Annons:
Etikettvegankost
Läst 14111 ggr
Minerad
4/15/13, 10:28 AM

Regrowing! Återplantera maten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta blir ett litet crossover-inlägg som på sätt och vis kanske hade passat bättre i trädgårdsforumet, men jag skriver här ändå! Jag har precis uppmärksammat att internet är fullt av människor som sysslar med "regrowing", alltså att återplantera delar av grönsaker man köpt i affären för att få mer av det. Jag älskar grönsaker, men det man köper i affären är ofta dyrt, besprutat och/eller smaklöst, så det här är en trend jag direkt har hakat på.

I dagsläget har jag selleri, vårlök, vitlök, romansallat, morotstoppar och rödbetor på gång! Morotstoppar blir såklart inte en ny morot, men den späda blasten är mumsig. Rödbetorna var några yttepyttesmå knölar som kallades "delikatessrödbetor". De var hopplösa att skala och började mjukna, så jag har satt ner dem i jord. Lite ny blast har tittat upp redan! Kanske växer de till sig, annars kommer jag bara mumsa blast även där. 

Här är en bra länk med olika saker man kan återplantera.
http://blackthumbgardener.com/1-plants-you-grow-from-kitchen-scraps/

Och så här ser det som fått hoppa ner i kruka ut! Från vänster vårlök, selleri och vitlök. Vårlöken är bara ett par dagar gammal och växer helt galet bra. Sellerin är ungefär två veckor gammal, men tar sig så sakteliga.

Hoppas det är till inspiration för någon som också vill få ut mer grön mat för slantarna!

Annons:
tlover
4/15/13, 4:19 PM
#1

Ingefära och jordärtskocka är exempel på vad man kan plantera från affären (men jordärtskockor sprids som ogräs, det ska man tänka på)

Ingefära har jag testat och jordärtskocka köpte vi från en som odlar jordärtskocka.

Jag har också hört att man ska kunna plantera om citrongräs men det har jag inte testat.

nuförtiden odlar vi det mesta från frö och målet är ju att slippa handla tex grönsaker (förutom lök och en och en annan paprika köper vi inte grönsaker på sommaren däremot, så vi är en bit påväg) för det är så mkt godare med egenodlat än köpt (bland annat)

l'm back

Minerad
4/15/13, 4:23 PM
#2

Jag har faktiskt satt både jordärtsskockor i potatis i murarbaljor på balkongen. Men jag tänkte inte på dem eftersom jag köpte dem för att plantera direkt och inte äta. =)

VildaVittra
4/16/13, 11:09 AM
#3

Skalar man potatisen innan man kokar den kan man odla ny potatis på skalet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Minerad
4/16/13, 11:21 AM
#4

Va, kan man? Hur gör man? Det där får du berätta mer om. :D

VildaVittra
4/16/13, 11:33 AM
#5

Man skalar den bara rakt upp och ner och ser till att ha ett öga i varje skalbit, sen är det bara att peta ner i jorden. Mina skal är förvisso relativt tjocka då jag hatar potatisskalare (ondskefulla prylar som skalar knogar) utan skalar med kniv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[TrevorS]
4/16/13, 11:36 AM
#6

Du, jag har hört om att man groddat en potatis och skurit in där groddarna är cirka 1/2 cm och planterat. Men trodde det bara var påhitt.

Spännande, kanske man ska testa.

Annons:
VildaVittra
4/16/13, 11:48 AM
#7

#6 Nope, det är helt sant vilket jag upptäckte när jag skulle odla brysselkål i ett nygrävt land och slängde samtidigt lite matrens där som kompost. Fick en ganska fin skörd av potatis på hösten sedan vilket var tur då brysselkålen blev kållarvsmat.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
4/16/13, 12:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Apropå regrowing, så här kan det se ut om man glömmer en vitkålsstock längst in i skafferiet. Skyller på att jag har ett sånt där "gå in i skafferi".

Funderar på att plantera den om ett par veckor.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[TrevorS]
4/16/13, 12:29 PM
#9

Va kul den får du plantera om. Vet du hur det är med sparris?

VildaVittra
4/16/13, 12:32 PM
#10

Jag har aldrig testat att plantera om sparris, dock skärs de ju av en bra bit ifrån roten. Prova.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Minerad
4/16/13, 1:16 PM
#11

Vilken präktig vitkål! Jag vill också ha ett skafferi som jag kan gå in i… Sjukt avundsjuk! :D

tlover
4/16/13, 1:28 PM
#12

#11 jag med.

Min man har fått för sig att han ska bygga vårt framtida hus och det enda krav jag har är en "walk in skafferi" 😉

l'm back

VildaVittra
4/16/13, 1:40 PM
#13

#11 & 12 Och en annan vill riva den och få mer yta i miniköket.

Tror dock inte att ni är avundsjuka på det andra pittoreska med att bo i gamla torp så som möss i våffelsmeten, inget indraget vatten utan en hederlig gjutjärnspump på gården, inget badrum osv

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[TrevorS]
4/16/13, 1:49 PM
#14

Ska se om jag köper sparris någon gång så får jag se. Är inte så förtjust i det, mest haft det i när jag gjort f*skbullar. Så inte så ofta jag äter det alls.

Jag hade stormtrivts i ett torp, har massor av planer på eko-hus med alternativt till kran, vatten, el och uppvärming. 😉

Minerad
4/16/13, 1:55 PM
#15

#13 Nej, man vill väl helst bli en lyxlantis när man drömmer. ;)

[TrevorS]
4/17/13, 2:29 PM
#16

Testar att plantera potatiskal med groddar som jag skar av och planterade. Hoppas det funkar

tlover
4/17/13, 3:58 PM
#17

Det borde väl vara stor sjukdomsrisk däremot?

jag vet att man kan halvera potatisar för utsäde men folk gör inte det pga sjukdomsrisken.

l'm back

VildaVittra
4/17/13, 4:03 PM
#18

#17 Jag har aldrig haft några problem och använder alltid matpotatis. Skulle de visa sig vara sjuka får jag odla resistenta sorter på den platsen sedan, men inte innan de blivit sjuka.

Odlar man småskaligt på balkongen med köpejord finns ingen orsak till att köpa utsädespotatis.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
4/17/13, 4:10 PM
#19

#18 ja odlar man så smått så använder man nog inte den jorden igen men jag skulle inte vilja riskera det vi ska ju ha några hundra kilo/år helst

l'm back

[TrevorS]
4/17/13, 4:10 PM
#20

Kanske inte skulle satt ut potatiskalen då? Har ju rabarber och liknande också i närheten. Vad är det värsta som kan hända om de är sjuka?

Annons:
tlover
4/17/13, 4:12 PM
#21

det värsta som kan hända om du får sjuka i jorden är att du inte bör odla potatisväxter där på några år (är inte hundra på hur många år)

även tomat och aubergin är ju potatisväxt.

l'm back

Tant Grön
4/20/13, 4:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Apropå vitkålsstocken, vitkål är tvåårig, så den kommer att blomma om du sätter den. Då får du ju frön som du kan så nästa år.

Jag odlar vitlök inne för blasten är så god. Provade att plantera bladselleri, den växer bra men är väl också tvåårig, så man får skörda innan blommorna kommer.

VildaVittra
4/20/13, 4:18 PM
#23

#22 Suveränt, då kommer jag ha massa vitkål nästa år.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tant Grön
4/20/13, 4:19 PM
#24

Tänker torka en del selleriblad, tror det blir gott i soppor och grytor. Skall prova att torka vitlöksblad också. Ett tips om ni odlar palsternackor, om man torkar blad så blir det en jättegod smakförstärkare i grytor, såser, soppor m.m.

Tant Grön
4/20/13, 4:23 PM
#25

Vitkålsfrön går att spara länge, jag har haft frön som grott efter 10 år.

[TrevorS]
4/20/13, 9:39 PM
#26

Testar faktiskt morötterna och hoppas på att morotsblasten är god! 

Välkommen Tant Grön! 😃

Tant Grön
4/21/13, 12:13 PM
#27

Tack!

Morotsblast måste jag också testa. Borde väl gå att använda i sallad?

Annons:
[TrevorS]
4/21/13, 1:31 PM
#28

Det borde gå bra i sallad, hade tänkt till mat och som dekoration till maten. Dessutom ser det så fint ut när det växer upp. Visste dock inte om att man få det på nytt, så det ska bli spännande. 😃

Vart sitter vitkålsfröna?

Tant Grön
4/21/13, 2:02 PM
#29

Vitkål får gula blommor, ungefär som rapsblommor. Har inte odlat fram frön själv, men har för mej att det blir baljor, ungefär som raps eller rädisor. När dom torkat kan man ta ut fröerna. Man bör nog odla ute så humlorna kan befrukta om man vill ha frön. Man kan själv odla fram frön till nästan alla grönsaker.

[TrevorS]
4/21/13, 2:12 PM
#30

Ska nog ta och testa de där någon gång, inte i år, men nästa kanske. 😃 Man finner dåligt om det på nätet bara, vilken tur att du hittade hit!

Minerad
4/21/13, 2:20 PM
#31

Ja, jag är glad för responens i den här tråden. Det var en chansning att lägga den i Vegan, men tänkte att det var störst chans att intresserat folk hittade hit. Så tack för att jag fick posta här! =)

[TrevorS]
4/21/13, 3:13 PM
#32

Tror många här är intresserade av liknande och många är intresserade inte bara inom kost utan även odling, regrowing och liknande. 😃

[Mamma-Mia-Marie]
4/21/13, 8:23 PM
#33

mycket intressant tråd - tackar…har som tänkt att man kanske skall börja odla lite sen då man flyttat och kanske får uteplats och möjlighet - annars alternativ till balkongen =) nu fick man lite att tänka på - inspiration!

Tant Grön
4/21/13, 10:10 PM
#34

Om man får ohyra på sina inomhusgrönsaker, så vill man ju inte gärna spruta. Då kan man spola med hett vatten, men inte så hett så växten skadas. Funkar på spinn, bladlus och trips. Mer effektivt än såpa.

Tänk på att ohyran ofta sitter under bladen. Duscha underifrån. Man kan testa först på ett salladsblad hur hett en växt tål. Ej över 45 grader.

Annons:
tlover
4/22/13, 7:30 AM
#35

och blomfluger håller sig undan om man häller lite snus i jorden på blomkrukan. (men det behövs bara lite så enklast är att tigga till sig av nån som snusar även fast folk tycker det är konstigt när två helnykterister och totalnikotinvägrare ber om några nypor snus för det funkar)

l'm back

[TrevorS]
4/23/13, 3:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Testar morötterna då jag äter det så ofta och har det i nästan allt. Det har börjat att växa, så snart har man morotsblast! 😃

Tant Grön
4/23/13, 4:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Spännande. Jag skall också pröva morötter. Har för mej att man kan lägga topparna på ett fat utan jord med bara lite vatten?

Här är mina rödbetor. Jag skall prova några blad i salladen idag.

[TrevorS]
4/23/13, 4:54 PM
#38

#37. Precis som jag gjort, de ligger i en gammal margarinburk med lite vatten i.

Kan man kapa toppen på rödbetorna också? Spännande, kanske funkar i lite vatten också. Men bör nog sköljas en stund innan.

Berätta hur bladen smakar!😃

VildaVittra
4/23/13, 5:10 PM
#39

Men mitt pucko, här satte jag potatis och en massa fröer och så glömmer jag det viktigaste av allt. Vitkålen! *skäms*

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
4/23/13, 5:18 PM
#40

#39 vissa vitkålssorter kan ju sättas fortfarande, vi har satt det mesta redan förutom det som ska sättas i maj och sånt vi fått från sesam

on topic, kom på att vi "re grow" nästan varje år, för dom få gånger vi köper sallat på vintern (på sommaren plockar vi egen) så köper vi sallat i kruka och planterar omd en i lite jord, den räcker då ganska länge faktiskt.

l'm back

Minerad
4/23/13, 5:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Veckouppdatering! Det syns lite mer, va? Det blåser friskt, så jag orkade inte vara ute längre för att ta en bättre bild.

Annons:
Tant Grön
4/23/13, 6:48 PM
#42

Rödbetsbladen smakade som en blandning av rödbetor och mangold. Har för mej att dom är släkt. Gjorde sej inte så bra i min tomatsallad. Blir nog bättre i någon stuvning eller soppa.

Minerad
5/6/13, 11:55 AM
#43

Bah… min selleri dog. Min romansallad är ytterst tveksam. Men salladslöken går utmärkt! Jag drar slutsatsen att det är bara värt besväret om de har rötter, annars tar det så lång tid att man lika gärna kan fröså istället. =)

densomundrar
5/12/15, 5:57 PM
#44

Tlover, kan du förklara för mig hur det där med hur man återplanterar ingefära, har hittat lite bilder på pinterest men förstår inte riktigt vad man ska göra och hur det ska gå till :(

tlover
5/12/15, 6:44 PM
#45

#44 Jag bara satte ner en knöl med "ögon" några centimeter ner i jorden. Faktiskt så har vi satt två knölar igen.

Typ som potatis men inte lika djupt

l'm back

densomundrar
5/12/15, 6:56 PM
#46

#45 Med ögon? 

Har aldrig odlat potatis? Håller på med ärtor just nu och har satt ner vitlöksklyftor i jord men vet inte riktigt vad jag ska göra med vitlöken :S

Är det ny ingefära man odlar då eller är det skotten man vill åt? När vet man att det är klart att skörda och är det ätbart direkt vid skörd?

Ber om ursäkt för min okunskap.

tlover
5/12/15, 7:37 PM
#47

#46 Jag kom på att det inte är säkert att det heter ögon (beskrev det som potatis för det har ju de flesta odlat men då går ju inte den beskrivningen).

Man tar en fräsch färsk ingefära, som har "knölar" som är påväg att växa ut. Du planterar den i en stor kruka under nån/några cm jord och låter den växa i minst ett år innan du börjat skörda.

Du skördar knölar ( de sprider sig /breder ut sig) efter ett år och framåt. Den är också ganska fin som krukväxt.

Det är i alla fall hur jag gjort/läst på. Det kanske går på andra sätt också.

l'm back

densomundrar
5/12/15, 7:50 PM
#48

#47 Då får jag prova, tack. 

De bilder jag såg så var den ovanför jorden, men det kanske bara var för att visa?

Ska den ha mycket eller lita sol, mycket eller lite vatten? 

Får den skott och blommor? 

Kan man ta en liten avbryten bit eller måste man ha en stor klump?

Annons:
Tant Grön
5/12/15, 8:33 PM
#49

#48  Kanske var det mina bilder du såg?  http://tradgard.ifokus.se/discussions/5447c9a8ce12c45e3e00af94-ingefara

Man planterar den, som  tlover säger, 1 eller 2 cm under jord. Sedan växer de nya skotten ganska ytligt, något över jord. Det är lätt och roligt att odla ingefära. Bara du har en kruka som är tillräckligt vid.

densomundrar
5/12/15, 8:39 PM
#50

Nej, det var inte dom bilderna tant grön men tack för länken, där fanns mer information att hämta :-)

tlover
5/12/15, 9:04 PM
#51

#48 Alla bitar i affären är ju avskurna så den här omgången har vi bara tagit två små bitar men det är första gången, förra gången satte jag en "hel".

Den ska ha ganska mycket sol och ganska mycket vatten om jag minns rätt.

Det blir som ett "gräs" fast tjockt, min fick inte blommor men det kanske den kan få det vet jag inte.

Man ska visst kunna sätta färsk gurkmeja på samma sätt om man hittar det också.

l'm back

Tant Grön
5/13/15, 12:20 PM
#52

#48 Mycket vatten vill den ha, den får aldrig torka ut. Jag har odlat i ett förråd med bara lysrör som är på 13 tim/dag. Färsk gurkmeja såg jag att dom hade på Coop.

densomundrar
5/13/15, 12:46 PM
#53

#52 gurkmej? Nu hänger jag inte riktigt med :-/

tlover
5/13/15, 1:00 PM
#54

#53 gurkmeja kan man odla på samma sätt som ingefära om man hittar den.

#54 jag ska kolla nästa gång jag far till storstan 👍

l'm back

densomundrar
5/13/15, 2:02 PM
#55

Då förstår jag :) älskar gurkmeja men har aldrig sett färsk sån :-)

Annons:
[Trevor_S]
5/13/15, 7:58 PM
#56

Jag köpte gurkmeja från england. Tror det var från goodnessdirect

Tant Grön
5/14/15, 1:11 PM
#57

Jag åkte ända till Göteborg för att få tag på färsk gurkmeja, och sen en vecka efter så hittade jag på Coop. Skall plantera den snart.

A11egra
6/22/15, 7:09 PM
#58

Var i Göteborg hittade du gurkmeja och vilken Coop-butik hittade du den i? Påminner den om ingefära i utseendet förutom möjligen färgen? :)

Tant Grön
6/22/15, 7:48 PM
#59

Den är mycket mindre än ingefära, annars är den lik och odlas på samma sätt. Har fortfarande inte fått ner dom i jorden. Det börjar växa ut gröna skott, så måste sätta dom snart.
Affären i Göteborg hette Asian Food, eller Asian Grossist eller något sådant. Var en jättestor affär. Coop butiken var Coop forum i Borås.

densomundrar
6/22/15, 10:08 PM
#60

Om man ska återbruk purjolök ska man ställa den lite i vatten, men nu efter någon vecka har den växt men oxå saftat ur sig något brunt. Håller den på att ruttna lite? Ska man sätta den i jord? Har även satt i en vitlöksklyfta som växer bra, men jorden blir grön ovanpå. Varför? När jag sedan satte ut den i pallkragen vart det som en stor rund cirkel med grönt runt om den. Vad gör jag för fel? Är nybörjare och fattar ingenting :-(

Grodan
2/24/18, 8:05 PM
#61

Aw bra tips här!!!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: