Ett ökat intresse för bönor
Ett ökat intresse för bönor i Sverige. Det är något för bönderna att satsa på. Jätteroligt 🙂
Va roligt, jag hoppas på att det kommer lite flera. 😉
Jag och min familj käka i princip aldrig bönor… till typ februari/mars i år då jag blev Vegetarian (inte lakto ovo) och sen dess äter vi det minst 3/7 dagar i veckan. :)
Eller så börjar konsumenterna köpa de bönor och ärtor som inte blev perfekta i utseendet som av idag slängs (cirka 25%), så slipper vi öka på monokulturodlingarna som effektivt har ihjäl våra insekter i naturen.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#5 Precis, vid småskalighet så svälter inte insekterna ihjäl, då man odlar många olika saker som blommar vid olika tider under vegetationsperioden.
Mina höns åt tyvärr upp min ärtodling i år, rackarns fjäderfä.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#5 Skulle du inte kunna göra en guide till hur en odlar bönor hemma? Eller om du har några bra länkar att dela med dig av? Jag är väldigt intresserad av att börja med det🙂
#5 Bönor är lätta att odla. Har du odlat brytbönor någon gång? Det är samma sak att odla kokbönor, bara det att baljorna måste mogna innan man skördar. Så det tar lite längre tid. I artikeln i första inlägget står att man odlar kidneybönor och kan skörda först i oktober (zon 1) Själv bor jag i zon 4 och har redan skördat sorten Månsagården i början på september. Så det gäller att hitta en tidig sort.
När baljorna är mogna så drar man upp hela plantan och hänger på tork någonstans skyddat från regn. När dom är torra spritar man dom för hand.
#9 Det är svårt med samplanteringar när man odlar storskaligt. De ska mogna samtidigt, skördas på samma sätt och de ska inte utsöndra ämnen som påverkar den andra plantan negativt.
Svenskar vill dessutom ha billig mat, så att övergå till ett jordbruk där man odlar olika grödor i smala remsor är tyvärr bara att glömma.
Utöver det så behöver vi av miljöskäl minska på spannmålet, de besprutas ganska så hårt.
Något jag istället hoppas på är att fler plingar på hus där det ligger fallfrukt och ber om att få ta tillvara på den, där har vi en enorm miljövinst att hämta (mindre importerad besprutad frukt). Äppelchutney är dessutom vansinnigt gott.
#11 Så varför inte starta en tråd om den svenska frukten som förfars här? Eller varför inte en utmaning? Den som "tiggt" till sig/plockat mest vinner xxxx? Bonuspriser för bästa egenkomponerade sylt/saft/chutneyreceptet?
Som köttuppfödare så kommer nog inte många veganer haka på om jag startar den. 😎
#12 Det borde inte vara ett problem för oss veganer att haka på en intressant tråd även om du är en icke-vegan. Vi lever i en icke-vegansk värld och de flesta av oss umgås med icke-veganer dagligen. Så det är inga problem👍
#13 Kan jag skönja ett samarbete i en sådan tävling både på hållbar livsstil och Vegan?
Städade hönshuset idag och plockade massor av (icke plågsamt plockade fjädrar då de ruggar), kan det vara ett pris som intresserar veganerna på denna sajt? Alltså som påskpynt? (min tupp är det de kommer ifrån och han utnyttjar hönorna och mig, jag utnyttjar inte honom (han är ta mig fan störtläskig och attackerar mina fötter).
Vilket pris ställer du upp med?
#14 Fjädrar är en animalisk produkt och veganer använder inte animaliska produkter. Vi ser olika på utnyttjande av djur du och jag.
Men tack för förslaget och de som vill kan ju alltid tävla på hållbar livsstil.
Tråkigt att du inte tog den utsträckta handen.
Hoppas på veganska fjädrar i år, fanns ju några förra året som i för sig såg rätt plastiga ut, de på aliexpress/alibaba sålde från Kina men eftersom det kan ta upp till 45 dagar får man vara i tid, dock är det ju inne med fjädrar i håret just nu så man får leta för att hitta. Annars får man göra egna, finns ju lite tutorials med bilder på hur man kan göra fjädrar för den som är händig här:
http://vegan.ifokus.se/articles/4da6fcbed4ebea271000058e-pask#21
Inlägg 21 till 23 har lite tips. Dock skulle jag uppskatta om någon faktiskt orkar göra några och ta kort på, jag lyckades ju göra massor men tog aldrig kort på dem.
#17 Tyvärr är ju oljeprodukter allt annat än djurvänligt, om man räknar med de vilda djuren också. Behöver jag berätta hur?
Fortsatt diskussion om påskpynt tages i den här tråden.
Bönorna är skördade🙂
För att skynda på inhemsk odling är det viktigt med efterfrågan. Efterlys svenskodlade bönor i affären nästa gång och om du ser några så köp dom! Ett exempel att jämföra med är åkerbönorna som nu odlas i stora mängder i södra Sverige, upp till o med Dalsland ungefär. Det var inte många år sedan det började på allvar och var ett direkt svar på ekobönders behov/ efterfråga på en miljömässigt OK ersättare för soya till deras djur.
If Not You, Who? If Not Now, When?