som Virrevojj anger. Men i det här fallet gjorde jag ett undantag (och jag har gjort det förr, det ska erkännas.

Men Idas inlägg ger mig en idé att starta en tråd som heter just oprövade recept för de som är exprimentlagda. För då vet ju alla som besöker den tråden vad som gäller och kan tillsmmans exprimentera fram bäst resultat.  Vad tycker ni om den idén?

Anterrabae
0

Jag tycker det låter bra, man kanske till och med skulle kunna tänka sig en kategori för oprövat, då blir recepten  lättare att hålla i sär. Men jag tycker vi börjar med en tråd. Ser hur stort och populärt det blir och bygger vidare sen.

Vad sägs?

Man kan ju som du säger kelfving ha recept man vill testa, men inte hunnit med. Och då få lite feedback och respons från andra.

//Ida

[TrevorS]
0

Kan ju annars ta och döpa tråden till "- Laburerar" eller "- Fundering" så att man vet att man inte testat. Skrattande

Anterrabae
0

Jag tänkte något i stil med "Otestat - Recept" eller så, Det är också ganska tydligt. Flört

//Ida

Lodis
0

Det låter som en kul ide tycker jag Glad

kelfwing
2

Jag snor Idas förslag  till rubrik och lägger startar en sådan tråd.

Men först ska jag fixa min sladd till datorn.

Anterrabae
0

Nu är det testat!

Och vi gillade det skarpt hela familjen. Treåringen inte minst Skrattande

Jag bytte dock portabellon mot vanliga champinjoner, då vi gillar det bättre.

Så, jag kan varmt rekommendera detta.

//Ida

kelfwing
1

Vad härligt Ida!. Tack för hjälpen!

en_tolvas_turer
0

Det låter jättegott men ingen yakiniku i ursprungslandet Japan innehåller korriander! Det var kanske ett tillägg som inte artikelförfattaren här utan den som skrev originalreceptet på svenska lade till :) F.ö tycker att idén med oprövade recept som man kan fundera på och laborera med tillsammans låter jättekul! /Johanna

kelfwing
2

Koriander var inget jag la till… det tycket också att det lät fel (låter mer som latinamerika och inte asien…)

Här är länken till tråden med oprövade recept:http://vegan.ifokus.se/discussions/4f91abb388f472365a0002fc-otestat-recept

en_tolvas_turer
0

#21 kelfwing precis som du säger!! Man kan hitta mycket korriander i maten om man äter Thailändsk mat eller så här så det verkar ju finnas i Asien också! Bara just inte i yakiniku ;) Tack för tråden jag ska spana och spåna! /Johanna

Vegolicious
0

Det låter väldigt gott! Måste prova detta vid tillfälle :)

~ Bloggar på veganstyle.se ~