Ont i Magen, vegan
Hej
Någon som vet om man kan få ont i magen av att man saknar vissa ämnen? Har magsmärtor dagligen till och från i ca 3 veckor nu och blir lite orolig.. kan det bero på att jag saknar något? tänker främst B12 eller annat. Jag har varit Vegan sedan hm.. hösten 2011 tror jag. var Vegetarian sedan våren 2009. Har inte tidigare upplevt detta :/ Kan ha med något helt annat att göra också, men tänkte höra ifall någon vet lite mer än jag om bristsjukdomar.
Jag äter Mitt Val Vegetarian då och då, kanske 4-5 ggr i veckan men kosten är lite sådär ibland..
Bör jag oroa mig?
You haven't lived until you've found something worth dying for
Om du tror du har vitaminbrist kan du ju ta ett blodpropp hos läkaren och kolla :)
Hej!
Om du har haft ont i magen dagligen i 3 veckor så bör du antingen kolla upp med läkare eller rannsaka dig själv om du äter något som din mage inte tål. Det kan ju också vara stress eftersom du studerar. Men du verkar studera något intressant och då blir man nog inte stressad.
Att kosten är lite så där är inte bra om man är Vegan. Att äta veganskt kräver kunskap och det är viktigt att äta varierat och är extra noga med att få i sig näring för kroppen. Man kan äta viss mat en längre tid och må bra men efter flera år så reagerar kroppen och man måste äta något annat. Lyssna till din kropp brukar man säga.
Hoppas att du blir bättre. Att ha ont i magen påverkar allt annat. ❤️
Tror det låter som det är något din kropp inte klarar så bra om du har ont i magen.
tack för alla svar, jag måste nog ta och kolla på det. Sambon hintade att det kanske är gluten :S ska kontakta en läkare och ta blodprov och ev pricktest om det inte ger med sig över helgen..
Kan man se tolleranser på pricktest? Är inte det bara för allergier?
um, jag vet inte :$ gluten testas genom blodprov tror jag. men soja intolerans kan också testas genom blodprov - eller pricktest. Är nog bara att ringa till en vårdcentral så vet de hur man ska gå till väga :)
Trodde det bara var allergi man kunde se via pricktest. Vi fick köra upp en kamera för att se hur tarmarna reagerade eftersom det inte visades något på blodprov eller pricktest. Visade sig reagera trots i alla fall.
Det är allergier man testar via pricktest.Men det brukar bara vara för de vanligaste allergierna det går nämligen inte att ha reagens hemma för att testa alla allergier.Då blir det blodprov i stället.
Vitaminbrist borde ge symtom som trötthet i första hand.
När får du ont i magen?är det efter en måltid ?
Prova att undvik soja och gluten om du misstänker att det är det som är problemet.
Det kan också vara stress.Även om man tycker att det är roligt så kan man ha för mycket omkring sig ibland
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

Kolla som sagt med doktorn först. Det kan vara bra att veta att man kan få ont i magen av för mycket baljväxter. Magkatarr. Det får jag ibland men det går ju över!

Kolla som sagt med doktorn först. Det kan vara bra att veta att man kan få ont i magen av för mycket baljväxter. Magkatarr. Det får jag ibland men det går ju över!
hejigen, (segt svar :S) helt plötsligt slutade jag bara att ha ont i magen :o hade symptomen efter jag ätit i första hand, men även speciellt på kvällar. Men nu har jag varit utan magont i flera dagar! :o
Jag antar att det bara var stress eller någon liten bakterie/virus som rörde runt lite
Tack för ert stöd! var så himla orolig där ett tag!
Va bra du slipper ont i magen. Uteslutit något?
nej, ändrade ingenting :o det är det som får mig att tro att det antingen var stress eller nån bakterie/virus som skapade magontet… svårt att säga dock, men glad att det försvann iallafall!