tlover, Matcha har jag aldrig druckit, men trodde man bara använda det för att färga glasyr till keramik, men det är nog säkert en annan produkt. Tror man maler vissa blad till pulver.
Idag testade jag sojamjölkskefiren, lät den stå i 12 timmar och fermenteras, silade bort grynen och lät den stå i kylen under natten. Blev något tjockare i kylen, smakade lite "jästig" efter svampen men även syrlig, som den var bara i sig var den inte så supergod, men lite müsli i så blev den supergod. Kan tänka mig att mosa ner något bär också för smaksättning hade varit ett alternativ.
kanel gör det helt underbart också, passar jättebra ihop (och lite torkad frukt typ osvavlade aprikoser)
Man använder inte matcha för att färga keramik, isåfall skulle det vara väldigt slöseri om man gör det för matcha är dyrt, jag köper det billigt för ca 175 kr/hg eller så (jag köper storpack så det är superbilligt jämfört med annars).
Däremot kan matcha färga keramik genom patina, matcha används ju i den japanska teceremonin och i den japanska teceremonin använder man Raku som är lite småsprickigt så den får någorlunda snabbt en patina av matchan. (däremot är matcha malda teblad om man ska förklara det enkelt)
l'm back
Trampar.. Idag har jag tagit det lugnt.. Varit sliten.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Idag blev det en riktigt tjock sojamjölkskefir! Jo jag har ett litet knep jag testat för att få den så tjock, and it worked!😉
Har även läst på en andra fermentering av kefiren också, verkar rätt spännande det med. 😃
Käkat frukost och tagit en långpromenad med hunden 🙂
/Désirée
Härligt med promenad DesK. Så fint väder nu också. 😃
Fint väder? Ja, varvat med dåligt i såna fall iaf här.
Här (i Enköping) har det IDAG vädret varit väldigt varierande.
Det har snöat, solen har smält undan snön och det har varit finet vinter, det har blåst och hotat med regn, det har snöat och haglat och just nu är det ganska fint väder.
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Funderar på att göra lite mjölk, så att jag kan steka pannkakor ikväll.
Sojamjölk?
#9 Gjorde jordnötsmjölk, men det blev inga pannkakor.
Ikväll blir det pannkakor på hemmagjord havremjölk.
Har också solrosfrön på blötläggning som ska bli mjölk senare ikväll!
Idag har jag njutit av det vackra vädret och ätit gott :)
/Désirée
arbetat, sett en stark och gripande föreställnng om mobbing och lämnat en in examensuppgift
Håller på att återhämta mig från nattens matförgiftning..
//Ida
Ajdå, vad är det som hänt?
Käkade en ghurt som inte hade vänligheten att visa sig från sin dåliga sida förrän fyra timmar efter det att jag ätit den :P Det är bättre nu, men är fortfarande illamående och mör.
//Ida
Vilken trevlig tråd!
Vad grymt duktig du är TrevorS, nu vill jag också lära mig att laga riktigt god mat :P
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Det är inte så svårt att laga mat. 😉
Idag har jag varit på Vegofesten i Örebro och både blivit positivt och negativt överraskad.
Jag åt veganskt ute på restaurang idag (det brukar sällan finnas rent veganska rätter va jag har sett men den restaurangen hade 2 lakto-ovo-veg rätter och en vegansk rätt
l'm back
#20 Det ser avancerat ut det mesta du gör, får nog ta lite tips från din blogg :)
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Avancerat vet jag inte om jag vill hålla med om, är mest röra ihop och steka tycker jag. 😉
Varje gång jag ser den där bilen med grisar mår jag hemskt (45:an nyss påväg söderut) . Hade jag inte vetat bättre hade jag hävdat att de kommunicerar med mig via telepati. Det är så fruktansvärt att få det i ansiktet hur människan behandlar andra arter. Nu är jag j*vligttrött och bitter. Men vad spelar det här för roll? På vilket sätt gör JAG att färre djur får lida. Jag önskar att ingen behövde lida. Saknar motivation. Nu sova. När jag vaknar hoppas jag ångestklumpen har försvunnit.
Man kan påverka på ett bra sätt genom Djurens rätt, se hur stor förändring man har gjort genom tiden. Även om det tar tid så blir det bättre. Att andra kommer fortsätta att äta vad de äter är inget någon kan ändra på, vissa trivs bara så.
Sitter och väntar.
Blir hem till pojken idag för att bege oss på road trip till vår huvudstad imorgon. Han för att se the Knife och sedan ska vi spendera helgen med min gravida "fruga". Fick reda på beskedet i tisdags, så nu är hon den tredje i "familjen" som ska få barn någon gång i december. Babyboom 😮
_No way! Yes way!
Testade min nya rotfruktskärare, Perfekt om man vill göra riktigt lång zucchinispagetthi, morotsspagetthi, spirali-potatis (om ni minns en sådan kniv man skar gurkan och kunde dra ut den, perfekt till grill!). Dessutom perfekt nu när jag lägger in rotfrukter, kan även användas till mitten/roten av vitkålen som oftast behövs kastas!
Waow ser urgott ut, alltihop! 🙂 Vad är det för grönsaksskärare och var har du köpt den?
/Désirée
Det är något påhitt från USA, den är mycket populär och säljs tydligen från början på en liknande tv-shop (fast med lite mer kvalite).
Den för £33.90 är billigast inklusive frakt, de andra som är billigare har mycket dyr frakt och blir dyrare än denna. Finns i två färger, grön och blå. Dock ser den gröna fräschare ut längre. Inklusive frakt om man köper den jag länkar till blir det 357,94 kr. Inte alls dyrt! Då medföljer tre blad som man kan göra från hemmagjord rawfoodspagetthi, långa chips samt skurna bitar för exempelvis syra. Mycket trevligare än att riva dem för hand, går snabbare och lättare!
Nackdel, om jag kommer på något så är det att det blir en stav av det man rivit som du ser i bild #31. Men kom på att de var goda att grilla, äta som de är och även steka!
Lurch Spirali Green eller Blue
Låter ju kanonbra, jag tror jag får önska mig en sån i födelsedagspresent 🙂
/Désirée
Idag har jag bl.a ätit knäckebrödsmackor med blandade groddar och smokeyrisella. Mycket gott!
DesK, den är fantastisk, så det tycker jag du ska göra!
Kelfwing, va gott! Smokeyrisella, vad är det?
TrevorS: Smokeyrisella är en vegansk rökt "mozzarellaost" gjord på ris. Den är mycket god. Den säljs av seitanfoods. Jag köpte mitt paket på vegofesten i Örebro.
Här är en bild på smokeyrisella:
Foto: Djurens Rätt/Gabriella Terneborg
(Jag har tillstånd från Gabriella att lägga upp bilden på detta forum).
En sådan spiralizer funderar vi på att skaffa också! Hört mycket gott om dem :) särskilt nu när vi pausat stärkelse ett tag.:D Vecka tre på sjukhus är inledd. Hade permis i helgen, vilket var både skönt och tröttsamt. Inväntar Provtagningar mm. Allt det praktiska rörande fars begravning verkar falla på plats, vilket är mycket skönt. Men nu längtar jag efter vardag!
//Ida
Matkoma deluxe, kunde knappt sluta äta för att det var så gott. Måste nog vila upp mig en stund innan jag sticker in till stan för tv-spelsklubb 😃
_No way! Yes way!
Ida: Hoppas de hittar orsaken och du slipper sjukhuset snart.
Tack! 💗 Jo det har både hittat och inte hittat orsaken. Jag är utskriven sen två veckor, men så trött och sliten att jag knappt orkar något. Därtill hade vi fars begravning i lördags. (Han hann ju med att både bli jättedålig i sin cancer och somna in innan jag kom ut från sjukhuset..) I huvudet på mig, i mellanörat finns en autoimmun inflammation som orsakar nervproblem, smärta och trötthet. Den trycker bakåt mot nacken och de nervr som går upp i huvud och ansikte (bakom örat) och ner i hals, nacke och axel. Har till och med känt av benet. De vet således VAD det är som bråkar, och jag svarar hyfsat på kortison. Men man har ingen aning om varför den kom upp eller varför den satte sig där. Varken reumatolog eller neurolog har hört om det förr. Jag märker för övrigt att den påverkas och förvärras av stress. För när något händer som är utanför mina marginaler så slutar tungan uppföra sig som den ska, och jag får svårt att svälja igen. Dessa var de första symtomen jag fick.. Så vila är nog bra. :/ synd bara att det inte går som jag vill ;)
//Ida
Stackare!
💖
//Ida