Vegan iFokus

Vegan

Etikettermiljöklimat
Läst 3129 ggr
emms
2

Gödslad mat.

Hur tänker ni veganer med odlad mat som är gödslad med gödsel från diverse djur?

Är utbildad bonde och nästan allt som odlas gödslas ju med animaliskt gödsel, då stödjer man ju även djurhållningen genom att köpa denna mat.

Förstår att det kanske är svårt att undvika men blev bara nyfiken på hur ni tänker om ämnet.

Emma

[Trevor_S]
0

Det finns olika veganer, alla är inte på grund av etiska skäl. Dock finns frågan här också. 😉

[Synnerlig]
3

Jag anser att vara Vegan är att undvika utnyttjande av djur så långt det är praktiskt möjligt. Jag tror att det är väldans svårt att veta vad alla grönsaker jag äter har gödslat med, därför tänker jag inte på det när jag handlar min mat.

Men om någon kan komma med ett smart sätt hur man kan få reda på vad alla grönsaker har gödslats med så skulle ju jag välja det som inte blivit gödslat med djurbajs.

När jag inte bor i en lägenhet med en väldigt liten balkong så skulle jag vilja odla så mycket som möjligt själv :)

emms
0

#1 Självklart finns det olika anledningar till att vara Vegan. Var mest nyfiken på hur dom som är det för djurens skull tänker om just denna fråga 🙂

Emma

veggie4every1
0

#3 Att begreppet blivit urvattnat i folkmun är tyvärr förvirrande ibland. Personligen förstår jag inte varför man vill kalla sig Vegan om man vill fortsätta att utnyttja djur.  

Hur som helst så har vi ett par trådar kring detta som du kanske finner intressanta:
http://vegan.ifokus.se/discussions/53d17a888e0e743765009a0d-ar-eko-veganskt?readstate=false

http://vegan.ifokus.se/discussions/5436c16a8e0e747e91000211-godsling-och-veganism

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

emms
0

#4 Tack! Intressant, är ju själv så van vid att man gödslar med djurbajs och inte riktigt vetat vad det finns för andra alternativ.  Konstgödsel är ju inte hållbart att enbart använda dvs.
Om alla djur inte finns blir det ju väldans mycket halm och växtdelar över, det borde man väl kunna använda på något sätt.

Emma

veggie4every1
0

#5 Det kan man nog. Jag tror vi löser detta när vi väl lägger ned resurser på det🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

tlover
0

#5 Halm och liknande kan användas men inte (uteslutande) som gödsel, det är för mycket av vissa ämnen och för litet av andra i.

l'm back

Tant Grön
1

Halm + allt från hushållet som man komposterar + Algomin ekologiska gödsel.