Annons:
Etikettvegankost
Läst 5860 ggr
Anterrabae
8/30/12, 9:44 PM

Dagens Mat 2

Den förra tråden är nu lång, berätta vad ni äter! Guldstjärna för bilder!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[TrevorS]
8/30/12, 10:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Kan hålla med om att den blev lite för lång, bakat piroger idag, blev jättegoda, receptet finns på min blogg dessutom. Skrattande

Saga85
8/31/12, 11:13 AM
#2

Än så länge har jag bara ätit frukost - havregrynsgröt med sesamfrön (insåg att det mättar mycket mer med sistnämnda).

Superfly
8/31/12, 2:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Till lunch blev det resterna av den upptinade tamarind- och ingefärsstinna curryn på broccoli, kikärtor, spenat och lite till, tillsammans med risnudlar och ett par skivor galiamelon.

Nu lite kaffe med risglass i (=studiemotivation).

Anterrabae
8/31/12, 8:02 PM
#4

Färsk majskolv, potatiscurry med linser, vitt vin

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Saga85
9/1/12, 12:30 AM
#5

Blev körsbärstomat-auberginesås med havregrädde och pasta med linser till middag idag.

Superfly
9/7/12, 2:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Är just hemkommen från några dagars tältande på Fårö, där vi i mångt och mycket ätit lokalproducerat och det vi plockat själva. Strandtimjan, massor av svamp (vit champinjon, tallblodriska, stolt fjällskivling), äpplen och grönsaker.
Favoriten är ändå de enorma stolta fjällskivlingarna som vi lade direkt på elden med endast lite salt som krydda. Mer lokalproducerat och ekologiskt än så blir det inte Glad

Annons:
Saga85
9/7/12, 3:32 PM
#7

#6 Åh, så gott det lät! Och fint. Skrattande

Själv har det bara blivit havresesamfrögröt med honung än så länge, men ska iväg och göra spenatvåfflor snart.

Anterrabae
9/7/12, 8:08 PM
#8

Lagen till lunch och Thai-take-away till middag. Nu är jag i alla fall hemma igen! :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Willow_
9/8/12, 10:33 AM
#9

Har levt på rester från födelsedagsmiddag hela veckan: gurkmejagul quinoa med rostade mandlar och russin samt en ljummen ugnsbakad sallad på broccoli, purjolök, grönkål, persilja, citron och chili.

Nu sitter jag och äter världens bästa bakisfrukost: smoothie på fryst banan, frysta egenplockade blåbär, jordnötssmör, vaniljpulver och sojamjölk. Som blåbärsglass fast bättre!

Saga85
9/8/12, 10:42 AM
#10

#8 Välkommen hem, hoppas du mår bra Kyss

#9 Grattis i efterskott!

Igår blev det som sagt våfflor - först vanliga (neutrala med sylt på), sedan spenatvåfflor. Har aldrig gjort veganska våfflor innan, och den första satsen som jag ansvarade för blev lite halvseg - men sen tog min vän över och andra (spenat) blev desto bättre - hade i mer margarin i sats två, och lyckades bättre än mig.

Tyvärr hade hon inget lämpligt veganskt pålägg, men tog lite tomater vid sidan av/på så blev det gott ändå.

Anterrabae
9/8/12, 12:21 PM
#11

Tack, jo det är på bättring, trött pch öm men åt rätt håll! Idag blir vi bjudna på middag efter makens jobb, det ska bli trevligt. Får plocka med något veganskt så jag också får mat. Blir nog lite scrambled tofu med bladspenat och sesam. Nu ska jag äta starka currynudlar. Behöver chilin för att driva ut lite mediciner/gifter från narkosen.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Saga85
10/17/12, 2:59 PM
#12

Idag blev det bulgur med linser, kikärtor, krossade tomater och en skvätt havregrädde. Mumma!

kelfwing
10/17/12, 3:11 PM
#13

Vegetarisk jansson

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
[TrevorS]
10/26/12, 12:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Idag belv det krämig potatisgratäng!

Ida, spännande med med currynudlar, kör du kryddor eller med currypasta?

Kelfwing, vhar du recept att bjuda på? Skrattande

kelfwing
10/26/12, 5:33 PM
#15

Inte riktigt, då det itne va ja gosm gjrode matne, dock jag hjälpte till emd på et hrön och hacka purjo.

Morötter och potatis i rivet i  janssnsfrm om ni förstår vad jag menar.

strimlad purjolök

strimlad seleri (ganska mycekt selri för att få till jasnsson-feelignen)

för sältan kvarta lite oliver

massor med grädde

salt

peppar

andra kryddor vet jag inte om det var eller nte

blanda allt i en form. Släng in iugnen.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Anterrabae
10/26/12, 9:33 PM
#16

TrevoeS, kul att du gjorde potatisgratäng idag, jag tänkte att jag skulle gjort det, men klockan blev för mycket. Jag gjorde en variant på spisen i stället, med stuvad potatis och morötter.

När jag gör just currynudlarna gillar jag currypulver bäst, den starkare sorten som man först bränner av några sekunder i lite margarin, innan man tillsätter vatten och buljong. Jag använder vanlig grönsaksbuljong av god kvalitet för det tycker jag passar bäst med curryn.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Saga85
10/27/12, 5:00 PM
#17

Åt rester från tacosförfesten till frukost och sedan en stark linssoppa.

Willow_
10/27/12, 8:53 PM
#18

En krämig, värmande gryta på röda linser, vita bönor, vitlök, chili, ingefära, senaps- kardemumma- och spiskumminfrön, gul lök, palsternacka, kokosmjölk, krossade tomater och vatten till önskad konsistens. Toppades med knaprigt stekt grön- och spetskål!

Anterrabae
10/28/12, 1:00 PM
#19

Rotsaksgratäng och kikärtsbiffar blandad sallad igår, hos vänner. Idag vet jag inte riktigt. Men stuvade potatis och morötter, stekt grön- och vitkål och kokta rödbetor ligger ganska nära. Det blir lite rester.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Saga85
10/28/12, 6:49 PM
#20

Idag blev det lins- och grönsakssoppa.

Annons:
Anterrabae
10/28/12, 8:57 PM
#21

På kvällen blev det en variant på pad Thai med glasnudlar.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Willow_
10/29/12, 12:42 PM
#22

Quinoa- och rödbetsbiffar smaksatta med jordnötssmör, miso, äppelcidervinäger, senap, nejlika, kardemumma, koriander och diverse örter. Äts med stekta champinjoner, grönkål och spetskål samt en liten sås på mandelsmör, olivolja och äppelcidervinäger.

[TrevorS]
11/2/12, 4:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Blev pumpapaj

escalator
11/2/12, 5:26 PM
#24

TrevorS - Oj, tänkte göra pumpapaj för första gången någonsin idag, du råkar inte ha ett recept? Hittade denhär sidan genom att jag hittade din blogg när jag googlade på vegansk äggstanning, helt överlycklig över alla recept och grejer så Tack! (tänkte förövrigt göra spenat-&champinjonpaj istället för pumpa när jag inte hittade recept, funkar äggstanning västa+vetemjöl där?)

[TrevorS]
11/3/12, 9:46 AM
#25

vätskan bör vara sojamjölk för smakens skull. I den här pajen ovan kommer receptet snart ut på min blogg. Jag körde med sojamjölk och potatismjöl i detta recept.

Anterrabae
11/3/12, 9:35 PM
#26

Tomatsoppa med pasta, och pannkakor efteråt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
11/4/12, 10:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Tomatsoppa som är så gott, vad kryddar du din tomatsoppa med Ida?

Kommer strax upp med recept på pumpapajen!

Igår blev det rödbetsbiffar med surkål, veganskt ägg och hamburgardressing i wrap, lite annorlunda men gick faktiskt hem här!

Annons:
[TrevorS]
11/4/12, 10:56 AM
#28

Glutenfri Pumpapaj. Vill man inte ha den glutenfri kan man använda sig av en vanlig pajbotten.

[TrevorS]
11/4/12, 11:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Förra veckan blömde jag posta, åt tofubacon med krämig rot…gratäng (potatis, morötter, palsternacka). Var riktigt gott! Fann ett kul tips för de som inte hade råd med ost på toppen så ringlade man över lite ströbröd (fungerar med glutenfritt ströbröd också) innan gräddningen. Fungerade bäst om man kokade först, vill man grädda helt i ugnen utan kokning så bör man använda ungsfolie första tiden.

Anterrabae
11/4/12, 12:56 PM
#30

Jag kryddade med lök, vitlök, oregano och vittvin. En morot, ch så kokade jag den på färska tomater, ett par buljongtärningar. Inget extra vatten tillsatt. Redde av den med havregrädde på slutet, efter mixningen. Den blev jättebra! :) pasta till.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
11/4/12, 1:57 PM
#31

Åh va gott det låter. Oregano var länge sedan jag hade i maten vilket jag egentligen stormälskar, har det i allt annars.

Ska testa det nästa gång! Tack för tipset Ida! Skrattande

Anterrabae
11/5/12, 11:44 AM
#32

Gör det, det är supergott! Passar särskillt bra med pasta i soppan så också. Idag ska jag fasta, eller i alla fall nästanfasta. Om jag äter så blir det frukt. Jag har gått på så mycket värktabletter nu med svansfrakturen så jag känner mig helt förgiftad, dessutom slarvat med maten. Nya tag, som startar med detox!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Saga85
11/6/12, 7:08 PM
#33

Pasta med tomat- och örttofusås.

Saga85
11/8/12, 2:49 AM
#34

Idag bidde det svamprisotto. Nom nom.

Annons:
Anterrabae
11/8/12, 5:01 PM
#35

Nåot med rotmos, får se om jag äter. Kanske inte. Annars kommer jag kompletterar med tabuleh och broccoli. Eller så fastar jag ett tag till. Dottern önskade sig i alla fall rotmos idag. Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Saga85
11/8/12, 11:32 PM
#36

Åh, rotmos, nu blev jag också sugen på rotmos.

Anterrabae
11/9/12, 1:26 AM
#37

Precis! Ida vill ha rotmos :D jag har alltid identifierat mig massor med lilla Ida, särskillt i den sången. Dels namnet, dels älskar jag katter och är tokig i rotmos :D dessutom har jag en bror som heter Emil! Jag gjorde soppa av rotmoset, med havregrädde. För att det skulle bli snällare efter fastan.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
11/9/12, 10:58 PM
#38

Trädgårdsmästarpaj :) surkålssallad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Saga85
11/10/12, 1:04 PM
#39

#37 Kyss

Har bara ätit gröt med blåbärssylt än, funderar på om jag ska ta från någon av matlådorna med tofustroganofen jag gjorde igår (eller vad det nu blev, höftade lite hejvilt).

[elefanta]
11/10/12, 3:54 PM
#40

Rödkålssallad röda linser, rödkål, morot, paprika röd å gul, gurka, rödlök och senapstimjanvinägrette en klick persiljemajonäs till.

Någon som har bra recept på coleslaw förresten?

[TrevorS]
11/11/12, 3:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

De flesta recept man hittar på tofu i ugn ska de bara vara inne i 20-30 minuter. Tycker inte tofun inte känns riktigt klar, så jag improviserade och fick en underbar, saftig och god seitanstek som även fungerar jättebra att griljera till jul. Serverades till brunkål.

Annons:
Anterrabae
11/11/12, 6:09 PM
#42

Första middagen blev i form av misslyckad soppa, så nu grunnar jag på en godare middag nummer två/kvällsmat. Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Saga85
12/28/12, 3:21 AM
#43

Idag gjorde jag linsbullar/biffar. Blev väldigt gott och fick tummen upp av vännen och med sin 1-åring.

Anterrabae
12/28/12, 8:37 AM
#44

Igår gjorde jag söt-sur gryta med ananas, kikärter, och blomkål som huvudingredienser, sen var det annat i oxå. Detta åts med bandpasta. Mycket gott. Det blir nog dagens mat också ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
12/28/12, 3:01 PM
#45

Idag har jag slarvat lite med maten så jag tänkte ställa mig och laga något gott! Har varit och gjort lite nytta och använt upp några presentkort jag fått gratis i 2 butiker. Fick en gratis kylskåpstermometer som jag så länge velat ha och behövt bland annat. Skrattande

kelfwing
12/28/12, 3:50 PM
#46

Idag var det rester från julbordet men gårdagens middag var superb: en supergod minestronesoppa (om någon vill göra den finns receptet på sidan 145 i kokboken 500 soppor. Köp eller låna boken på biblioteket. Obs, detta är inte vegetarisk kokbok men detta receptet är vegetariskt och om man använder vegansk spaghett borde det bli veganskt om jag kommer ihåg receptet rätt)

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[elefanta]
12/28/12, 11:01 PM
#47

#44 låter mumsigt! Finnes recept eller kan du kanske beskriva i stora drag hur den tillagas? vet inte hur man får till sötsur smak.

Idag blev det rödbetsbiff, linssallad och svampstuvning utan svamp…

[TrevorS]
12/29/12, 11:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Jag kunde inte vänta tills jag fått korvhornet till köttkvarnen så jag stoppade korv med tratten! Skrattande

Sedan något man inte får glömma är att det är lite skillnad på veganskt fjälster och från djur, den veganska ska inte blötläggas först då faller den sönder, den ska bara träs på och börja stoppas. Laburerade fram en bra korvsmet också, supergoda!

Annons:
Anterrabae
12/31/12, 2:22 PM
#49

Just den sötsura grytan var färdig Uncle Bens sweet and sour ananas, med extra grönsaker ;) Idag ska jag äta hemlagad rödkål, antingen med soyabiff eller seitan. De andra äter animalier

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
9/26/13, 9:47 PM
#50

putt

Upp till toppen
Annons: