Vegan iFokus

Vegan

Etiketter: miljöklimat
Läst 4296 ggr
veggie4every1
21

Olagligt att äta och sälja nötkött

"Från och med nu kommer nötkött att anses som en illegal produkt och den som till exempel skulle servera en klassisk hamburgare – eller äta den – riskerar fem års fängelse och en mindre summa i böter", skriver DN.se

Det här gäller en delstat i Indien som inkluderar Bombay.

Jag ser fram emot ett globalt förbud av all animalieproduktion där alla djur är heliga inte bara kor ❤️

http://www.dn.se/nyheter/varlden/att-ata-en-hamburgare-kan-ge-fem-ars-fangelse/

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

taylor__lambert
17

Idiotiskt, förlåt vet att detta är en sajt skapad för veganer, men det är också ett diskussions forum så asså om man förbjöd kött i hela världen skulle det innebära en hel del saker som inte är bra, bla skulle många bli extremt sjuka för att kött produkter innehåller saker som man inte kan få av vegansk kost. Att äta vitaminer för att få i sig de vitaminer som endast finns i kött funkar inte i längden då en del tom behöver ät sådana mediciner FAST dom äter kött. Vi skulle få ett överskott av djur i världen som dessutom äter upp det gröna som finns vilket gör att det inte kommer finnas mycket grönt kvar till människan, det blir en jädra stor obalans!

Så ja, jag tror att en stor del av jordens befolkning skulle dö ut helt ärligt. Ren idioti.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Paxxie
11

Kan ju hålla tummarna för att det sprider sig. :)

Paxxie
12

#1 Osäker på vad det är för vitaminer som enbart skulle finnas i animalisk kost. Det enda jag kan tänka mig att du menar är b12, vilket går att få på andra sätt.
Om överskottet av djuren i världen är så oroande kanske vi skulle sluta föda upp flera miljarder djur varje år (vilket vi skulle göra om vi slutade äta kött,  eftersom dessa djur endast existerar för att bli slaktade..) Naturen brukar annars kunna lösa sådant själv med tanke på att för många djur innebär att maten inte räcker, och då svälter de ihjäl. Dessutom finns det massvis att sätt att förhindra dessa djur från att ta sig in på odlingsplatser. Inte nog med det så skulle vi dessutom spara oerhört mycket mat genom att konsumera den själva istället för via djur, med tanke på att vi spenderar drygt 670 miljoner ton spannmål på djur varje år som vi skulle kunna äta själva.

(redigera inlägg beter sig konstigt så var tvungen att dubbelposta!)

taylor__lambert
5

#3 bla B12 ja, skulle jag enbart äta tillskott utav det som jag behöver kan jag med 100% säkerhet säga att jag skulle bli riktigt sjuk! Och hur vet jag då detta? Jo jag var Vegetarian under en viss period, 2 år, slutade med att jag hamnade på sjukhus då jag har B12 brist samt järn brist som båda ligger i släkten, samt benskörhet, och fick sagt av läkare att jag inte bör ha vegetarisk kost och absolut inte äta vegansk kost för det kommer skada mig mer än om jag äter varierad kost. 

Dessutom, varför ska man ha lagar på något som tillhör en religiös tro? Ska vi ha lagar om det i Sverige angående kristendomen? "Döper du inte ditt barn så får du fängelse eller så får du inte behålla barnet. "

Så vi ska låta djuren lida till döds bara för att människan ska äta veganskt, tycker det låter ganska idiotiskt tänk. Så vi ska ha mängder med avlidna djur liggandes överallt bara för att en viss del av människor ska vara egoister? Jo det är faktiskt själviskt att tvinga andra människor att leva på ett visst sätt, det är fel. Det är som om man skulle tvinga veganer att äta kött, men det är något en Vegan har valt och man låter det vara så för det är det rätta, alla har rätt till att leva på det sättet man själv vill.

Paxxie
15

Både B12 och järn går somsagt att få i sig på andra sätt an animalier. En välplanerad vegetarisk kost leder inte till näringsbrist om man inte har andra problem som är bidragande faktorer. (Vilket jag inte säger att du inte hade.)

Har inte mycket intresse av att basera lagar på religiös tro, däremot att basera lagar som grundar sig i att respektera andra varelser tycker jag är väldigt moraliskt.

Vem har sagt något om att avliva djur? Det är en naturlig följd att industrier slutar föda upp djur om folk slutar köpa kött. Att basera utbud efter efterfrågan är ett ganska enkelt koncept som kan tillämpas även i köttindustrin. Ganska säker på att det finns nära intill noll intresse av att föda upp köttdjur om man inte tjänade pengar på det.

Du kan tycka det är egoistiskt att säga vad andra människor ska äta. Själv tycker jag är det är egoistiskt att döda andra varelser för att man vill äta upp dem, trots att det i majoriteten av fallen är helt onödigt.

teddykaniner
2

Med risk för OT (om inte animalieproduktion också betyder t. ex djuruppfödning) : Bara en fundering, tycker ni också att man borde förbjuda att ha husdjur? Vet att det är många som endast vill ha djur från omplaceringar, men om det blev förbjudet att skaffa husdjur(skulle förstås ta riktigt länge att utföra detta..) så skulle det så småningom inte finnas omplaceringar att ta hand om längre. Oj vad många som skulle bli utan sina hobbyer! Sen ett annat problem om man förbjöd all animalieproduktion, hur går det för husdjur som behöver animalisk föda? T. Ex katter och har hört om människor som ger sin hund vegansk kost, men det skulle aldrig gå med vår hund som vägrar grönsaker och frukter. Och nej, jag tror inte detta är det största problemet om all animalieproduktion förbjuds, men #1 tog upp andra bra saker tycker jag.

Med vänlig hälsning,
Jenny

Paxxie
6

#6: Känns inte som att den frågan hör till den här diskussionen riktigt. Jag föredrar generellt alltid adoption före uppfödning, men frågan om att bevara arter är mycket mer komplex och jag är osäker på vart jag står där. Att människor skulle ha en hobby mindre anser jag nog dock vara ett av de minsta bekymmerna.

taylor__lambert
3

#5 & #7 visst kan du få i dig dom vitaminerna MEN inte kanske i den mängd som en del behöver.

Jag tycker det är sjukt fel att man ska tvinga någon att äta något man inte vill, då kan vi sätta lag på att man inte får ha en helvegansk kost. Det är ju inte direkt som så att vi i Sverige massdödar djur utan vi dödar djur för att det finns förfrågan på det, så länge det kommer finnas det så kommer djur att slaktas och det ska inte behöva stoppas pga en lag som säger det.

Däremot kan jag tycka att det är fel att döda ett djur pga en ritual som finns i vissa kulturer. Varför är inte det ok? För att man inte dödar djuret fort och smärtfritt utan de plågas oftast till döds. Men det har vi inte i Sverige. Till skillnad från många andra länder har Sverige en bra mycket bättre djurhållning än tex USA både när det gäller husdjur men också sällskapsdjur.

Och dom som är allergiska då? Det är sällan man hör om folk som är allergiska emot kött medans man kan vara allergisk emot hur många olika frukt och grönsaker som helst som ensam person. Hur ska en allergisk person få i sig det som den behöver om den är allergisk?

Adoptering först, ja visst är det bra att adoptera våra svenska djur så vi inte importerar djur ifrån andra länder som kan vara sjuka, men du bidrar ju fortfarande till avel. 

#6 Husdjur är djur som bidrar något till människan så som ko (mjölk och kött), höna (ägg och kött) osv, däremot hundar och katter är sällskapsdjur :)

Men jag håller med dig, hur ska våra djur få i sig sånt som är livsviktigt för ett rovdjur som är köttätare om vi ska förbjuda uppfödning av de djur som dom får maten av? Det är faktiskt något som tillhör det hela. Dessutom behöver vi djur till att gödsla våra små gårdar för att det ska växa bra, men hur ska det gå utan djur som äter gräs och ger oss gödsel?

Cachero
14

Taylor lambert: "asså om man förbjöd kött i hela världen skulle det innebära en hel del saker som inte är bra, bla skulle många bli extremt sjuka för att kött innehåller saker som man inte kan få av vegansk kost".. Är inte detta en paradox, den enda vetenskapliga bevisade kosten som kan bota vissa sjukdomar som hjärt och kärl sjukdomar och prostata cancer är..drumrolls.. en strikt vegansk kost (plant based diet). Att man inte skulle kunna få i sig all nutrienter utan animaliska produkter är en myt förfäktade av de nattståndna dietisterna och olika kött lobbys. B12 finns det gott om i bla Konbu, Wakame, hijiki, mozuku och nori för att nämna några. Problemet med folk som blir "sjuka" av en vegansk kost är att de personer allt som oftast inte besitter den kunskapen som krävs för att kunna göra en ordentlig skiftning från "kött centrerad kost" till en vegans kost utan att riskera potentiella vitamin/mineral brister. Har man koll på läget eller en någorlunda intresse inom nutrition så är det ganska lätt att få i sig allt som kroppen behöver via en vegansk kost. proteinet kan fås från linser, Omega 3 i fisken kan ersättas med omega 3 från hampa frön osv osv.

Tant Grön
10

Och i takt med att allt fler väljer vegansk/vegetarisk mat, så kommer det fler och fler färdiga produkter som innehåller B12, kalcium m.m.

taylor__lambert
3

Frågan kvarstår fortfarande om dom som är allergiska, hur ska dom kunna äta något dom inte tål?

Människan ska ha rätten att göra sina egna val inte behöva bli tvingade.

Tror inte världen skulle bli en så bra plats om man slutade föda upp djur för köttets skull pga en lag som bryter tvärt, människan har ätit kött i flera års tid, människan är anpassad för det men det är något vi har anpassat oss efter under flera tusentals år, successivt, att sätta en lag och bryta någonting rakt av funkar inte det vet alla, man måste vänja kroppen, man ska övergå gradvis, annars blir folk sjuka.

Som tur är vet jag ju att detta är något som aldrig kommer att hända, för det är säkerligen idiotiskt i mångas ögon att sätta en lag på något som människan ska få välja själv hur den vill leva. Jag vill inte gå tillbaka till jordbruk, hemsk tanke. Men det är inget jag behöver oroa mig för.

[Synnerlig]
11

#11 Nu har jag inte läst allt som skrivits men vill man undvika att äta kött (som är dåligt för hälsan, djur och natur) och är allergisk mot någon frukt och grönsak så kan man vara glad att det finns en oändlig variation på frukter och grönsaker så man kan alltid hitta något annat. De vanligaste kosttillskotten som veganer tar är D-vitamin och B12. D-vitamin behöver alla i norden ta extra av på vintern oavsett vad man äter och B12-tillskott är det även många blandkostare som äter pg a att de har brist trots att de äter kött, alltså är det inte bara veganer som äter B12-tillskott.

"Och dom som är allergiska då? Det är sällan man hör om folk som är allergiska emot köt…" Nej visst, folk kanske inte reagerar med svullnad, snuva och rinnande ögon av kött men folk dör ju som flugor pg a kött och mejeriprodukter bl a. De får inflammationer, hjärt-kärlsjukdomar, olika typer av cancrar osv.

"Människan ska ha rätten att göra sina egna val inte behöva bli tvingade." Människans rätt? Du glömde visst någon… alla djuren du betalar någon för att döda åt dig så att du sen kan sitta och tugga på deras kroppar som djuren egentligen har sin egen rätt till, men du och alla andra som äter kött förhindrar detta!

Var "orolig" för veganismen blir bara större och större hela tiden 👍🎈

[Nelley]
4

#1 Jag vet inte om du vet hur det fungerar men tror du verkligen det skulle bli överskott med djur och underskott med växter? Snarare det jag skulle kalla idioti. Säkert 99% av köttet och växterna vi äter är uppfödda av människan. Sedan ger vi ju typ 50% av våra "uppfödda" växter till slaktdjuren. Och om människan skulle dö ut, hur klarade vi oss för 10000 eller 100000 år sedan? Dina argument håller inte…

Wellcraft
5

Kallas för evolution. Att vi klarade oss för en miljon år sedan har att göra med människans förmåga till problemlösning, utveckling och intelligens.
Skulle vi fortsatt leva som "grottfolk" så skulle vi förmodligen dött ut med de andra urdjuren.
Att enbart leva på vegetabiliskt skulle inte funka i längden om vi ser till våra vanligaste klimat, dvs öken med regn/torr period eller vårt nordiska klimat med vinter.

Så att vi klarade oss för ett par år sedan är knappast ett hållbart argument.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Nelley]
0

#14 Skrev aldrig en miljon år sedan eller "ett par" år sedan,.

Wellcraft
3

#15 Jag hoppas & tror att du förstod min poäng, lustigt att märka ord istället för att komma med ett vettigt argument.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Nelley]
7

#16 Det är inte naturlig evolution att uppfinna datorer, åka till rymden och göra jäkla nanoteknik. Det gör stor skillnad om det är 10000 år sedan eller 1000000 år som du påstod att jag skrev, vi hade definitivt inte dött ut oavsett om vi äter kött eller inte, eller jo. Troligen så gör vi det om vi fortsätter.🤔Och vad är din poäng? Att det är ohållbart att inte avla i tiomiljardtals?

Wellcraft
3

#17 Min poäng är att utan animalisk föda hade vi dött ut för längesedan, vid hårda vintrar eller torktider så finns det inte tillräckligt med vegetarisk föda för att tillgodose de behov som krävs, speciellt vid extremt klimat.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Nelley]
7

#18 Jamen nu behöver vi inte det längre så varför fortsätta? Det går ändå inte att ändra historien så onödig diskussion…🤔

veggie4every1
15

#18 Varför tror du att vi skulle dött ut utan animalisk föda?

Jag kan tänka mig att vår art inte skulle ha spridit sig över hela jordklotet, utan stannat i varmare klimat, men det skulle inte nödvändigtvis ha varit negativt.

Men nu blev det inte så och som #19 säger så behöver de flesta av oss i vårt samhälle inte längre utnyttja och döda djur för att överleva så varför förespråkar du ett fortsatt dödande och utnyttjande av djuren?

Det är mycket vi ansåg rätt och riktigt förr i tiden som vi nu anser är moraliskt fel.

#11 "Människan ska ha rätten att göra sina egna val inte behöva bli tvingade"

Anser du att vi har rätt att välja om vi vill begå våldsamma handlingar mot mänskliga individer också?

Väckarklocka

[Nelley]
6

#20 *Försökte gilla två gånger*😃

Cragan
3

låt folk äta den födan dom gillar och mår bra av är nötter som försöker påtvinga sitt livsätt på andra som ställer till det för dom övriga med liknande livsätt.

fast en rolig paradox i att avlägsna kött djuren hur ska jordarna gödas? finns konstgödsel men det är knappast hållbart och jo vi kan använda mänskligt gödsel men följer en del problem med det som inte är nämnvärt trevliga.

veggie4every1
6

#22 Men vi ska väl inte skylla på nötterna, som för övrigt är bra och nyttig mat 😃

Väckarklocka

Cragan
1

#23 idioterna då är det bättre än nötterna? (som är direkt dödliga för dom med svår allergi)

[Synnerlig]
8

#22 Menar du att vi veganer påtvingar folk en hälsosam kost? Jag skulle nog vilja säga att ingen här har tvingat någon till någonting. Veganer säger att en vegansk kost är bäst för djur, hälsa och miljö medans blandkostarna vill påstå att det är bra att äta djur. Lika mycket "tving" från båda hållen med andra ord, men här på Vegan iFokus så hörs vi veganer kanske mest då ni är inne på ett fokus där den största delen medlemmar är veganer skulle jag tro 😛 Men som sagt, inget tvång utan bara åsikter.

Cragan
3

#25 du är medveten om att det finns folk som missionerar för alla möjliga och en del omöjliga saker, o gissa vilka veganer som hörs mest jo dom som står o skriker kött är mord osv.  det enda dom dock lyckas med dom militanta veganerna är ju att göra att dom som ej missionerar blir misstänkta för att syssla med det innan dom hunnit säga mer än att dom exluderat kött från sin diet.

veggie4every1
11

#26 Ingen kan ju tvinga någon till att bli Vegan. Det är ett ganska lustigt påstående, då alla vet att det är fullt lagligt att förtrycka och döda djur och det enda vi kan göra åt det är att själva ta avstånd från det och utbilda andra till att ta avstånd från det.

Om du menar att vi är idioter för att vi utbildar andra till att bli veganer, så tycker jag att det är helt tvärtom. Vi behöver utbilda andra för att växa så att paradigmet skiftar, det är smart, inte idiotiskt. Det kommer att skifta med tiden och då kanske personer som vägrar att ändra sig bli tvingade enligt lag, men inte förrän då.

Jag kan dock hålla med om att viss aktivitet är kontraproduktivt, exempelvis fritagningar och minkutsläpp. Men det är inte onda människor eller "idioter"som begår dessa lagbrott utan människor som försöker hjälpa djuren, men tyvärr på fel sätt.

De som demonstrerar att kött är mord skadar väl ingen, varför skulle man inte få yttra sig på det sättet? Det kritiserar dock inte industrierna, är ineffektivt, riktar sig endast till köttkonsumtion och jag tycker man bör utbilda människor istället.

Väckarklocka

[Synnerlig]
6

#26 Kan du ens föreställa dig hur det är för veganer när människor som hyllar köttätandet tjatar på oss om att kött är gott och driver med oss? Tror du inte att det finns två sidor?

Skillnaden är att veganer inte tänker på sig själva utan vi försöker göra det bästa för inte bara vår hälsa men även för djuren och jorden som vi alla lever på.

Cragan
2

#27 så du tycker det är bra med dom som står och skriker kött är mord osv så veganer o vegetarianer får möta ännu mer motstånd och att ännu färre vill lyssna på dem som försöker diskutera sakligt? 

o jodå fullt möjligt att tvinga någon att bli vegan/vegetarian förbjud bara alla djurprodukter så som du gärna ser att det sker, eller kallar du det alternativet för att be snällt?

säger det bara som jag ser det står nån och konstant gör saker som är kontraproduktiva för det dom vill uppnå utan att kunna ta ett steg tillbaks och utvärdera och försöka hitta bättre vägar så är det en nöt/idiot.

#28 det finns mer än 2 sidor, tja gissar att det är lika kul för er som för mig att höra jo men en liten ärta, böna, lökbit det kommer du ju inte o märka.

är du säker på att veganskt är det bästa för hälsan djuren och jorden? själv är jag inte så säker på det påstående hyfsat säker på att det inte stämmer dock speciellt den där sista punkten jorden.

[Synnerlig]
5

#29 Om du inte tror på det så kan jag säga att du inte har kollat upp det där ordentligt, vad vi gör med jorden pg a att vi föder fram miljontals med djur för slakt (bara i Sverige slaktas närmare 90 miljoner djur varje år). All skövling för att vi ska kunna odla fram all mat till djuren som ska slaktas, alla avgaser, allt avfall osv. Om jag inte missminner mig så står köttproduktionen för större delen av miljöförstöringen. Någon kan ju rätta mig om jag har fel eller komma med procent.

veggie4every1
14

#29 Nej, jag tycker inte det är bra med sådana demonstrationer av den anledningen att de inte är effektiva, som andra enfrågekampanjer. Men jag tycker att de har lika mycket rätt att demonstrera som någon annan har.

När lagen säger något så bör vi följa den, annars kan det bli konsekvenser. Om det är det du menar med att tvinga, så givetvis. Men vi tvingas ju hålla oss inom lagens ramar nu också.

Ber vi snällt att vi inte ska mörda, våldtaga eller råna någon? Nej, vi har lagar som ska följas. Punkt.

Säger lagen att djurprodukter är förbjudna så får du finna dig i det, ingen måste be dig snällt. Jag tycker det är rätt och riktigt med lagar som skyddar individer från våld och död.

Väckarklocka

Paxxie
8

#30: Jag har massor av procent :D
Köttindustrin står för drygt 18% av alla världens växthusutsläpp, 9% av alla koldioxidutsläpp, 65% av alla lustgas utsläpp, 37% av alla metanutsläpp. (tillsammans med mjölkindustrin)
Köttindustrin använder sig dessutom av 33% av all världens totala yta (vilket motsvarar drygt 70% av all jordbruksmark) I Sydamerika skövlas det 4 miljoner hektrar skog varje år för att odla soja, vilket nästan oavkortat går till djurfoder.

Även intressant att påpeka att betesdjur endast utgör 9% av allt köttutbud men ändå tar upp 26% av all världens yta, vilket känns som en ganska ohållbar metod  ur miljösyn  för de som vill bedriva "snäll" köttproduktion i någon större skala.

Rumblebee
4

Nu har jag bara skummat igenom tråden lite hastigt.. Men ärligt talat tror jag inte att det skulle vara en bra lösning att förbjuda animalier. Dels har vi ju problemet med vad våra husdjur skulle äta. Samt de rovdjur som finns i djurparker. Tyvärr kan vi inte rehabilitera de djuren till ett liv i det vilda, för där riskerar de att utrotas antingen pga tjuvjakt eller förstörelse av deras habitat. Sedan att människan är girig (generellt talat nu). Både husdjur och konsumtionsdjur genererar en hel del pengar. För att inte tala om alla jobb. Vad ska alla veterinärer till exempel göra om alla tamdjur försvinner? Många bönder har katter för att de fångar gnagare, vad ska bönderna göra när de inte kan ha katter för att det inte tillverkas kattmat och dårmed att tamkatten går mot sin utrotning? Vad är det som hindrar folk från att illegalt föda upp slaktdjur (i hemska förhållanden) och sedan sälja köttet dyrt på den svarta marknaden? Sådant förekommer redan, fast inte med vanliga slaktdjur utan exotiska djur som skjutits i det vilda. Istället för att förbjuda så tycker jag det är bättre att på ett bra sätt försöka övertyga folk varför det är bättre att konsumera mindre animalier, och då även använda sig av neutral fakta på varför det är bra för både miljö ich hälsa att konsumera mindre.

Cragan
1

#30 har aldrig påstått att dagens massproduktion av nått är speciellt bra för planten, men att växla om till 100% veganskt för alla det ställer även det till med problem för planeten i form av döda jordar bla
men det med kraftfoder inom djurproduktionen det är synnerligen dummt

Paxxie
0

#33: Jag är emot djurparker och generellt att hålla vilda djur tama, men som du säger finns det vissa djur som tyvärr inte kan rehabiliteras. Jag har inga problem med att djur som behöver äta kött ska göra det (vore ju snarare omoraliskt att neka dem det) men jag är osäker på hur den köttproduktionen bör gå till. Det bästa vore ju om djuren kunde skaffa sin mat själv, men annars vore kanske jakt att föredra? Det är en intressant fråga!

Ang. jobb så förändras ju samhället hela tiden, nya jobb tillkommer och gamla försvinner. Även om människor inte skulle äta kött skulle vi fortfarande behöva lika mycket mat, bara att själva produkten skulle ändras. Dessutom så kommer vi inte direkt sluta använda djur över en natt utan det är en lång process, så jobbmarknaden skulle antagligen långsamt minskas samtidigt som den ersattes med nya jobb. Till exempel någon som tidigare jobbade i ett slakteri kan jobba med att odla grönsaker, eller någon som jobbade på en djurpark kan jobba som vilddjursvårdare istället.

Det finns såklart ingenting som hindrar folk från att illegalt föda upp slaktdjur, precis som att det inte finns något som hindrar folk från att mörda, våldta eller misshandla andra. Det betyder inte att sådana saker ska vara lagliga.

#34: Varför då? Vi odlar redan mycket mer än tillräckligt för att kunna föda hela världen, det enda vi behöver göra är att ta ut köttdjuren ur ekvationen. Det är ju även möjligt att låta djur finnas och beta marker för att främja den biologiska mångfalden utan att döda eller utnyttja dem.

Cragan
2

#35 det är ej ekonomiskt försvarbart att ha så pass många djur som krävs för att hålla liv i jordarna om vi går över till 100% veganskt då man het enkelt tar ut mer näring ur jorden än vad som tillförs. 
konstgödsel finns visserligen men det är det väll knappast någon som vill att vi skall gå över till fullt ut.  
skulle dock kunna funka med att lägga åkrar i träta för att minska takten dom utarmas men då skulle vi helt plötsligt behöva mer odlingsmark än i dag och även dom jordar skulle med tiden sluta funka.

är ett multilagrat o väldigt komplext problem som vi får hoppas att nån/några hittar fungerande lösningar på.

Paxxie
2

#36: Jag vet att mindre odling fungerar väldigt bra med endast veganska medel, men jag vet inte hur det fungerar i större skala. Helst skulle jag vilja se att all matproduktion gick från global framställning till lokal, men det skulle ju såklart kräva att hela industrin gjorde en väldigt stor omställning.  Annars hoppas jag precis som du att någon hittar mer fungerande lösningar i framtiden!

Rumblebee
0

#35 Fast är jakt bättre än ansvarsfull uppfödning? (Syftar nu i småskalig där det finns tid och utrymme till att behandla djuren bra). Och skulle inte de vilda djuren riskera att ta slut väldigt fort? för det skulle nog behövas jagas mer än vad det för idag. Givetvis håller jag med om att de brotten du nämnde inte ska vara lagliga. Fast förstår inte varför du tog upp dom?

Paxxie
1

#38: Jag kan personligen känna att jakt är mindre grymt just för att djuret antagligen får leva ett väldigt naturligt liv framtill döden som förhoppningsvis går väldigt snabbt. Tycker det är svårare att försvara uppfödning av djur där deras enda "syfte" är att dödas senare. Det skulle ju vara fint om djuren fick leva hela deras liv under bra förhållanden och sedan dö av ålder, men jag har svårt att tro att något sådant skulle ske. Jag tror att alla djur har ett intresse av att fortsätta leva (sålänge de inte är dödsjuka etc.) så att avsluta deras liv i förtid känns inte okej, men i de fallen då det måste göras skulle jag nog hellre se att de fått leva så naturligt som möjligt innan.
 Som situationen är nu vore jakt antagligen inte en rimligt lösning eftersom vi har så oerhört många tamdjur, men då är frågan också om det är moraliskt försvarbart att fortsätta föda upp djur i en sådan enorm mängd som vi har nu. Precis som att människor inte skulle sluta äta kött på en dag tror jag inte vi skulle sluta hålla köttätande djur heller, utan det skulle nog snarare vara en successiv minskning över flera decennier.
Tycker att frågan om just köttätande djur är ganska svår (men väldigt intressant att diskutera!), vilket är varför jag själv nog inte skulle kunna ha ett sådant djur i framtiden.

Anledningen till att jag tog upp de brotten är att det finns massvis av saker i världen som inte är okej eller moraliskt försvar, men vi har förbud mot det ändå. Jag fick uppfattningen att du tyckte att man inte skulle förbjuda kött eftersom folk skulle äta det iallafall. Sen håller jag såklart med om att det absolut bästa är att informera folk om hur verkligheten ser ut så att de själva kan bilda en åsikt.

veggie4every1
2

#36 Vi har en tråd där vi diskuterar gödsling.

http://vegan.ifokus.se/discussions/5436c16a8e0e747e91000211-godsling-och-veganism

#39 Köttätande husdjur/djur är en intressant diskussion. Tycker den diskussionen är värd en egen tråd🙂

Väckarklocka

Cragan
0

#40 och det är en intresant tråd som visar på hur komplext problemet är speciellt när det skall skalas upp

veggie4every1
4

#41 Hela samhället är genomsyrat av djurutnyttjande så givetvis kommer det att krävas en hel del lösningar på olika problem. Personligen tror jag vi kan utveckla humanure till något riktigt bra, men det är bättre att den diskussionen stannar i gödseltråden. Det känns bara som att det blir upprepningar i den här tråden annars.

Väckarklocka

[Synnerlig]
2

#41 Problem är till för att lösas :)

Cragan
0

#43 jo men inte till vilken kostnad som helst o nu menar jag inte bara i pengar. 
fast multilagers problem kan vara kul att klura på ibland fast man får vara beredd på att det helt plötsligt kan ha gått ett par timmar om man inte ser sig för 😃

[Synnerlig]
1

#44 Det behöver kanske inte kosta så mycket, man kanske bara behöver tänka annorlunda. Vända på saker och ting. Vara kreativ.

Cragan
0

#45 o i vissa fall behöver man inte ens fundera då lösningen är under näsan på en men den egna etiken gör att man vägrar det alternativet. (o pratar inte begränsat till gödsling utan mer generellt)

Zaphix
4

Fullt rimligt att förbjuda det med tanke på miljöeffekten av just nötkött.

Nyss sett cowspiracy, lite påverkad.. ;)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Paxxie
1

#47: Såg också den dokumentären nyligen, sjukt bra! :)