Vegan iFokus

Vegan

Etiketthälsa
Läst 5834 ggr
[veganlife]
0

Viktuppgång

Är det någon mer än jag som har gått upp i vikt sedan en blev Vegan?

Dessutom sämre koncentration, trötthet och ticsliknande problem..

kelfwing
1

Bara för att man äter veganskt betyder det inte att man äter bra. Och även om du äter bra (och veganskt) så betyder det inte att du kan få sjukdomar som råkar sammanfalla med ditt inträde i veganismen.

Min spontana reaktion är att du måste gå till doktorn och se vad som är fel.  Det kan t.ex  någon brist av något slag  Hur äter du?

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[veganlife]
3

Precis, Bara för att man är Vegan är man inte hälsosam.

Jag har varit hos doktorn och tagit tester för ungefär ½ år sedan, som såg bra ut. (förmodligen för jag åt mycket vitamintillskott)

Jag kan absolut inte säga att jag äter bra. Jag har alltid haft ett dåligt förhållande till mat. Det pendlar mellan att vara extremt kontrollerat(ex. väga mat, ägna all min energi till att tänka på maten) till att hetsäta och bara äta skräpmat.

Jag vill ju äta bra hela iden, men kroppen och psyket orkar inte den extrema kontrollen och jag vill kunna ha ett liv utanför "mat-tänket", vilket jag inte har när jag äter nyttigt. Att äta nyttigt och stabilt har aldrig kommit naturligt för mig.

Jag förstår att detta kan låta konstigt, det tycker jag med. :)

kelfwing
1

Det låter som du lider av ätstörningar. Extremt kontroll och varvat med hetsätning är ju klassiska ätstörningar.  Jag rekommenderar att du försöker få hjälp med dina ätstörningar och inte tänker på veganskt inte veganskt under den tiden. Din hälsa är faktiskt viktigast. Sedan när du fått kontroll på det kan du äta vegansk om du fortfarande vill det.

[veganlife]
0

Ja, jag har funderat på det länge. Har även sökt hjälp för det men ingen tar det på allvar trots att jag sagt det vid flera tillfällen till olika personer att jag behöver hjälp för det.. Men som sagt, har inte fått stöd/hjälp för det.

Men vill ändå klara av att lösa mina problem med maten och att vara Vegan samtidigt. Att vara Vegan är väldigt viktigt för mig. Den är en stor del av mig liksom..

kelfwing
0

Vad tråkigt att du inte  får hjälp när du säger att du behöver det.  Kanse dom här kan du hjälpa dig var du kan söka hjälp där du bor:http://atstorningsjouren.se/?page_id=2

[veganlife]
0

Ja, Tack för länken. Ska kika in på den. :)

kelfwing
0

Hoppas de kan leda dig rätt. Tala gärna om hur det går.

[veganlife]
0

Ja, jag kollade på deras hemsida och de verkade väldigt bra. Tills jag såg priserna..! Jag får ta och prata med vårdcentralen igen. Det gäller att inte ge upp : )

kelfwing
0

Exakt: Det gäller att inte ge upp. Jag Jag tänkte mer att du kunde få hjälp vad du kunde vända dig i din kommun eller hur gör för att få hjälp av din vårdcentral.

Du kan ju t.ex bli remitterade till dom eller andra liknande inrättningar av vårdcentralen. Då betalar du precis som vårdcentralen bara en liten del av den faktiska kostnaden.

[veganlife]
1

Jaha, nu förstår jag. Tack, jag ska verkligen kolla upp de möjligheterna! Så snällt att ge så bra tips! :)

Näring
0

"Är det någon mer än jag som har gått upp i vikt sedan en blev Vegan?"

Nej. Går man upp i vikt så beror det på att man äter fel. Ät nötter, frön, linser, bönor och grönsaker. (Mest grönsaker, inte så himla mycket av nötter, frön, linser och bönor.)

Ät INTE bröd, pasta, ris, allt som kommer från mjöl, frukt (ok med nån enstaka ibland, men frukt är väldigt näringsfattigt plus att det innehåller mycket socker)

"Dessutom sämre koncentration, trötthet och ticsliknande problem.."

Det beror med all säkerhet på näringsbrist! Ät som sagt nötter, frön, linser, bönor och grönsaker så kommer du få i dig tillräckliga mängder av allt kroppen behöver, har du fortfarande problem med "sämre koncentration, trötthet och ticsliknande problem" efter att du börjat äta som jag föreslår så beror det på något helt annat än kosten!

kelfwing
4

Näring: Att påstå att frukt genrellt är näringsfattig och grönsaker är näringsrika är ju ganska galet. Finns mycket frukt t.ex avokado) i och för sig en stenfrukt väl men ändå?, räknas om frukt i de länder där den växer iaf) är näringsrik medan grönsaken gurka är ganska näringsfattig.     Frukt innehåller inte socker, det innehåller fruktos. Och ren fruktos som tar från frukten utan att äta frukten ja, det är inte nyttigt. Men det betyder inte att frukt är fullt med socker eller att frukt är dåligt. Att ta ut en enstaka komponeni något och sedan påstå hela produkten ( i detta fall) automatiskt inte är bra, är en logisk kullerbytta.

Idag påstår många att all stärkelse och socker är samma sak, men det är det inte.

Näring
1

kelfwing; Ok, det finns ett undantag, avokado. Men utöver det så är frukt näringsfattigt och innehåller mycket socker. Jag borde ha specificerat mig, jag menade framförallt gröna bladgrönsaker, de flesta andra grönsaker är medelnäringsrika medan t.ex. gurka och isbergssallad är väldigt näringsfattigt. Frukt innehåller socker (sackaros, samma som strösocker, vilket består av en fruktosmolekyl och en glukosmolekyl som sitter ihop) och utöver det innehåller frukt fritt glukos och fruktos. Det råder en allmän missuppfattning att sockret i frukt och bär skulle vara mindre farligt, eller t.o.m. ofarligt, men faktum är att det är samma socker och det är inte mindre farligt för att det sitter i en frukt. Många tror att frukt och bär är jättenyttigt och näringsrikt och att det är okej att äta mycket, frukt- och bärsmoothies är ju jättepopulärt, så jag förstår att det är jobbigt för många att höra detta. Men är det näring och hälsa man har som högsta prioritet så bör man ta det lugnt med frukt och bär.

marsala
0

Avokado är en frukt, men ingen stenfrukt. Innehåller inte fruktos. om du äter som jag (diabetiker) komponerar du en måltid enligt tallriksmodellen. En frukt eller andra snabba kolhydrater, en del långsamma kolhydrater - pasta, ris eller bröd. Och en del "krypande" kolhydrater- gröna grönsker och en del proteinrika grönsaker - bönor, linser eller dylikt.

Jag klarar inte heller att vara nyttig jämt. Frossar eller äter onyttigt ungefär en dag i veckan. Kladdkaka mmmm…..